رئیس سازمان نشر آثار و اندیشه های مشارکت زنان در دفاع مقدس:

عملکرد موفق صیانت زنان از خانواده در دوران دفاع مقدس

رئیس سازمان نشر آثار و اندیشه های مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت :انقلاب اسلامی ایران در موضوع زن در دفاع مقدس الگوی سوم زن خانواده و فعال در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی را به جهان نشان داد.

به گزارش خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مریم مجتهدزاده لاریجانی، عصر امروز در همایش خانواده متعالی  چالشها و فرصتها در کانون فرهنگی شهید عربیان آران و بیدگل گفت :زن در الگو نه یک زن غربی به عنوان ابزار در دست سرمایه داری نوین است نه آن زن شرقی حاشیه نشین بدون تاثیر در تاریخ سازی است.
 
وی،با تاکید بر نقش زینب وار بانوان و زنده نگه داشتن یاد و راه شهدا گفت :خانواده شهدا در کشور نقش زینبی را پیش می برند.
 
به‌گفته‌وی، در برابر هزاران شهید و شهیده ای که در تغییر مسیر تاریخ اسلام و ایران نقش شایسته ای ایفاکردند سربلند به محضر حق شتافتند باید سر تعظیم و ارادت فرود آورد.
رئیس سازمان نشر آثار و اندیشه های مشارکت زنان در دفاع مقدس، شهدا را فرشتگان خدا ومعماران ایران که از جان خود گذشتند دانست و افزود: در حقیقت زنان ما در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ثابت کردند زن با شرف، حیا، حجاب و عفاف می تواند در همه میدان های سیاسی و اجتماعی حاضرشود و سنگرسازی کند.
 
مجتهدزاده،  تصریح‌کرد: زن الگو در انقلاب اسلامی زنی است ک می تواند علاوه بر حفظ سنگر خانواده با اجرای نقش های بی بدیل مادری و همسری در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی هم موفق باشد یعنی تلفیق یک حضور اجتماعی ونقش خانواده را به عنوان همسر و مادر اجرا کند.
وی، وجود این مدل و الگوی زن را بطور کامل در دوران دفاع مقدس تاکیدکرد و گفت :زنان در آن دوران از فضای خانواده در نبود همسرانشان صیانت کردند و مانع خیلی از آسیب ها شدند.
 
به‌گفته‌ وی، آسیب هایی که خیلی از کشورها در جنگ های جهانی دیدند هنوز آثارش را جامعه خود می بینند و نگرانیشان از مشکلات و آسیب هایی است که زنان برایشان ایجاد کردند.
 
مجتهدزاده،  اظهارداشت: این در حالی است که مردان ما در زمان جنگ تحمیلی با خیال راحت از حضور و نقش موثر مادران و همسران و خواهران و دخترانشان که از خانواده صیانت می کنند و بایک تلاش مضاعف نبود آنها را جبران می کنند به جبهه رفتند.
 
وی،با تاکید بر تلاش و تحصیل همسران حتی با سنین پایین در نبود همسرانشان و رسیدن به موفقیت های بزرگ در عرصه های مختلف افزود :اکنون زنانی داریم که با نقش های برجسته و شاخص فعالیت می کنند و تاثیر گذار هستند.
 
به‌گفته‌ وی، زنان ما مدیریت و هدایت خانواده به عنوان نخستین بنیان تاثیرگذار و سازنده جامعه را برعهده دارند که منشا و مرکز تمامی موضوعات در این همه عرصه های روانی،  تربیتی،  فرهنگی و اجتماعی است.
مجتهدزاده،  خانواده را از نظر علوم روان شناسی،جامعه شناسی و تربیتی منشا ایجاد همه خصوصیات و حتی مشکلات و حلقه اولیه تشکیل بنیان یک جامعه دانست و گفت: نقطه عزیمت تربیت یک انسان از خانواده که زن در آن مدیریت و هدایت دارد شکل می گیرد.
 
وی، تحقق مدل موفق زن اجتماعی و خانواده را در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد و گفت :زنان ما در آن زمان جبهه جنگی  ومردانی را پشتیبانی کردند که همه دنیا از آمریکا،  فرانسه،  شوروی،  آلمان، پول های مرتجعین عرب و سایر ملیت ها در مقابل ما برای نابودی انقلاب اسلامی ایران که در حقیقت یک نوآوری غیروابسته به شرق وغرب و مدیریت جدید و دارای پیام واقعی بود کمربسته بودند.
 
به‌گفته‌وی، رسالت زن ما در انقلاب اسلامی که پیام آزادی برای همه  ملت ها دارد و هدفش فقط تعویض دولت ها نبود بلکه برای تمدن نوین اسلامی و در جهت زمینه سازی تعجیل فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف حرکت می کند بسیار مهم و اثرگذار است.
 
مجتهدزاده،  اظهارداشت: اگر زنان و بانوان ما بدانند که رسالتشان در این راه چیست و چه وظایفی در مدیریت و رهبری خانواده دارند در این مسیر تعالی و سعادت حرکت وهدف گذاری می کند.
 
وی،با اشاره به اینکه حتی دختران و پسران جوانی که می خواهند ازدواج کنند و تشکیل خانواده بدهند نیازمند تبیین اهداف و وظایف مهم خود هستند افزود :نقش سازنده خانواده که در کلام ایمه،  بزرگان دین،  فرمایشات امام راحل، کلام مقام معظم رهبری و  اسناد بالادستی تاکید و توصیه شده است با گفتن تنها اجرایی نمی شود بلکه نیازمند تدوین سیاست گذاری هایی در سطح کلان و تمهیدات لازم آن در تمام دستگاه های اجرایی است.
 
به‌گفته‌وی، از آنجا که خانواده به صورت عملی مکان انتقال ارزش ها و برکات است و تمام مبانی تربیتی را شکل می دهد با نقش گروه همسالان و مدرسه نیز در ارتباط است.
 
مجتهدزاده،  تربیت و مسولیت پذیری فرزندان لرای اجتماع در مدرسه را بعد از خانواده یادآورشد و گفت :آموزش و پرورش در مدرسه نیز می تواند فرزندان را به گونه ای مسوولیت پذیر برای زندگی اجتماعی تربیت کند تا در آینده در جامعه بتوانند به عنوان مدیر نقش آفرینی کنند.
وی اظهار داشت: اگر مدرسه بنیان های تربیتی را تقویت نکند چگونه می توان  تربیت را هدایت ومدیریت کرد.
مجتهدزاده،  در پایان تشکیل ستاد ویژه ای متشکل از نمایندگان دادگستری،  آموزش و پرورش،  فرماندار و بخشدار،  حوزه های علمیه و دفتر امام جمعه را خواستار شد و گفت :برنامه های اجرایی برای نقش زن پ الگوی موفق را می توان در این ستاد تدوین و پیگیری کرد.
 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار