شب یلدا، شب در کنار هم بودن / آداب گلستانی ها در بلندترین شب سال

جشن شب یلدا یا شب چلّه در گلستان امشب با دورهم نشینی در کنار پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها و فامیل با شادی و شور برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر ، آخرین روز پاییز تا طلوع آفتاب در اول ماه دی نخستین روز زمستان گفته می‌شود.

در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌ کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود.

شب یلدا، شب در کنار هم بودن / آداب گلستانی ها در بلندتری شب سال

احیای این شب با گذراندن در کنار یکدیگر

اسداله معطوفی محقق ، تاریخ نگار و مورخ گلستانی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  در گرگان؛ گفت: بنا به یک سنت دیرینه در منطقه تاریخی استرآباد در سال ۱۳۲۰، ۱۵ روز قبل از شب یلدا، بزرگ هر فامیل، مقدمات شب یلدا را برای پذیرایی از مهمانانش آماده می کرد.

این مجلس معمولا دور کرسی انجام می شد.


در این شب زیبا اقوام با یکدیگر صله رحم به جا می آورند و تمام فرزندان که ازدواج کردند با کودکان شان به خانه پدر و مادرشان می روند .

وی گفت: منطقه استرآباد که امروزه به گلستان شهرت دارد دارای اقوام مختلفی مانند ترکمن ، سیستانی، قزاق و بلوچ است که فرهنگ متنوعی و هر یک آداب خاصی را در شب یلدا برگزاری می‌کنند.

شب چره ، در پاسداشت یلدا

معطوفی ادامه داد: در خانواده های استرآبادی ، پخت مارمرده ( نوعی حلوا ) ، بریانی ، پشتزیک رایج بود و اگر این شب برفی بود غذایی به نام برف دی شو نیز به منوی خود اضافه می کردند که امروزه نیز بعضی از خانواده ها این نوع تنقلات را زنده نگه داشتند.

 

شب یلدا، شب در کنار هم بودن / آداب گلستانی ها در بلندتری شب سال

آجیلی با ترکیب چهار مغز و تنقلاتی مانند ،باقالی پته ، ازگیل وحشی به نام کندس ، کاچی ، کدو حلوایی بخار پز و حلوا گردویی از خوردنی های این شب به یادماندنی است.


به دلیل برودت هوا ، این خوردنی ها را که طبیعت گرم دارند مصرف می کنند تا به جنگ سرمای زمستان بروند.

خوردن هندوانه، انار، انواع تنقلات از جمله کشمش، گردو، تخمه، آجیل شیرین از خوردنی‌های این شب است تا آخرین روز پائیز را به اولین صبح زمستانی گره بزند.

گرفتن فال با دیوان حافظ

فال حافظ یکی از کارهایی است که در این شب هیجان خاصی به خانواده ها هدیه می کند .

 

شب یلدا، شب در کنار هم بودن / آداب گلستانی ها در بلندتری شب سال

وی افزود: در زمان های قدیم در بعضی از خانواده های استرآبادی شاه نامه خوانی نیز رایج بود.

آیین شب چله برای عروس خانم ها

تاریخ نگار گلستانی گفت: عروس خانم هایی که اولین سال ازدواج شان است خانواده داماد ،تازه عروس شان ، با هدایای متنوعی در این شب غافلگیر می کنند.

این هدایا مانند ، آجیل ، شیرینی های سنتی ، برنج ( نماد برکت ) و پارچه برای عروس شادی به ارمغان می آورد.

 

شب یلدا، شب در کنار هم بودن / آداب گلستانی ها در بلندتری شب سال

 

اینها آدابی است که از فرهنگ باستانی ایران زمین در میان مردم باقی مانده است که هر سال با شب یلدا در استان گلستان نیز نو می‌شود.

 گزارش از سیده معصومه مرتضوی اول

انتهای پیام/م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار