قاضی زاده هاشمی مطرح کرد؛

موانع قانونی؛ دلیل اصلی نگرانی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه سلامت

وزیربهداشت گفت: دلیل اصلی نگرانی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه سلامت موانع و مشکلات قانونی است.

بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه سلامت نگرانی دارد/ عدم به روزرسانی صنعت دارو به دلیل حضور پررنگ دولتی‌هابه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیربهداشت در مراسم امضای تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و اتاق بازرگانی با بیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان در بخش خصوصی نگاه متفاوتی داشتیم و تلاش های زیادی انجام دادیم كه در بخشی از آن موفق و در بخشی موفق نبوده ایم، اظهار کرد: تغییر نگاه سنتی مبنی بر اینكه ارائه دهنده خدمت، دولت باشد، زمان می برد.

وی ادامه داد: موانع و مشكلات قانونی هم وجود دارد و به نظر می رسد تا سیاستمداران و قانونگذاران به این باور نرسند، همچنان مشكلات وجود دارد و بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه سلامت نگرانی دارد؛ محدودیت هایی در این بخش وجود دارد كه شاید در بخش های دیگر وجود نداشته باشد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه دولت باید فقط سیاستگذار و خریدار خدمت باشد، تصریح کرد: وزارت بهداشت تقریبا در بخشی از حوزه ها موفق به خرید خدمت شده مثلا در مورد تجهیزات سرمایه ای مدتهاست كه خرید نمی كند بلكه خرید خدمت می كند.

به کارگیری هزار نَفَر در بخش خصوصی حوزه بهداشت

قاضی زاده هاشمی افزود: در حوزه بهداشت بالغ بر ٤٠ تا ٥٠ هزار نَفَر در بخش خصوصی به خدمت گرفته شدند اما در حوزه دارو همچنان دولتی ها و شبهه دولتی ها حضور پررنگی دارند و شاید یكی از دلایل عدم به روزرسانی صنعت داروی كشور به همین دلیل است.

وی گفت: در دنیا بالاترین سرمایه گذاری در بخش سلامت است و گردش اقتصادی این بخش از نفت و گاز فعال تَر است، اما در ایران تصور می شود اگر تمام كارهارا دولت انجام دهد و تصدی گری هم دست دولت باشد و همه خدمات را دولت ارائه دهد، به نفع مردم است، درصورتیكه چنین نیست، زیرا هم كیفیت خدمات كاهش پیدا می كند و هم هزینه ها افزایش خواهد داشت.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه وجود بیمه های متعدد غیر دولتی در صورتی که واقعا كاركرد بیمه داشته باشند، خوب است نه اینكه صندوق های بیمه پول نداشته باشند، بیان کرد: انصافا در طول دو سه دهه اخیر در بخش بهداشت و درمان خوب كار شده است و در مقایسه با كشورهایی مانند روسیه و آفریقای جنوبی در حوزه دارو و دیگر حوزه ها اقدامات خوبی انجام شده و علیرغم تحریم ها توانسته ایم خوب پیش رویم.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه در طول چهار سال اخیر، تقریبا هرسال بالغ بر ٢٠ قلم دارو روانه بازار شده است كه توانسته اند صادراتی شوند، مطرح کرد: درمورد واكسن و تجهیزات پزشكی نیز موفق بوده ایم.

وی ادامه داد: اخیراً با خط های اعتباری و اعتباراتی كه طرف های خارجی بعد از برجام فراهم كردند، فرصتی برای سرمایه گذاری مشترک ایجاد شده است.

وزیر بهداشت در پایان گفت: متاسفانه بانک های داخلی در این حوزه نامهربان هستند اما خارجی ها مثل كره، چین و ایتالیا تسهیلاتی را فراهم می كنند كه به نظر می رسد بخش خصوصی بتواند از آنها استفاده كند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار