حسینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آمریکا جز هیاهو و تبلیغات کار دیگری در افغانستان انجام نداده است

کارشناس مسائل آسیا و افغانستان گفت:  آمریکا در طول این چند سال حضور در افغانستان کار سازنده ای به لحاظ چارچوب های امنیتی انجام نداده و جز هیاهو و تبلیغات کار دیگری نکرده است.

آمریکا جز هیاهو و تبلیغات کار دیگری در افغانستان انجام نداده است«سید محمد حسینی پور»، کارشناس مسائل آسیا و افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان گفت:  آمریکا در طول این چند سال حضور در افغانستان کار سازنده ای به لحاظ چارچوب های امنیتی انجام نداده و جز هیاهو و تبلیغات کار دیگری نکرده است.

وی اظهار داشت: روندهای امنیتی سال 2017 برای افغانستان خیلی متفاوت با سال های گذشته نبود؛ در این سال چالش هایی میان نیروهای سیاسی با حکومت داشتیم و همچنین ضعف دولت مرکزی در توزیع قدرت نیز احساس می شد.

حسینی افزود: نفوذ و گسترش داعش در مناطق شمال شرقی و جنوب شرقی افغانستان نیز یکی از چالش های مهم دولت افغانستان در سال 2017 بود. کندی کمک های بین المللی از طرف کشورهای حمایت کننده نیز باعث شده بود که دولت نتواند برنامه های توسعه ای و عمرانی خود به خصوص در بخش آموزش را به پیش ببرد. همچنین در سال 2017 کاهشی در زمینه تولید مخدر به وجود نیامد و چیزی حدود 8 درصد به آمار تولید مواد مخدر اضافه شد؛ این موضوع نشان می دهد که عزم داخلی برای کشت جایگزین وجود ندارد و دولت هایی که متعهد به کشت جایگزین در افغانستان بودند نیز نتوانستند برنامه های خود را اجرا کنند.

وی دربیان دلایل نفوذ و گسترش داعش در افغانستان طی یک سال اخیر بیان داشت: آنچه باعث گسترش داعش در افغانستان شده، ضعف بنیه های نظامی، مالی و استراتژیک آنها در عراق و سوریه بوده است. آنها در کشوری مستقر شدند که دامنه های نفوذ دولت در بسیاری از بخش های آن گسترده نشده و دولت دخالتی در معادلات سیاسی آن مناطق ندارد. سرزمین افغانستان شرایط ویژه ای از جنگ و ناامنی دارد و عمدتا به جای ملت محور بودن، قوم محور است؛ لذا گروه تروریستی داعش به راحتی می تواند در آن نفوذ کند.

کارشناس مسائل افغانستان عنوان کرد: کمرنگ بودن وحدت ملی در افغانستان نیز در تقویت داعش موثر بوده است. آنها به دنبال استقرار به یک ژئوپلیتیکی هستند که کمترین آسیب را از طرف دولت مرکزی و سایر قدرت ها ببیند و افغانستان چنین شرایطی را دارد که دولت در بحث توزیع قدرت و نفوذ دارای نقصان است.

سید محمد حسینی پور تاکید کرد: ساختار اجتماعی افغانستان به نحوی است که یک قدرت مرکز واحد برای مقابله با این گروه تروریستی سازمان یافته وجود ندارد و از طرف دیگر، تروریست های داعش دارای منابع مالی آنچنانی هستند و از سوی برخی کشورها حمایت می شوند.

حسینی اضافه کرد: آمریکا در طول این چند سال حضور در افغانستان کار سازنده ای به لحاظ چارچوب های امنیتی انجام نداده و جز هیاهو و تبلیغات کار دیگری نکرده است؛ در سایه حضور آمریکا طالبان و داعش توانستند نفوذ بیشتری پیدا کنند، لذا امیدواری دولت برای مبارزه نیروهای خارجی با تروریست ها اشتباه است زیرا آنها این کار را انجام نخواهند داد.

وی اظهار داشت: برنامه تروریست های داعش در پروژه افغانستان این است که بعد از تضعیف دولت و ایجاد رعب و وحشت در جامعه، قطب قدرتمند شیعه را تضعیف کنند  و از این طریق بخش گسترده ای از جامعه افغانستان را تحت تاثیر قرار دهند. همچنین این گروه قصد دارد با ایجاد اختلافات مذهبی حامیانی برای خود گردآوری کند.

این کارشناس امور آسیا و افغانستان در پایان این گفتگو تاکید کرد: گروه تروریستی داعش در ژئوپلیتیک خود و نقشه ای که برای افغانستان در نظر دارد می خواهد بخشی از قومیت ها و تفکرات قومی و معنوی در افغانستان را حذف و اصلاح نماید.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار