در نشست خبری مطرح شد؛

انتقاد صریح اصحاب رسانه از پوستر جشنواره تئاتر فجر/ صورتک‌هایی که ساده‌انگارانه طراحی شدند

در نشست خبری دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر، اصحاب رسانه از پوستر طراحی شده برای این رویداد فرهنگی انتقاد کردند.

پوستری که بحث برانگیز شدبه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  دومین و آخرین نشست رسانه ای فرهاد مهندس پور دبیر سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، ۵ روز مانده به برگزاری این دوره از جشنواره و با حضور علی اصغر دشتی قائم مقام جشنواره، آروند دشت آرای مدیر بخش بین الملل و حمیدرضا ابک مدیر روابط عمومی جشنواره امروز شنبه ۲۳ دی در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در این نشست ۶ پوستری که توسط رضا فیلی زاده و بر اساس ایموجی های فضای مجازی طراحی شده است، نمایش داده شد.

پوستری که از سوی بسیاری از اصحاب رسانه مورد نقد قرار گرفت. دید ساده‌انگارانه به طراحی‌ها از جمله اشکالات و نقدهای وارد به پوسترها بود.

طراح پوستر در پاسخ به این انتقادها از تجربه بیست ساله خود و 5 دوره تجربه خود در طراحی پوستر جشنواره‌های فجر صحبت کرد و گفت: اینکه سادگی پوسترها کاملاً آگاهانه و مورد نظر ما بوده است. ما خواستیم عامیانه‌ترین سطح ارتباط را به مخاطب نشان دهیم.

وی افزود: صورتک‌ها از دل جامعه بیرون آمدند و امروز بیشترین کاربرد را در بین مردم دارند. همین امر ایده اصلی شکل‌ گرفتن پوستر جشنواره شده است. سعی شد نگاه ساده شرقی که حتی در کار فرش ایرانی هم دیده می‌شود، در طراحی پوسترها لحاظ شود.

فیلی زاده در ادامه اظهار کرد: سال‌های پیش به طراحی پوستر جشنواره چندان اهمیتی داده نمی‌شد و صرفا در حد یک اجرا در نظر گرفته شد. این طراحی جزو نگاه و تجربه من است و یکی از شروطم این بود که طرح پوستر باید ساده باشد. شعار جشنواره گفتمان جامعه تئاتری است و بر اساس حال امروز جامعه ما که گفتگوها در فضای مجازی شکل می گیرد، پوستر جشنواره تئاتر فجر را طراحی کردم.

 سپس مهندس پور دبیر جشنواره، درباره نظر خود نسبت به طراحی این پوستر، به ارائه توضیحاتی مبنی بر اینکه این پوسترها دارای المان نقاب هستند و هدف از این طراحی این بود که برای عموم مردم قابل فهم و درک باشد و نه تنها برای خانواده تئاتر، پرداخت.

مهندس پور همچنین، در خصوص گسترده کردن بخش‌های جشنواره، گفت: چیدمان در نظر گرفته شده قطعا بستر خوبی برای جشنواره سال آینده خواهد بود. اگرچه در حال حاضر کمبودها و نواقصی در کار دیده می‌شود؛ ولی بنا را بر فرآیند سالم چیده‌ایم. ما بر جزئیات تکیه کردیم و سعی کردیم جزئیات به بهترین شکل ممکن انجام شود. در بخش مرور چه استانی و چه تهرانی، تنها کیفیت کارها مدنظر بود.

وی افزود: در بخش مهمان قاعده و قانون خاصی نداشتیم. امسال ظرفیت را دو برابر پارسال قرار دادیم و اصلا به هیچ وجه نگاه سیاسی به کارها نشد. تنها خواستیم ارتباط و دوستی با کشورهای همسایه در انتخاب آثار نقش داشته باشد. نگاه حداکثری داشتیم و بیشترین سلیقه‌ها و گرایشات را در نظر گرفتیم. حتی از کسانی که مدت هاست از تئاتر حضور نداشتند، خواستیم به عنوان مهمان در جشنواره حضور پیدا کنند تا بودنشان به جشنواره اعتبار بدهد.

دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره انتخاب آثار در بخش بین الملل گفت: امسال در بخش بین الملل، 167 کار دیده شد و نهایتا حدود 20 اثر انتخاب شد. انتخاب ها از بین گروه‌های جوان، خلاق و تفکربرانگیز صورت گرفت که نمونه خوبی از جامعه باشند. در حقیقت بستر ارتباطی ایجاد شد تا اقامت این هنرمندان جوان در تهران سرمایه‌گذاری برای آینده تئاتر باشد. ارتباط با هنرمند غیرایرانی می‌تواند تنوع و نیاز تئاتر ایران را در جهت مناسب تامین کند. برخی کارهای ارائه شده سطح انتظارات ما را برآورده نکرد و ما مجددا مجبور به ارتباط گرفتن با گروه‌های تئاتری و کارها شدیم. نتیجه این شد که می‌بینید. به خاطر اهمیت بخش بین‌الملل و حضور چند داور خارجی، مبنا را بر تنوع و گسترگی آثار گذاشتیم.

مهندس‌پور در توضیح عدم تمایل شخصی خود به برگزاری بخش مسابقه در جشنواره تئاتر فجر اشاره کرد و گفت: به نظر کنار گذاشتن بخش مسابقه از جشنواره نیاز به یک آمادگی قبلی دارد. در حال حاضر این امکان وجود ندارد. ما باید با شرایط موجود خودمان را وفق بدهیم و وارد گفتگو شویم. صحبت‌های زیادی در این باره صورت گرفت و در نهایت سعی شد با شرایط موجود و با در نظر گرفتن یکسری قوانین، آثار انتخاب شود.

در ادامه بحثی در خصوص چرایی تغییر سایت فروش بلیت جشنواره مطرح شد که مهندس پور در پاسخ اظهار کرد مناقصه ای در این زمینه برگزار و بهترین پیشنهاد برای این امر پذیرفته شد.

دبیر سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در پایان تاکید کرد: جشنواره تئاتر فجر یکی از بزرگترین فستیوال های تئاتری در منطقه ای گسترده است. اینکه جشنواره بین المللی تئاتر فجر را بزرگ نگه داریم خوب است؛ چون جشنواره می تواند به قطب فرهنگی تئاتر در منطقه تبدیل شود که البته این کار دشواری است.

 

 انتهای پیام/

 

دومین نشست خبری سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

 

 

برچسب ها: تئاتر ، جشنواره فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.