اعتراض سازمان میراث فرهنگی مشهد به تخریب مسجد معجردار

مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی پیرامون حرم مطهر گفت: شهرداری در حالی مسجد معجردار را تخریب کرد که هنوز رأی قطعی تخریب این بنا به اداره میراث فرهنگی خراسان رضوی نرسیده است.

وفا ثابتی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی پیرامون حرم مطهر رضوی در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به تشریح اقدامات اداره میراث فرهنگی خراسان رضوی در مقابل اقدام تخریبی شهرداری مشهد در خصوص مسجد و حوض معجردار پرداخت و اظهار داشت: اداره میراث فرهنگی استان خراسان رضوی اعتراض خود را اعلام خواهد کرد.

وی با بیان اینکه  هیچ هماهنگی در خصوص تخریب مسجد و حوض معجردار با ما نشده، افزود: در گذشته ما جلساتی را با شهرداری داشتیم و شهرداری تقاضا داشت که به صورت کارشناسی راه‌حل‌های مشکلات وجود مسجد و حوض معجردار در مقابل یک مجتمع تجاری را بررسی کنیم و در همان زمان مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان خراسان رضوی قول پیگیری این مسئله را داد.

ثابتی تصریح کرد: این پیگیری اگر از راه قانون انجام می‌شد تخلف به حساب نمی‌آمد، اما هیچگونه برنامه ریزی برای اصلاح پرونده ثبتی و هماهنگی برای تخریب مسجد انجام نشده بود؛ حتی ابلاغ دادگاه که رأی قطعی را برای این پرونده صادر کرده، هنوز به دست ما نرسیده است و قطعا اگر این حکم دریافت می‌شد از طریق اعمال مواد قانونی مربوط به اعاده دادرسی، اعتراض خودمان را مجدد اعلام می‌کردیم. ولی به هر حال شهرداری در اقدامی شتاب زده مسجد و حوض معجردار را تخریب کرد تا دست میراث فرهنگی برای هر گونه اقدام قانونی برای حفظ مسجد بسته شود.

وی افزود: بحث جاذبه گردشگری یا مباحث مرتبط با صنعت گردشگری اولویت دوم ما است. ما بیشتر حفاظت مسجد و تلاش برای بقای مسجد را به این خاطر در مرکز توجه قرار داده بودیم که این اثر تاریخی می‌توانست نقش مؤثری در جهت افزایش حس تعلق ساکنین محل، اهالی منطقه و شهروندان مشهدی به شهر مشهد ایفا کند. هم اکنون در حالی که بخش زیادی از طرح نوسازی بافت پیرامون حرم رضوی اجرا شده و چهره بافت تاریخی شهر را دگرگون کرده است، ما باید تلاش کنیم از هر اثر و نشانه‌ای که از بافت تاریخی شهر باقی مانده است و می‌تواند به حفظ خاطرات جمعی مردم مشهد کمک کند، حفاظت کنیم. تمام ارگان‌های استان باید در این خصوص حساسیت داشته باشند البته ما این حساسیت را نمی‌بینیم.

این کارشناس میراث فرهنگی اظهار داشت: با وجود آنکه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور از سال ۹۳ مصوبات متعددی را در خصوص بافت تاریخی پیرامون حرم و بافت مرکزی مشهد تصویب و ابلاغ کرده است، اما اینچنین برداشت می‌شود که ظاهرا اعتنایی به این موضوع نمی‌شود. در این مصوبات تکلیفی که به عهده سازمان میراث فرهنگی گذاشته شده، شناسایی و ثبت آثار تاریخی بوده است و این مسئله تحقق نمی‌یابد مگر اینکه طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم بازنگری شود؛ یعنی در صورت بازنگری و اصلاح طرح تفصیلی این قضیه امکان پذیر است و در غیر اینصورت شاهد تخریب سایر بنا‌های قابل ثبت در فهرست آثار ملی خواهیم بود.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۲۹۰ اثر واجد ارزش معماری در محدوده حریم مجموعه حرم رضوی شناسایی شده اند و اگر بخواهیم آن‌ها را به ثبت برسانیم قطعا با مشکلاتی که در خصوص مسجد مغزدار پیش آمده مواجه خواهیم شد. پس تحقق مصوبات شورای عالی یک اهتمام همه جانبه دستگاه‌های اجرایی استان خراسان رضوی را می‌طلبد و این گونه نیست که صرفا میراث فرهنگی این آثار را ثبت کند.

ثابتی خاطر نشان کرد: مسجد معجردار ۲ سال پیش در فهرست آثار ملی ثبت شده بود. قرار بر این بود که این مسجد در همان سالی که به ثبت ملی رسید برای تقاطع شارستان و نواب تخریب شود، اما  ثبت آن باعث ماندگاری اش شد.

گفتنی است؛ بیش از یک سال است که دوستداران میراث فرهنگی مشهد هشدارهایشان را هر روز با صدای بلندتر برای جلوگیری از تخریب مجموعه‌ی مسجد و آب انبار «معجردار» که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده بود، مطرح می‌کردند، اما گویا شهرداری توان بالاتری برای تخریب این بنا داشت، چون در مرحله‌ نخست با شکایت به دیوان عدالت اداری رای اولیه را برای تخریب مسجد معجردار که تا دیروز – دوشنبه ۲۵ دی - در وسط تقاطع شارستان قرار گرفته بود، گرفت و با وجود درخواست تجدید نظر میراث فرهنگی برای جلوگیری از تخریب این بنا، بدون هیچ اعلامی به میراث فرهنگی از نتیجه درخواست تجدیدنظر، لودرهایش را روی مسجد معجردار حرکت داد. سازمان میراث فرهنگی در نخستین اقدامات خود بعد از آغاز تخریب تلاش کرد تا جلوی کار را بگیرد و حکم دادستانی را مبنی بر تخریب کامل مسجد برگرداند، اما در همان لحظات اولیه کالبد اصلی مسجد با حکم دادستانی مشهد، حضور نیروی انتظامی و توسط شهرداری تخریب شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.