کدام مواد غذایی بیشترین خاصیت مسموم کنندگی را دارند؟

برخی مسمومیت های غذایی اگرچه ظرف یک یا دو روز از بین می روند ولی در برخی موارد مسمومیت می تواند تهدید کننده حیات باشد.

۷ ماده غذایی رایج که خاصیت مسموم کنندگی دارندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی مسمومیت های غذایی اگرچه ظرف یک یا دو روز از بین می روند ولی در برخی موارد مسمومیت می تواند تهدید کننده حیات باشد و برای همین مهم است که مطمئن شوید چه عواملی منجر به بروز مسمومیت های غذایی در شما می شوند. جلوگیری از مسمومیت، این است که بدانید کدام غذاها خطرناک هستند و چطور می توان از آنها بدون بیمار شدن استفاده کرد. نوزادان و سالمندان از افرادی هستند که بیشتر در معرض خطر مسمومیت قرار دارند، البته شما هم در صورت موارد زیر در معرض مسمومیت هستید:

 

در عین حال زنان باردار و یا مادرانی که دوران شیردهی را می گذارنند باید بیشتر مراقب مسمومیت و مواد غذایی آلوده باشند.

در اینجا ۷ ماده غذایی رایج که توسط آنها مسمومیت بیشتر رخ می دهد، معرفی شده است:

سبزیجات برگ سبز: بر هیچ کس پوشیده نیست که این سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، فیبر و دیگر مواد غذایی مفید هستند. اما در صورتی که این سبزیجات با آب آلوده آبیاری شده باشند، حاوی باکتری های پنهان برای ایجاد مسمومیت خواهند بود. سبزیجاتی مانند کاهو، کنگر فرنگی، اسفناج، کلم پیچ، برگ چغندر و ... قبل از مصرف باید به طور کامل شسته و ضد عفونی شوند.

تخم مرغ: تخم مرغ گزینه سالم برای مصرف در هر کدام از وعده های غذایی است. در این میان سالمونلا، نوعی باکتری است که درون و بیرون تخم مرغ را آلوده می کند و سبب بیماری فردی می شود که این ماده غذایی را خام و نیم پز مصرف کرده است. تخم مرغ، مرغ، گوشت و سایر مواد غذایی، زمانی ایمن می شوند که به خوبی پخته شده باشند. تخم مرغ و مرغ خامی که درون یخجال نگهداری و دقایقی پیش از طبخ خارج و پس از طبخ دوباره به یخچال بازگردانده شوند عاری از باکتری سالمونلا خواهند بود.

ماهی تن: اگرچه حاوی پروتئین بالا، کم چرب و کم کالری است اما می تواند خطر مسمومیت با جیوه و سم بوتولیوم را نیز افزایش دهد. علائم بوتولیسم در اغلب موارد ۱۸ تا ۳۶ ساعت پس از مصرف کنسرو آلوده بروز می یابد. هرقدر میزان سم وارد شده به بدن بیشتر باشد علایم زودتر آغاز می شود و شدیدتر خواهد بود. علایمی مثل تاری دید و دوبینی، افتادن پلک ها، خشکی دهان و اختلال در بلع، جویده جویده صحبت کردن، اسهال و استفراغ، ضعف دست و پا و فلج نتیجه ابتلا به بوتولیسم است. نارسایی تنفسی حاصل از بوتولیسم نیز به مرگ فرد منجر می شود. برای پیشگیری از این خطر مهلک باید حتما به تاریخ مصرف محصول توجه کنید و کنسروهایی که قوطی آن برآمده است یا بدبو و بدمزه هستند را مصرف نکنید، به علاوه حتما قبل از مصرف قوطی کنسرو را ۲۰ دقیقه در آب بجوشانید.

سیب زمینی: سیب زمینی به طور طبیعی با سمی به نام گلیکو آلکالویید از خود در برابر عوامل خارجی دفاع می کند اما این سم می تواند برای انسان خطرناک باشد. سیب زمینی هایی زیاد در برابر نور خورشید قرار می گیرند قسمت های سبزرنگ بیشتری دارند، بنابراین سعی کنید محصولات تازه را خریداری کنید. البته متخصصان معتقدند با جدا کردن قسمت های سبزرنگ می توانید بقیه آن را مصرف کنید.

پنیر: پنیرهایی که در فروشگاه ها در دمای مناسب نگه داشته نمی شوند، می توانند با باکتری های خطرناک مانند سالمونلا یا لیستریا آلوده شده باشند. در موقع خرید پنیر حتما از نظر دمای مناسب آن را چک کنید و به تاریخ مصرف آن دقت نمایید.

گوجه فرنگی: سرشار از ویتامین آ و فیبر است اما ماده ای سمی به نام سولانین در گوجه فرنگی سبز و نارس وجود دارد که خوردن آن موجب مسمومیت می شود و اسهال و باز شدن مردمک چشم ایجاد را می کند. از خوردن گوجه فرنگی نارس پرهیز کنید چون علاوه بر این که سمی استف هضمش هم سنگین است و باعث ایجاد دل درد می شود.

جوانه ها: جوانه ها سرشار از فیبر، کم کالری و کم چرب هستند اما می توانند آلودگی باکتریایی هم داشته باشند. جوانه‌ گندم،‌ ماش‌ و‌ ...‌ جزو‌ سبزیجاتی‌ هستند‌ که‌ تمیز‌ کردن‌ آنها‌ بسیار‌ سخت‌ است.‌ آنها‌ همچنین‌ در‌ محیط‌ های‌ گرم‌ و‌ مرطوب‌ رشد‌ می‌ کنند‌ که‌ بهترین‌ مکان‌ برای‌ رشد‌ باکتری‌ ها‌ محسوب‌ می‌ شود.‌ مانند هر میوه و سبزی دیگر، متخصصان تغذیه توصیه می کنند که جوانه ها نیز به طور کامل شسته شوند.

منبع: آوای سلامت

انتهای پیام/

۷ ماده غذایی رایج که خاصیت مسموم کنندگی دارند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار