باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اطلاعات حساب‌های سپرده‌‌ای اشخاص محرمانه است/ افشای اطلاعات بانکی فقط با مجوز دستگاه قضایی

محرمانه بودن اطلاعات حساب‌های سپرده اشخاص نزد بانک‌ها یکی از اصول اساسی نظام بانکی کشور است.

افشای اطلاعات بانکی فقط با مجوز دستگاه قضاییبه گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شفافیت اطلاعات مالی، همواره به عنوان یکی از موثرترین متغیر‌ها در تعیین استراتژی سرمایه‌گذاری در بازار‌های مالی مطرح بوده است. علی رغم این موضوع مدیران به عنوان مسئول تهیه صورت‌های مالی، همواره انگیزه دارند تا برای حفظ منافع خود به تحریف اطلاعات مالی بپردازند.

طبق قانون به منظور ایجاد شفافیت فعالیت‌های اقتصادی ، بانک‌ها موظف شدند که اطلاعات مربوط به جمع گردش مانده سالانه حساب‌های بانکی اشخاص حقیقی و حقوقی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

در این ارتباط بانک مرکزی با تأکید بر محرمانه بودن اطلاعات حساب‌های سپرده‌ای اشخاص، اعلام کرد همانگونه که بار‌ها از سوی مقامات ارشد بانک مرکزی گفته شده ، اصل محرمانه بودن اطلاعات حساب‌های سپرده اشخاص نزد بانک‌ها یکی از اصول اساسی نظام بانکی کشور است و افشای اطلاعات مالی و بانکی اشخاص جز به موجب قانون یا دستور مراجع قضایی، ممنوع است.

روایت سیف از مجوز‌های خاص برای اطلاع از حساب بانکی مردم

سیف رئیس کل بانک مرکزی در خصوص اینکه آیا اطلاعات مالی حساب‌های بانکی باید به منظور شفافیت مالی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد یا خیر، گفت: اطلاعات مالی اشخاص از محرمانگی لازم برخوردار است، اما در حالت‌های خاصی اجازه دسترسی به اطلاعات را به صورت تجمیعی می‌دهیم، زیرا این مصوب قانون است و هم اکنون نیز بر همین اساس عمل می‌شود.

موضوع پر اهمیت در این بین این است که آیا بانک‌ها می‌توانند همچنان رازدار مشتریانشان باشند و یا اینکه با دستور دولت و درخواست سازمان مالیاتی کشور، اطلاعات حساب‌های بانکی افراد از طریق یک سامانه در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

اطلاعات سپرده بانکی افراد محرمانه است

هادی حق شناس کارشناس بانکی در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه ، درخصوص اظهارات رئیس بانک مرکزی درخصوص محرمانه بودن اطلاعات شخصی در بانک‌ها، اظهار کرد: به طور قطع اطلاعات حساب اشخاص به طور محرمانه خواهد بود و جای نگرانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: حساب بانک‌ها در بانک محرمانه است و دسترسی به آنها تنها به دستور مقامات قضایی میسر خواهد بود تا عواملی همچون پولشویی و فعالیت غیرقانونی در آن صورت نگیرد.

حق شناس در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر این اقدام به صورت سراسری در بانک‌ها انجام نگرفته و اگر رخ دهد جای نگرانی وجود ندارد، چرا که اطلاعات سپرده اشخاص کاملا محرمانه خواهد بود.

این کارشناس بانکی در ادامه یادآورشد: زمانی اطلاعات شخصی اشخاص افشا می‌شود که صاحب حساب از روند رسمی کشور و مسیر حقوقی عبور نکرده باشد.

شفافیت در بانک ها، الویت نظام بانکی است

در ادامه محمدرضا غفوری کارشناس بانکی در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه ، دراین باره اظهار کرد: می‌توان گفت که اطلاعات مشتریان برای بانک‌ها بسیار مهم است، چرا که شفافیت در ساختار، یکی از اولویت‌های مهم در بانک‌هاست.

وی در ادامه با بیان اینکه نظارت در گردش مالی بانک‌ها در جریان است، تصریح کرد: این امر به عنوان یک اصل در کل جهان مطرح است.

غفوری با اشاره به اینکه اطلاعات افراد در بانک‌ها به عنوان یک موضوع مهم مطرح است، افزود: این اطلاعات کاملا محرمانه است مگر اینکه استعلامی از سوی دستگاه قضایی صورت پذیرد.

این کارشناس بانکی در ادامه گفت: براساس قانون پولشویی، زمانی که اشخاص احساس کنند پولی به صورت غیرقانونی به حسابی وارد شود می‌توانند این مهم را به دستگاه ذیربط اعلام کنند و این دستگاه می‌تواند طبق قانون بررسی خود را آغاز کند، البته اینگونه نیست که هرکس بخواهد به حساب بانکی افراد ورود پیدا کند چرا که ورود هرکس به حساب بانکی دیگری بدون مجوز قانون امکان پذیر نیست.

تعدادی از بانکداران در این ارتباط می‌گویند ممکن است که اطلاعات را فقط در موارد خاص و به صورت ضروری و محدود و در بخش‌های خاص در اختیار سازمان مالیاتی قرار دهند و به هیچ وجه این اطلاعات شامل اطلاعات سپرده‌ها نخواهد بود.

گزارش از سحر آرام

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
من اناری را می کنم دانه به دل می گویم خوب بود این مردم دانه های دلشان پیدا بود
Germany
ناشناس
۲۳:۳۷ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
هرچه زودتر باید مسئولان مورد بررسی ونظارت بیشتر قرار بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
دیگه سال مبارزه با فساد جدی مبارک
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۲:۱۳ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
چی داریم که سرک بکشن.حقوق کارگری ویارانه که وقتی می‌ریزند ذوق و شوق داریم و بعدازتعطیلات اونم حذف میشه و مامیمانیم و حقوق ناکافی و قسط وبدهی به بقالی و بانکها که یکروز دیر اقساط ندیم جریمه و سریع میرن سراغ ضامن.یک روز دیربشه.درست نیست بخدا ما آبرو داریم نکنید از این کارا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
حریم خصوصی نداریم
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۴۴ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
مالیات خیلی مهمه //قبول دارید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد نوروزی
۱۰:۴۲ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۷ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
ما که ترسی نداریم ولی این موضوع مشخص می کنه خیلیها می ترسند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
عجب
آخرین اخبار