گزارش/

آیا تصویب قانون حمایت از معلولان پلی برای تحقق خواسته‌های این افراد است؟

قانون حمایت از معلولان به تصویب رسیده است و انتظار می‌رود شرایط افراد معلول برای حضور در جامعه و ادامه زندگی بهبود نسبت به گذشته بهبود یابد.

آیا تصویب قانون حمایت از معلولان، پلی در تحقق خواسته های این افراد می شود؟به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ لایحه حمایت از حقوق معلولان پس از 12 سال به تصویب رسید و تبدیل به قانون شد. قانونی که به گفته مسئولان بهزیستی کشور قرار است افق های روشنی را به روی معلولان بگشاید و شرایط آنان را برای حضور در جامعه و ادامه زندگی بهبود بخشد.

یکی از مسائلی که افراد معلول را در جامعه امروز با مشکلات متعدد روبرو و حضور و رفت و آمد آنان را محدود کرده است، مسئله نامناسب بودن معابر شهری برای تردد معلولان است و تا پیش از تصویب قانون حمایت از معلولان، قریب به اتفاق مسئولان تمایل چندانی در اجرای مسئله مناسب سازی معابر از خود نشان نمی دادند.

در حال حاضر که قانون حمایت از معلولان به تصویب رسیده است، مسئولان بهزیستی کشور از رایگان شدن تحصیل دانش آموزان معلول نیازمند خبر داده اند و در صورت تحقق این مسئله می توان به کاهش مشکلات معلولان در حوزه آموزش و امر تحصیل امیدوار بود.

تحصیل دانش آموزان معلول رایگان شد

دانش آموزان معلول نیازمند واجد شرایط در سنین مختلف می توانند با دریافت معرفی نامه از سازمان بهزیستی کشور و ارائه آن به آموزش و پرورش از آموزش عالی رایگان در واحدهای آموزشی تابعه این وزارتخانه بهره مند شوند.

حسین نحوی نژاد در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: بر اساس قانون حمایت از معلولان که به تازگی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، تحصیل معلولان نیازمند واجد شرایط در کشور رایگان می شود.

وی ادامه داد: دانش آموزان معلول نیازمند واجد شرایط در سنین مختلف می توانند با دریافت معرفی نامه از سازمان بهزیستی کشور و ارائه آن به آموزش و پرورش از آموزش عالی رایگان در واحدهای آموزشی تابعه این وزارتخانه بهره مند شوند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: دانش آموزان و دانشجویان معلول در سراسر کشور همچنین می توانند از خدمات سایر واحدهای آموزشی تابعه آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و سایر دستگاه های آموزشی دولتی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی و مراکز دولتی و غیر دولتی در خصوص مسئله تحصیل خود به صورت رایگان استفاده کنند.

نحوی نژاد خاطرنشان کرد: صدور پایان کار ساختمان ها از سوی شهرداری نیز منوط به رعایت اصول مناسب سازی برای تردد و رفت و آمد معلولان است و شهرداری ها موظف به رعایت ضوابط دسترس پذیری آسان برای معلولان است.

وی یادآور شد: پیش از تصویب لایحه حمایت از معلولان و تبدیل شدن آن به قانون، کمیسیون مناسب سازی کشوری را داشتیم،اما با این وجود دستگاه ها خود را ملزم به رعایت قوانین نمی دانستند و امیدواریم که با تصویب قانون مذکور، دستگاه های مسئول در راستای رعایت قوانین برای تسهیل رفت و آمد معلولان قدم بردارند.

تاکنون برخی از افراد معلول در سراسر کشور با وجود معلولیت جسمی محدود، از تحصیل محروم شده اند که امید می رود با تصویب قانون حمایت از معلولان دیگر از تحصیل و سوادآموزی باز نمانند و مدیران و مسئولان حوزه آموزشی نیز در این زمینه قوانین و مقرارت را رعایت کنند.

ضرورت افزایش نظارت بر اجرای قانون حمایت از معلولان

امیر مغانلو مدیر کل دفتر برنامه ریزی عمرانی وزارت کشور در خصوص به تصویب رسیدن قانون حمایت از معلولان، گفت: زمینه برای اجرای قانون مناسب سازی منازل مسکونی از مدت ها پیش آماده شده است و البته این امر به صدور پایان کار ساختمان ها توسط شهرداری بستگی دارد.

وی تصریح کرد: پیش از تصویب قانون حمایت از معلولان، قانون مناسب سازی منازل و معابر بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری صورت می گرفت، اما قانون فوق به خوبی اجرا نمی شد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی عمرانی وزارت کشور خاطرنشان کرد: قانون حمایت از معلولان را باید در بحث اجرا عملیاتی کنیم و همت اجرا و نظارت بر اجرای این قانون، موضوعی است که باید تقویت شود.

مغانلو تاکید کرد: دفتر برنامه ریزی عمرانی وزارت کشور به عنوان دستگاه اجرای دستورالعمل مناسب سازی، این دستورالعمل را برای اجرا به دستگاه ها ابلاغ کرده است.

وی یادآور شد: برای اجرای هر چه بهتر بحث مناسب سازی در قانون حمایت از معلولان باید اجرای قانون فوق را از بازوهای نظام مهندسی و شهرداری و سایر مراجع صدور پروانه و همچنین مراجع نظارتی شامل بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان بهزیستی کشور مطالبه کرد.

به تصویب رسیدن قانون حمایت از معلولان، گام بزرگی در تحقق حقوق این افراد در جامعه است و البته مسئولان باید تمام تلاش خود را در اجرای این قانون به کار گیرند و اجازه ندهند تا قانون حمایت از معلولان به انبوه قوانین متروکه ای بپیوندد که  هیچ گاه در عمل اجرا نمی شوند و تنها بر روی کاغذ باقی می مانند.

گزارش از فرزانه فراهانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار