آبی شدن 13 هزار هکتار زمین در کهگیلویه و بویراحمد

قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: با اجرای پنج طرح ملی توسط شرکت آب منطقه‌ای، بیش از 13 هزار هکتار از زمین‌های مستعد مناطق مختلف استان زیر کشت آب می‌رود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛   فریبرز ضرغامی قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد طرح‌های ملی حوزه امور آب این استان را شامل سدهای تنگ سرخ، تأمین آب لیکک، ساخت ایستگاه پمپاژ آب منطقه دهدشت غربی، تأمین آب اراضی خان احمد، لیشتر و دشت مور و تأمین آب شرب شهرهای دهدشت، چرام، سوق، لنده ذکر کرد.

وی بیان کرد: این طرح‌ها با بیش از یک هزارو 200 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی در دست اجراست.

ضرغامی ابراز کرد: هم اکنون طرح تأمین آب شهرهای دهدشت، چرام، سوق، لنده و 350 روستا در مسیر این طرح با 200 میلیارد ریال اعتبار و 15 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.

وی تصریح کرد: طرح انتقال آب از سد کوثر به یک هزار و 330 هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه دشت مور در گچساران با اعتباری بیش از 129 میلیارد ریال در دست اجراست.

ضرغامی گفت: با بهره برداری از این طرح زمین‌های کشاورزی روستاهای آبرزی، آب توت، انجیرسیاه و چهاربیشه آبیاری خواهد شد.

وی اظهار داشت: 220 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی امسال برای ساخت ایستگاه پمپاژ آب منطقه دهدشت غربی اختصاص یافته است.

ضرغامی ادامه داد: این طرح هم اکنون با پیشرفت فیزیکی 21 درصد در دست اجراست که با بهره برداری از این طرح پنج هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این منطقه آبیاری خواهد شد.

وی به طرح ملی آبرسانی به زمین‌های منطقه خان احمد گچساران اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح سه هزار و 100 هکتار از زمین‌های کشاورزی خان احمد و روستاهای اطراف به زیر کشت آبی خواهد رفت.

ضرغامی اظهار داشت: طرح ملی آبرسانی به شهر لیکک و روستاهای اقماری این شهر هم بیش از 32 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه 180 میلیارد ریال امسال به این طرح ملی اختصاص یافته است، گفت: با بهره برداری از این طرح ملی بیش از 75 هزار نفر از جمعیت شهرستان بهمئی از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار می‌شوند.

وی تصریح کرد: این پروژه با ظرفیت انتقال سالانه بیش از هشت ونیم میلیون مترمکعب آب دارای خط انتقال به طول بیش از 54 کیلومتر، جاده دسترسی به طول 3/32 کیلومتر، سه باب مخزن ذخیره به حجم 17 هزارمتر مکعب و چهار ایستگاه پمپاژ است.

کهگیلویه و بویراحمد با نزدیک به 10 میلیارد مترمکعب روان آب، حدود 10 درصد آب شیرین کشور را در اختیار دارد.

این استان دارای چهار هزار و 400 چشمه و 10 رودخانه دائمی و فصلی است.

یک هزار و 700 روستای دارای سکنه در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

 

انتهای پیام/ش

13 هزار هکتار زمین در کهگیلویه و بویراحمد آبی می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.