سید حیدری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

فضای ادبی افغانستان سرد و بی رمق است/ دانشجویی که درباره «صلح» شعر خواند در حمله داعش شهید شد

دبیر ششمین جشنواره ادبی «هزار و یک شب» گفت: در حال حاضر ادبیات افغانستان در حالت رکود به سر می برد؛ قلم ها در جریان است اما آثار متاسفانه ضعیف است.

فضای ادبی افغانستان سرد و بی رمق است/ دانشجویی که درباره «صلح» شعر خواند در حمله داعش شهید شد«بتول سید حیدری»، دبیر ششمین جشنواره ادبی «هزار و یک شب» در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر ادبیات افغانستان در حالت رکود به سر می برد؛ قلم ها در جریان است اما متاسفانه آثار ضعیف است.

وی اظهار داشت: جشنواره هزار و یک شب به مدت پنج دوره توسط علاقه مندان به ادبیات در ایران برگزار می شد و زمانی که به من پیشنهاد کردند دبیر این دور از جشنواره باشم، با توجه به فضای سرد ادبی حاکم بر افغانستان احساس کردم نیاز است این جشنواره در کابل برگزار شود.

سید حیدری افزود: این جشنواره نهایتا در کابل و با بزرگداشت «علی پیام»، یکی از بزرگان ادبی کشور برگزار شد؛ در این جشنواره ما تلاش کردیم آن را از سیاست زدگی دور نگه داریم و وجهه ادبی آن را کاملا حفظ کنیم و خداروشکر بسیار مورد استقبال نیز قرار گرفت. این جشنواره یک جشنواره کاملا خودجوش و متعلق به جوانان علاقه مند به ادبیات است که این دوره آن در کابل برگزار گردید.

این فعال ادبی افغانستان عنوان کرد: شخصیت های بزرگی همچون «رهنورد زریاب» و برخی پیشکسوت ها از داستان نویسان پشتو زبان نیز در این جشنواره حضور داشتند که مایه رونق آن بودند. شعار این دور از جشنواره «صلح برای جهان از سوی افغانستان» بود؛ ما می خواستیم این پیام را اعلام کنیم که افغانستان برای هیچ سرزمینی آرزوی جنگ و خشونت ندارد و تا به حال به هیچ سرزمینی لشکر کشی نکرده است.

وی با اشاره به حمله تروریستی پنجشنبه گذشته (7 جدی) که منجر به شهادت شماری از شخصیت ها و چهره های فرهنگی و علمی افغانستان شد گفت: این جشنواره یک داغ بزرگ بر دل من گذاشت و آن، به شهادت رسیدن دو نفر از دانشجویان من در حمله تروریستی داعش به مرکز تبیان بود. یکی از این شهدا درباره صلح شعر خواند و دیگری نیز از استعدادهای خوب کشورمان بود؛ هر دو  شهید همکاری خوبی برای برگزاری این جشنواره داشتند.

دبیر ششمین جشنواره ادبی هزار و یک شب اضافه کرد: در این جشنواره از چند داستان نویس افغانستان تقدیر کردیم که آقایان «انور وفا سمندر»، «رهنورد زریاب»، «علی پیام»، «منوچهر فرادیس» و  «جاوید» از جمله آنان است.

وی در خصوص چشم انداز ادبی افغانستان اظهار داشت: حوزه شعر در افغانستان فعال است اما در داستان نویسی باید یک جوششی صورت بگیرد؛ در حال حاضر ادبیات افغانستان در حالت رکود به سر می برد؛ قلم ها در جریان است اما متاسفانه آثار ضعیف است. با این حال، تلاش های خوبی نیز جریان دارد که یک نمونه آن تلاش ادیبان پشتو زبان برای ترجمه داستان های فارسی به زبان پشتو است.

بتول سید حیدری تعامل فرهنگی ایران و افغانستان را خوب توصیف کرد و گفت: نهادهای فرهنگی تمام تلاش خود را در حوزه های مختلف موسیقی، ادبیات، و .. انجام می دهند. دو طرف به برگزاری مناسبت های فرهنگی مشترک علاقه مند هستند اما این برنامه ها کاملا خودجوش است و هیچ نهادی از آنها حمایت نمی کند.

دبیر ششمین جشنواره ادبی هزار و یک شب تاکید کرد: هدف جامعه فرهنگی افغانستان این است که برنامه های فرهنگی را به کابل کشانده و اتفاق های خوب ادبیاتی را رقم بزند؛ اما با تمام تلاش ها این کار آنچنان که باید و شاید به نتیجه نمی رسد. جریان های ادبی افغانستان تمام تلاش خود را می کنند تا فضای افغانستان را شاد نگه دارند اما وضعیت امنیتی به گونه ای آشفته است که برای دعوت از شخصیت ها باید به صورت محرمانه و خصوصی اقدام کنیم.

وی در پایان این گفتگو افزود: به صورت کلی فضای ادبی در افغانستان سرد و بی رمق است اما از سوی دیگر، تلاش زیادی نیز برای احیای آن جریان دارد.

گفتنی است که مراسم اختتامیه جشنواره ادبی «هزار و یک شب» روز گذشته در کابل با معرفی نفرات برتر برگزار شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.