رحیمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مهاجرین مقیم ایران شرایط مطلوبی از لحاظ سواد آموزی دارند

معاون سوادآموزی وزارت معارف افغانستان گفت: مهاجرین در کشورهای میزبان به خصوص ایران به خوبی تحت برنامه های سوادآموزی قرار گرفته اند و شرایط بهتری را دارند.

مهاجرین مقیم ایران شرایط مطلوبی از لحاظ سواد آموزی دارند«سردار محمد رحیمی»، معاون سوادآموزی وزارت معارف افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مهاجرین در کشورهای میزبان به خصوص ایران به خوبی تحت برنامه های سوادآموزی قرار گرفته اند و شرایط بهتری را دارند.

وی اظهار داشت: افغانستان یکی از کشورهایی است که نرخ سواد در آن بسیار پایین است و حدودا 60 درصد افراد بالای 15 سال بی سواد هستند و بی سوادی در میان زنان بیشتر است.

رحیمی افزود: طی سال های گذشته با طرح بسیج ملی برای حمایت از سواد، سهیم کردن بخش خصوصی، علما و روحانیون در برنامه سواد آموزی و اصلاح نصاب و ساختار این برنامه تلاش کردیم تا تحرکی برای افزایش سوادآموزی به وجود بیاید و شاخص های سواد در افغانستان رشد کند.

معاون سوادآموزی وزارت معارف افغانستان تاکید کرد: ما برنامه های بلند و مدت و کوتاه مدت برای افزایش نرخ سواد در افغانستان روی دست گرفته ایم و امیدواریم بتوانیم در برنامه ای که تا پایان 2018 پیش بینی کرده بودیم، اصلاحات مورد نظر در ساختار معارف و سواد آموزی را به وجود بیاوریم تا بر اساس تعهدهای بین المللی که داده ایم، نرخ سواد در افغانستان را به رقمی مطلوب، یعنی حدود 70 درصد برسد.

سردار محمد رحیمی اضافه کرد: همچنین در برنامه های کوتاه مدت از طریق آگاهی عامه و نشست ها و سمینارها در کابل و ولایات تلاش می کنیم آگاهی مردم در برنامه های سواد آموزی را بالا ببریم و مشارکت مردم را جلب کنیم.

وی وضعیت سوادآموزی مهاجرین افغانستانی مقیم ایران را بسیار مطلوب توصیف کرد و اظهار داشت: یکی از مسائل امیدوار کننده این است که مهاجرین در کشورهای میزبان به خصوص ایران به خوبی تحت برنامه های سوادآموزی قرار گرفته اند و شرایط بهتری را دارند.

رحیمی درباره عضویت بامیان در شبکه شهرهای یادگیرنده جهان نیز گفت: طی گفتگویی که با مسئولین شبکه یادگیری جهان که در یکی از دپارتمانت های سازمان یونسکو است داشتیم، قرار شد یکی از شهرهای افغانستان را به عنوان نامزد عضویت در شهرهای یادگیرنده جهان معرفی کنیم و بامیان به دلیل داشتن شاخص های فراوان نامزدی عضویت در این شبکه را به دست آورد.

معاون سوادآموزی وزارت معارف افغانستان بیان داشت: این ولایت هم از لحاظ امنیت و هم از لحاظ شاخص ها و پیشرفت در برنامه سوادآموزی و مشارکت مردم در فعالیت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی یکی از ولایت های پیشرو است و به همین دلیل فکر کردیم بامیان محیط مناسب تری برای عضویت در شبکه شهرهای یادگیرنده جهان می باشد.

وی تاکید کرد: در این زمینه با والی و شهردار بامیان نیز گفتگو کردیم و آنها نیز اعلام آمادگی کردند. لذا قرار است سال آینده میزبان رئیس شبکه شهرهای یادگیرنده در کابل و بامیان باشیم و بعد از آن رسما بامیان به عنوان یکی از شهرهای عضو شبکه یادگیری جهان معرفی شود.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۱ دی ۱۳۹۶
خوبه