در جلسه صبح امروز شورای شهر صورت گرفت؛

توضیحات نجفی درباره علت غیبت در مراسم شهدای پلاسکو/ بودجه 97 تقدیم شورا شد

شهردار تهران امروز در جلسه علنی شورای شهر درباره علت غیبت خود در مراسم شهدای آتش نشان پلاسکو توضیحاتی را ارائه کرد.

توضیحات نجفی درباره علت غیبت در مراسم شهدای پلاسکو/ بودجه 97 تقدیم شورا شدبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدعلی نجفی شهردار تهران در سی و نهمین جلسه شورای شهر تهران که امروز(یکشنبه) برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز درگذشت شهدای آتش نشان پلاسکو اظهار کرد: برنامه ای برای بزرگداشت یاد و خاطره شهدای پلاسکو داشتیم. قرار بود این برنامه جمعه گذشته برگزار شود، اما به دلیل درخواست خانواده‌های شهدا این برنامه به دوشنبه موکول شد و از اعضای شورای شهر تهران نیز دعوت به عمل آمده است.

نجفی با گرامیداشت یاد و خاطره مهندس بازرگان افزود: این اولین بودجه‌ای است که توسط مدیریت شهرداری جدید به شورای شهر تقدیم می‌شود، این بودجه با بودجه‌های سال‌های قبل تفاوت‌های جدی دارد.

شهردار تهران گفت: اما تفاوت اساسی که بودجه شهرداری پیدا خواهد کرد، در بودجه سال ۱۳۹۸ خواهد بود. چرا که با کمک شورای شهر تا دی ماه سال آینده برنامه پنج ساله سوم شهرداری را به تصویب می‌رسانیم. بر اساس این برنامه، تغییرات و تحولات اساسی که باید در بودجه ایجاد شود را در سال ۹۸ اعمال می‌کنیم.

شهردار تهران با اشاره به تنظیم بودجه امسال در این فاصله کوتاه گفت: عملکرد ۴۲ ماه برنامه دوم شهرداری تهیه شده است و سعی بر رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت داریم.

نجفی در گزارش برنامه اجرایی و مالی یک ساله شهرداری تهران گفت: گام نخست هر برنامه شناخت و تحلیل وضع موجود است که با بررسی نقاط قوت و ضعف، راهکارهایی را برای نیل به اهداف بیان می کند. این راهکارها راهنمایی عمل در سال آینده خواهد بود.

وی در تشریح شرایط و اقتضائات درونی و بیرونی مدیریت شهری و محدودیت های ناشی از آن گفت: تهران به عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی، متاثر از سیاست های کلان اقتصادی کل کشور است‌.

نجفی با اشاره به اینکه رکود یا رونق اقتصادی، اقتصاد شهر و شهرداری را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، گفت:متاسفانه رکود حاکم بر بخش مسکن، کاهش ارتباطات منابع شهرداری به اقتصاد شهر ناشی از اجرای قانون برنامه ششم توسعه و تاثیر منفی آن بر تحقق منابع پایدار سبب متمایل شدن مدیران شهری به کسب درآمد از منابع ناپایدار شده است.

وی افزود: با مدنظر قرار دادن الزامات و سیاست‌های تدوین بودجه، مصوب‌ شورای اسلامی شهر تهران‌ و دستورالعمل‌ تهیه و تنظیم‌ بودجه سال 97 ابلاغی وزارت کشور رویکرد بودجه‌ریزی شهرداری تهران در سال آتی به صورت انقباضی‌ واقعی اتخاذ و تنظیم آن در دستور کار قرار گرفت.

شهردار تهران درباره‌ رویکردها‌ و الزامات تدوین‌ بودجه سال 97 شهرداری تهران در بخش منابع‌ گفت: شفاف‌سازی منابع حاصل از سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران با ایجاد و تقویت خزانه متمرکز‌ بر اساس بخشنامه ابلاغی‌ وزارت کشور‌ و لزوم واریز‌ تمامی درآمدها به حساب خزانه شهرداری‌؛ پیش‌بینی منابع بودجه سال آتی به صورت واقعی و قابل وصول‌؛ افزایش کیفیت منابع درآمدی با تغییر رویکرد از شهر فروشی به ایجاد منابع پایدار؛ کاهش وابستگی به واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و افزایش سهم منابع پایدار‌ از الزامات و رویکردهای تدوین بودجه سال 97 در بخش منابع است.

وی درباره‌ رویکردها و الزامات تدوین بودجه 97 در بخش مصارف‌ گفت: استقرار نظام بودجه‌ای مبتنی بر عملکرد، پیش‌بینی هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر‌، تسویه دیون‌ پیمانکاران‌، نگاه ویژه‌ به نگهداشت شهر، تداوم و رونق فعالیت‌های عمرانی و تمرکززدایی‌ از اعتبارات و توزیع آن بین واحدهای اجرایی‌ از رویکردهای‌ بخش مصارف در بودجه‌ریزی سال 97 است.

نجفی با اشاره به اینکه رویکرد بودجه سال 97 به صورت انقباضی واقعی است، گفت: تراز‌ عملیاتی سال 97 بالغ بر 132 میلیارد تومان خواهد بود که مازاد درآمد بر هزینه صرف فعالیت‌های عمرانی و یا پرداخت دیون و تعهدات مطابق ردیف‌های بودجه‌ای مصوب خواهد شد.

شهردار تهران افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در تدوین اصلاحیه بودجه سال جاری و پیش‌بینی عدم تحقق منابع درآمدی بودجه مصوب سال 96 شاهد تراز عملیاتی منفی‌ و پیشی گرفتن بیش از 240 میلیارد تومان هزینه‌ها بر درآمدها هستیم.

وی با اشاره به مثبت بودن خالص‌ تملک داریی مالی در کنار تراز عملیاتی مثبت و خالص تملک دارایی سرمایه‌ای منفی گفت: رویکرد‌  شهرداری تهران به بازپرداخت دیون‌ و تعهدات پیمانکاران، بانک‌ها و املاک تصرفی‌ و غیره‌ است.

نجفی از رویکردهای دیگر در الزامات بودجه 97 خبر داد و گفت: کاهش سهم منابع غیر نقد از 37.5 درصد در بودجه سال 96 به 25 درصد در بودجه پیشنهادی سال 97 به منظور افزایش شفافیت‌ در تحصیل منابع صورت گرفته است‌.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود منابع پایدار از 3 میلیارد و 900 هزار تومان که معادل 22 درصد از کل منابع‌ در سال 96 است با رشد 9.27 درصدی‌ به 4 میلیارد و 990 هزار تومان در سال 97 افزایش یابد‌.

شهردار تهران‌ با اشاره به درآمد حاصل‌ از واریز‌ عوارض ایمنی‌ و آتش‌نشانی‌ به حسا‌ب 125 سازمان آتش‌نشانی و انتقال درآمدهای حاصل از عوارض‌ حذف‌ پارکینگ‌ به واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای گفت: رشد واقعی‌ درآمدها حدود 16 درصد خواهد بود.

وی با اشاره به‌ کاهش‌ 5.8 درصدی‌ میزان‌ واگذاری‌ دارایی‌های سرمایه‌ای گفت: این امر‌ نشان دهنده‌ کاهش‌ اتکای شهرداری تهران به عوارض ناشی از ساخت و ساز‌ نظیر تغییر‌ کاربری‌ها، فروش تراکم و غیره است.

نجفی ضمن بیان اینکه پیش‌بینی افزایش‌های قانونی هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر ناشی از مصوبات هیأت وزیران در خصوص افزایش‌ ضریب پایه حقوقی‌ گفت: مصوبات شورای اسلامی شهر تهران در خصوص دریافت بهای تمام شده خدمات و با مدنظر‌ قرار دادن کسری‌ اعتبارات هزینه‌ای بودجه مصوب سال جاری، رشد اعتبارات موصوف‌ نسبت به بودجه مصوب سال 96 حدود 9.9 درصد خواهد بود، این امر جز با صرفه‌جویی و هزینه‌کرد بهینه اعتبارات جاری به دست نخواهد آمد.

وی با بیان اینکه بخشی از اعتباراتی که در سال‌های گذشته‌ به عنوان اعتبار‌ تملک‌ دارایی‌های سرمایه‌ای شناخته شده بود، گفت: با بررسی‌های جدید و در جهت شفاف‌تر کردن بودجه به اعتبارات هزینه‌ای منتقل شده است.

شهردار تهران درباره بخش اعتبارات تملک‌ داریی‌های سرمایه‌ای گفت: تلاش شده است تا کاهش 3.12 درصدی‌ اعتبارات عمرانی خللی در خدمات‌رسانی هر چه بهتر به شهروندان ایجاد نکند.

نجفی‌ به اولویت‌بندی‌ها برای رسیدن به خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان اشاره کرد و گفت: حذف 218 مورد از پروژه‌های تملک‌ دارایی سرمایه‌ای به تفکیک‌ 57 پروژه‌ خاتمه یافته تا پایان سال 96، 23 پروژه‌ متوقف و 46 پروژه شروع نشده است. اعتبار لازم برای اتمام 220 پروژه‌ای که دارای پیشرفت‌ فیزیکی بالایی‌ بوده‌اند پیش‌‌بینی شده است که در سال‌ 97 این موضوع به ظرفیت‌های‌ خدمات‌رسانی‌ شهر‌ خواهد افزود.

وی با اشاره به تبصره‌های بودجه سال 97 شهرداری تهران گفت: به جرأت می‌توان گفت بنیادی‌ترین تغییرات بودجه‌ای برای سال 97 در بخش تبصره‌ها اتفاق  افتاده است، کاهش و حذف تبصره‌های غیرضروری از 41 تبصره به 24 تبصره به همراه پیش‌بینی ساز و کار انجام شده است.

شهردار تهران به برخی از این تبصره‌ها اشاره کرد و گفت: مکانیزم‌ واریز درآمدهای‌ سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه‌ به خزانه متمرکز شهرداری‌ها تعریف‌ شده است. درباره بررسی بودجه سازمان‌ها و شرکت‌ها ضمن بازنگری بر تعداد نیروی انسانی، ساختار و تشکیلات و به روزرسانی‌ شناسنامه آن ها سعی بر آن شد تا هزینه‌های آن ها به حداقل‌ ممکن برسد. درآمدهای سازمان‌ها و شرکت‌ها به تفکیک‌ عملیاتی و غیرعملیاتی‌ مشخص شده‌ و نحوه گردش‌ نقدینگی‌ و چگونگی‌ درج در صورت‌‌های مالی تعیین‌ شده است‌.

نجفی با اشاره به موارد حائز‌ اهمیت در بودجه حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک‌ شهرداری تهران‌ گفت: توجه ویژه‌ به موضوع آلودگی هوا و پیش‌بینی ردیف اعتباری جدیدی بابت بهسازی‌ و نگهداری مراکز معاینه فنی صورت گرفته است. همچنین بهره‌گیری از سامانه‌های هوشمند نظارتی در تردد خودروهای واجد مجوز تردد‌ انجام شده است. قسمتی از ردیف اعتباری جهت توسعه و نوسازی‌ ایستگاه‌های سنجش‌ آلودگی هوا و صدا‌ انجام شده است‌ و طرح‌های زیست محیطی در امر کنترل کیفیت هوا تهیه شده‌اند. پیش‌بینی ردیف اعتباری تحت عنوان توسعه و ترمیم ناوگان خطوط مترو در جهت توسعه و افزایش کارآمدی حمل و نقل عمومی انجام شده است.

نجفی درباره بودجه حوزه‌ معاونت فنی و عمرانی گفت: اعتبار پروژه‌های دارای پیشرفت فیزیکی بالا تأمین شده است. بهسازی کند رو آزادگان، دور برگردان حکیم – تعاون‌ از دیگر‌ موارد‌ی‌ است که درباره تأمین بودجه آن ها اقدام شده است.

وی درباره بودجه اختصاص یافته به معاونت شهرسازی و معماری‌ گفت: برای بهسازی محیطی‌، احداث پارکینگ‌های عمومی، توسعه فضای سبز با رویکرد ارتقای سطح سرانه‌های خدماتی و شهری در بافت فرسوده؛ نگهداری و توسعه فضای سبز بوستان پردیسان؛ احداث پارکینگ‌ عمومی در بافت فرسوده؛ ایجاد فضای سبز در بافت فرسوده و تسهیل‌گری‌ و ترویج‌ فرهنگ نوسازی در بافت فرسوده‌ از جمله‌ زمینه‌هایی است‌ که به آن ها بودجه اختصاص یافته است.

نجفی افزود: منفک‌ شدن بودجه مرکز محیط‌ زیست و توسعه‌ پایدار از بودجه معاونت خدمات شهری‌ به منظور تأکید و توجه ویژه‌ به موضوع محیط زیست‌ انجام شده است. اعتبار لازم برای استخدام 400 نفر نیروی انسانی به منظور به کارگیری‌ در ایستگاه‌های جدید آتش‌نشانی پیش‌بینی شده است. این موارد از زمینه‌های بودجه اختصاص‌ یافته به معاونت خدمات شهری و محیط زیست است.

شهردار تهران افزود: به ارتقای سطح ایمنی و مدیریت حوادث و بلایای طبیعی توجه ویژه‌ای شده است و تکمیل 18 سوله‌ مدیریت بحران در سطح مناطق 22 گانه از جمله‌ موارد بودجه اختصاص‌یافته به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران است.

وی درباره معاونت مالی و اقتصاد شهری گفت: توجه ویژه‌ای به موضوع تکمیل زیرساخت‌های نمایشگاه شهر آفتاب‌ در بودجه‌بندی سال 97 شده است.

شهردار تهران به موضوع حمایت از پرسنل‌ تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی و همسان‌سازی خدمات درمانی نیروی انسانی شاغل در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: در بودجه سال 97 که به معاونت توسعه منابع انسانی اختصاص می‌یابد به این موارد‌ توجه شده است.

نجفی درباره بودجه اختصاص یافته به حوزه معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا گفت: در این مورد توجه خاصی به موضوع بهبود نظام‌های مدیریتی و همچنین تهیه برنامه عملیاتی مربوط به 5 ساله سوم توسعه شهر تهران شده است.

وی درباره بودجه اختصاص یافته به منابع 22 گانه شهرداری تهران گفت: با صرفه‌جویی و جلوگیری از هزینه‌های غیرضروری اعتبارات پروژه‌های تعمیر و تجهیز و مستمر‌ در منابع 22 گانه با 14 درصد کاهش نسبت به سال 96 از مبلغ 14 میلیارد و 700 هزار ریال به مبلغ 12 میلیارد و 604 هزار میلیارد ریال تغییر یافته‌ است.

شهردار تهران درباره نحوه توزیع مبلغ 12 میلیارد و 604 هزار میلیارد ریال اعتبار مندرج در پروژه‌های مستمر گفت: پروژه‌های ذی‌ربط معاونت فنی و عمرانی معادل 31 درصد؛ پروژه‌های مرتبط با نوسازی بافت فرسوده معادل 2 درصد؛ پروژه‌های ذی‌ربط معاونت خدمات شهری و محیط زیست معادل 42 درصد؛ پروژه‌های ذی‌ربط معاونت حمل و نقل و ترافیک معادل 15 درصد و پروژه‌های ذی‌ربط معاونت اجتماعی و فرهنگی معادل 10 درصد است.

نجفی‌ با اشاره به اینکه شفافیت‌ مالی‌ یکی از رویکرد‌های شهرداری تهران است، گفت: ایجاد شفافیت‌ مالی در بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته و همچنین شناسایی‌ سود سهم‌ شهرداری و کاهش هزینه‌های سازمان‌ها و شرکت‌ها از جمله رویکردهای‌ بودجه‌بندی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها است.

انتهای پیام/

شفافیت‌ مالی‌ از رویکرد‌های شهرداری تهران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار