در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

هیچ نظارتی بر باشگاه‌های دولتی نمی‌شود/ نقش پررنگ دلالان در فوتبال کشور

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه ۲۱ دی‌ماه با حضور کارشناسان به بررسی شکایت‌های مالی از باشگاه‌های لیگ برتری پرداخت.

هیچ نظارتی بر باشگاه‌های دولتی نمی‌شود/ نقش پررنگ دلالان در فوتبال کشوربه گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بررسی شکایت‌های مالی از باشگاه‌های لیگ برتری موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 21 دی‌ماه بود که با حضور امیررضا واعظ آشتیانی مدیرعامل اسبق تیم فوتبال استقلال تهران و غلامرضا رفیعی حقوقدان برگزار شد.

 امیررضا واعظی آشتیانی مدیرعامل اسبق باشگاه فوتبال استقلال تهران با اشاره به شکایت‌های مالی از تیم‌های لیگ برتری اظهار کرد: یک مثلثی در فوتبال و برخی از رشته‌های ورزشی به وجود آمده که اگر مدیرعامل خیلی قدرتمند باشد در راس آن قرار می‌گیرد و دلالان و سرمربی اضلاع دیگر این مثلث هستند.

 وی با بیان اینکه عده‌ای در این چند سال از منابع بیت المال برای خود وجاحت درست کرده اند، گفت: این افراد منابع بیت المال را برای خود هزینه می‌کردند، حال اینکه به صدمات جبران پذیری آن برای باشگاه، هیچ توجهی نداشتند.

 واعظی آشتیانی ادامه داد: مهم این است که این حضرات توسط جوانانی که پس پرده را نمی‌بینند، تشویق شوند.

 مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال افزود: بر باشگاه‌های دولتی نظارت نمی‌شود، چرا که اگر وجود داشت حداقل آدم‌های ناظر این خرج‌ها را گزارش می‌دادند.

 وی تصریح کرد: بر اساس قانون تجارت، ابتدا باید سهامداران مشخص، سپس جلسه هیئت مدیره تشکیل شود و در آن جلسه مدیر عامل تعیین و اهداف آتی باشگاه، مشخص شود.

 واعظی آشتیانی گفت: اگر باشگاه‌های ما دولتی هستند، باید گردش منابع مالی وجود داشته باشد و حال باید پرسید که نقش دیوان محاسبات در این میان کجاست؟

 وی با بیان اینکه حسابرسان باشگاه‌ها باید از دو منظر حساب‌ها را بررسی کنند، گفت: نخست اینکه ورودی و خروجی حساب‌ها بر اساس استاندارد‌ها باشد و دیگر اینکه به اهداف تعریف شده در هیئت مدیره، دست یابد.

 مدیر عامل اسبق باشگاه استقلال ادامه داد: مثلا می‌گویند ذوب آهن باشگاه خصوصی است، اما با بررسی آن با این سوال مواجه می‌شویم که آیا واقعا این باشگاه خصوصی است؟

 وی اذعان داشت: اکنون باشگاه‌های کشور‌های صاحب سبک، به طور کامل ساختار‌مند هستند و کمیته‌های بازاریابی و ارزیابی دارند.

 واعظی آشتیانی گفت: هنوز تفکر آماتور هزینه کردن در میان باشگاه‌های ما وجود دارد، بنابراین تا زمانی که مدیران ما چنین نگاهی داشته باشند، زمینه برای سوء استفاده دلالان فراهم می‌شود.

در ادامه برنامه غلامرضا رفیعی حقوقدان نیز بیان کرد: ورزش فقط فوتبال نیست و فوتبال هم تنها باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نیست.

 وی ادامه داد: بیشتر باشگاه‌های ایران دولتی هستند، یعنی بودجه آن‌ها از طریق دولت، وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی تامین می‌شود.

 این حقوقدان تصریح کرد: همواره باید از مجمع و یا آن دستگاه متولی باشگاه پرسید که بودجه در اختیار خود را در چه اموری صرف کرده اید؟

 رفیعی افزود: به عنوان نمونه باشگاه‌ها چند هافبک را استخدام می‌کنند و هر یک از آنها ماهانه چند میلیون حقوق می‌گیرد، اما هیچ کس جز مجمع یا دستگاه دولتی متولی آن نمی‌تواند بر این مسائل نظارت کند.

 وی بیان کرد: از آنجایی که دستگاه‌های دولتی تابع نظارت سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات هستند به همین منظور آن‌ها باید به مدیران باشگاه‌ها بگویند که بودجه آنان چقدر است.

 رفیعی اذعان داشت: وضع فعلی نشان دهنده این است که دیوان محاسبات جز چند مورد نظارت نکرده و آن هم درست زمانی بوده که یک باشگاه در آستانه محرومیت قرار می‌گرفته است.

 این حقوقدان بیان کرد: از طریق دیوان محاسبات باید نظارت شود که گزارش قانونی یک باشگاه از ابتدای یک سال مالی تا انتهای آن چگونه بوده است.

حمیدرضا گرشاسبی سرپرست باشگاه پرسپولیس در ادامه برنامه در گفت‌وگی تلفنی با اشاره به انباشت بدهی ها در این باشگاه گفت: در باشگاه پرسپولیس خیلی‌ها در زندگی شخصی آسیب دیدند، متاسفانه ورود و خروج مدیران ارزیابی نمی شود.

وی با اشاره به نامه اخیرکنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) افزود: در ماجرای انباشت بدهی‌ها AFC ورود کرده و همه باشگاه‌های بدهکار را تهدید کرده است به طوری که برای پرسپولیس از ۱۷ سال پیش تاکنون طلبکار پیدا شده است.

سرپرست باشگاه پرسپولیس با اشاره به اینکه ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بدهی خارجی در طی دو سال گذشته را پرداخت کرده‌ایم اظهار کرد: با ۵۰ فوتبالیست داخلی تسویه حساب کامل کرده‌ایم و 30 نفر باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰% بدهی‌های خارجی را پرداخت کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: ضعف در مدیریت باعث می شود اعتبار یک مجموعه زیر سوال برود به طوری که دو سال پیش نسبت به رفتار فدراسیون فوتبال ایراد گرفتند.

واعظی آشتیانی مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال در ادامه برنامه با اشاره به اینکه امارات و عربستان دخالت سیاست در ورزش را در پیش گرفته‌اند، گفت : نباید در رابطه با هر موضوع واهی با طرف مقابل به مذاکره نشست.

وی با اشاره به اینکه فدراسیون فوتبال باید در موضوع مفاسد فوتبال ورود و نظارت می‌کرد ادامه داد: گزارش حسابرسی باشگاه‌ها را فدراسیون باید درخواست می‌کرد.

رفیعی حقوقدان در ادامه برنامه با اشاره به اینکه بسیاری از قرارداد بدون استفاده از مشاور حقوقی بسته می‌شود، گفت : در بسیاری از پرونده‌ها حتی شیوه نگارش یک لایحه دفاعیه در نامه های ارسال شده وجود ندارد.

رفیعی با اشاره به سهم آموزش حقوقی و استفاده از حقوقدانان داخلی عنوان کرد: کدام پرونده در تاریخ فوتبال مملکت منجر به مکاتبات اولیه مربوط به حل و فصل اختلافات شده است که در آن یک مشاور حقوقی کاربلد درگیر ماجرا شده باشد.

وی تصریح کرد: وقتی یک باشگاه خصوصی یا دولتی با مشکل مواجه می شود، باید تمام اصول دادرسی و حل و فصل اختلافات با استفاده از متخصصین حقوقی داخلی موضوع برطرف شود.

این حقوقدان با اشاره به بهداشت حقوقی و حقوق ورزشی افزود: درصد بزرگی از اقتصاد جهانی را اقتصاد ورزش به خود اختصاص می دهد.

وی با اشاره به اینکه در مجامع بین المللی نمی‌توانیم بگوییم فدراسیون فوتبال در جلسه AFC شرکت نکند گفت: شرکت نکردن ما در مجامع بین المللی ورزشی و یا در کمیته انضباطی،  مانع تصمیم گیری این ارگان‌ها نمی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.