باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

پشت پرده آشفتگی قیمت تخم‌مرغ در خرده فروشی‌ها

قیمت تخم‌مرغ طی یک ماه اخیر روند افزایشی داشته و برخی معتقدند این گرانی ناشی از شیوع آنفلوآنزای مرغی و معدوم شدن مرغ‌های تخم‌گذار است.

پشت پرده آشفتگی قیمت تخم مرغ در خرده فروشی هابه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در یک ماه اخیر قیمت تخم مرغ با افزایش در بازار روبه‌رو شد به طوریکه در پی اعتراض‌های آحاد جامعه ، مسئولان نسبت به کنترل قیمت وارد میدان شدند.

در روزهای اخیر، مسئولان ستاد تنظیم بازار اعلام کردند که برای کاهش قیمت از واردات 20 هزارتن تخم مرغ با تعرفه 5 درصد خبر دادند.

 البته ناگفته نماند که اقدام اخیر مسئولان تنظیم بازار برای کاهش قیمت در بازار موثر نبوده و بررسی ها از آخرین روند بازار حاکی از آن است که قیمت تخم مرغ تفاوت چندانی نسبت به روزهای گذشته نداشته است.

 براساس گزارش های میدانی؛ قیمت تخم مرغ در فروشگاه‌ها  با نرخ‌های متفاوتی عرضه می‌شود و در این میان فروشندگان نیز دلایل مختلفی  مطرح می‌کنند.

 قیمت هر شانه 30 عددی تخم مرغ شیرینگ شده با تخفیف در فروشگاه ها 17 هزار و 530 و در مغازه ها تا 18 هزارتومان به فروش می رسد. در برخی سوپرمارکت های سطح شهر قیمت هر شانه تخم مرغ 30 عددی 24 هزار تومان معادل دانه ای 800 تومان عرضه می شود.

 یکی از فروشندگان فروشگاه های زنجیره ای می‌گوید: تولید تخم مرغ به شدت کاهش یافته است، به طوریکه برخی مرغداری ها در تعطیلی کامل به سر می برند.

همچنین آشتیانی یکی از فروشندگان سوپر مارکت درباره دلایل گرانی اخیر تخم مرغ می‌گوید: نرخ تخم مرغ به سبب کمبود در بازار افزایش یافته است، به طوریکه در چند روز اخیر تقاضای چندانی برای خرید آن وجود ندارد.

یکی از بنکداران اقلام مواد غذایی از استمرار روند افزایش قیمت تخم مرغ در روزهای آینده خبر داد و گفت: تاکنون تخم مرغ وارداتی در بازار توزیع نشده است که بتواند بر کاهش قیمت تاثیر گذار باشد.

کمبودی در تولید تخم مرغ نداریم

فرزاد طلاکش دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی از کاهش قیمت تخم مرغ خبر داد و گفت: در سه روز اخیر، نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری با کاهش هزار و 600 تومانی، 5 هزارو 400  تومان رسیده است.

 به گفته وی؛ فروش هر عدد تخم مرغ با نرخ بالاتر از 500 تومان در خرده فروشی ها منطقی نیست.

 طلاکش در پاسخ به این سوال که قیمت هر شانه تخم مرغ 30 عددی در خرده فروشی ها با نرخ های بالاتر از 17 هزارتومان عرضه می شود، بیان کرد: قیمت تخم مرغ با نرخ های کنونی اجحاف در حق مصرف کنندگان است که انتظار می رود مسئولان تعزیرات، با گران فروشان برخورد کنند.

 دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار درباره آخرین وضعیت واردات گفت: تا کنون حداکثر 200 تن تخم مرغ وارد شده است و این امر بدان معناست که کمبود چندانی در تولید وجود ندارد.

 وی تصریح کرد: در صورت استمرار آنفولانزا حاد پرندگان و معدوم شدن تعداد بیشتری از قطعه مرغ های تخم گذار، با کمبود تولید در بازار روبرو خواهیم شد.

لزوم برخورد تعزیرات با فروشندگان متخلف 

ناصر نبی پور رئیس اتحادیه هیات مدیره مرغ تخم گذار در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  اظهار کرد: اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 5 هزار و 600 و معادل شانه ای 10 هزار و 800 تومان است.

وی افزود: فروش تخم مرغ با نرخ 17 هزارتومان در خرده فروشی ها منطقی نیست ، از این رو انتظار می رود تعزیرات به جای برخورد با مرغدار با فروشندگان متخلف برخورد کند.

نبی پور با اشاره به اینکه قیمت تابع عرضه و تقاست، بیان کرد: در صورت استمرار آنفولانزا حاد پرندگان ، افزایش قیمت تخم مرغ دور از انتظار نیست.

 رئیس اتحادیه هیئت مدیره مرغ تخم گذار با اشاره به اینکه قیمت هر قطعه جوجه یکروزه تخم گذار 5 هزار تومان است، یادآور شد: با توجه به معدوم سازی بیش از 16 میلیون مرغ تخم گذار، این امر در افزایش قیمت تخم مرغ تاثیر بسزایی دارد.

 وی در خاتمه گفت:  تولید تخم مرغ با معدوم سازی 16 میلیون قطعه مرغ تخم گذار از روزانه 2600 تن به 1600 تن تقلیل یافته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۱۳ دی ۱۳۹۶
بخشی از این مشکل به خود ما برمی گردد که با گران شدن هر چیزی به آن یورش می بریم، بیاییم برای یک بار هم که شده ترخ اقلام را خودمان تعیین کنیم، اگر همه ما متعهد شویم که حداقل برای دوهفته تخم مرغ نخریم اونوقت فروشنده ها هستند که دنبال مشتری می گردند و التماس می کنند. باور کنید با دو هفته اتفاقی نمی افته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۳ دی ۱۳۹۶
به مردم نیازمند برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۳ دی ۱۳۹۶
اخه چطور یدفه گرون شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۳ دی ۱۳۹۶
پس دیگه تخم مرغ هم نمیتونیم بخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۳ دی ۱۳۹۶
به مردم نیازمند برسید
آخرین اخبار