در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

دلیل مخالفت نمایندگان با کلیات بودجه ۹۷ مربوط به تاخیر در ارائه جداول نبود/تا سال ۱۴۰۰ قیمت حامل‌های انرژی و آب باید اصلاح و واقعی سازی شود

دلیل مخالفت نمایندگان با کلیات بودجه ۹۷ مربوط به تاخیر ارائه جداول نبود/تا سال ۱۴۰۰ باید قیمت حامل‌های انرژی و آب اصلاح و واقعی سازی شودبرنامه گفت‌وگو ویژه خبری امشب با حضور کارشناسان به موضوع دلایل رد کلیات بودجه ۹۷ در صحن علنی پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  برنامه گفت‌وگو ویژه خبری امشب یکشنبه ۸ بهمن با حضور‌ غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق مجلس و محمدحسین حسین‌زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به موضوع دلایل رد کلیات بودجه ۹۷ در صحن علنی پرداخت.

در ابتدای این برنامه تاجگردون با اشاره به اینکه برای اولین بار است کلیات بودجه به این شکل در صحن علنی رد می‌شود، اظهار کرد: در سال ۹۲ یا ۹۳ نیز در کمیسیون تلفیق کلیات بودجه رد شد و ما گزارش رد کلیات را به صحن علنی ارائه کردیم و طبق آیین‌نامه کلیات برای بررسی بیش‌تر به کمیسیون تلفیق برگشت.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس ادامه داد: دلایل رد کلیات متنوع است و می‌تواند به خاطر نوع نگاه‌های اقتصادی و یا تحلیلی باشد، اما از نظر من این موضوع یک فرصت برای مجلس شورای اسلامی است.

وی افزود: این یک تجربه قانون‌گذاری است که نشان می‌دهد در یک آیین‌نامه چه مواردی باید دیده شود و از طرف دیگر برخورد نمایندگان مجلس، نشان دهنده حساسیت آنان است که می‌توان با آن فرایند قانون‌گذاری را اصلاح یا تکمیل کرد.

تاجگردون درباره این موضوع که آیا دیر ارائه شدن جداول دلیل مخالفت نمایندگان با کلیات بودجه ۹۷ است گفت: چند سال است که قبل از بررسی بودجه ، جداول توسط کمیسیون تلفیق ارائه می‌شود در حالی که این کار پیش‌تر پس از شروع بررسی انجام می شد.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس ادامه داد: مطمئن هستم اگر جداول روز بعد ارائه می‌شد باز هم همین تذکرها را دریافت می‌کردیم با این تفاوت که در آن زمان ممکن بود با اختلاف ۳۰ یا ۴۰ نفری کلیات رای می‌آورد.

وی با بیان این که معمولا مجلس کمتر به جداول می‌پردازد، افزود: کمیسیون تلفیق شفاف‌سازی و گزارش را ارائه کرد و نمایندگان اگر‌ در مورد ردیف‌ها پیشنهادی دارند فرصت کافی وجود دارد.

تاجگردون افزود: روح کلی لایحه بودجه با روح گزارش کمیسیون تلفیق متفاوت است چرا که شرایط زمان ارائه لایحه بودجه با شرایط زمان بررسی در کمیسیون تلفیق تفاوت دارد اما آیا این تغییر بر اساس یک اختلاف ایجاد شده و یا بر مبنای یک اتفاق این تغییر به وجود آمده است.

وی گفت: در بحث حامل‌های انرژی دولت صریح اعلام کرد که می‌خواهد قیمت حامل‌ها را بالا ببرد تا پولی جمع کند و کاری انجام دهد. شرایط پیش آمده برای اقتصاد کشور موجب شده تا کمیسیون تلفیق به این نتیجه برسد تا بحث حامل‌های انرژی را کنار بگذارد تا دولت تصمیم بگیرد.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس ادامه داد: در بحث هدفمندی یارانه‌ها نیز دولت گفته بود می‌خواهد ۳۴ میلیون نفر را حذف کند و به ۴۱ میلیون نفر یارانه بدهد، البته ما این اجازه را در سال گذشته تا سقف ۳۷ هزار میلیارد تومان داده بودیم که موجب شد دولت ۴۱ هزار میلیارد یارانه بدهد. 

در ادامه برنامه بحرینی اظهار کرد: این موضوع که چرا بودجه امسال برای اولین بار در روند قانون‌گذاری پس از انقلاب رد شد نیاز به بررسی و تحلیل دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که علت مخالفت نمایندگان با کلیات بودجه ۹۷ دیر ارائه شدن جداول نبوده است، ادامه داد: مخالفین، موافقین و نمایندگانی که قرار بود به کلیات بودجه رای دهند جداول را در اختیار داشتند.

وی با اشاره به این موضوع که کمیسیون تلفیق جداول را دیر ارائه کرد، تصریح کرد: گزارش بودجه حدود ۱۰ روز قبل ارائه شد اما جداول امروز یا دیروز، اما دلیل مخالفت نمایندگان با کلیات بودجه این موضوع نبود.

بحرینی ادامه داد: مشکل اصلی رد کلیات را باید در مبانی نظری بودجه یعنی هم در لایحه دولت و هم گزارش کمیسیون تلفیق جست‌وجو کرد؛ یعنی اگر نمایندگان پس از گذشت بیش از ۳۰ سال از عمر انقلاب یکبار میگویند گزارش کمیسیون تلفیق را نمی‌پذیریم یا به عبارت بهتر لایحه دولت را قبول نمی‌کنیم، نباید به مسائل جزئی چون تاخیر ارائه جداول مربوط شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه با این کار یک فرصت ایجاد شده است، ادامه داد: برای دولت که در سال آینده می‌خواهد لایحه بودجه تنظیم کند و هم کمیسیون تلفیق که می‌خواهد در آینده گزارش بنویسد و هم نمایندگان درس بسیار خوبی بود.

وی گفت: دیدگاه‌های متنوعی در مجلس وجود دارد و‌ نمی‌توان با یک تحلیل واحد رفتار همه نمایندگان را ریشه‌یابی کرد؛ به طور مثال تبصره‌های ۱۴ و ۱۸ که مهم‌ترین موارد لایحه دولت است، در کمیسیون تلفیق تبصره ۱۴ تغییر نکرد اما تبصره ۱۸ تغییر جدی داشت؛ همین موضوع می تواند عامل رای نیاوردن کلیات بودجه باشد.

بحرینی افزود: هر تغییری که در لایحه بودجه توسط مجلس رخ می‌دهد به وسیله تبصره‌هاست اما برخی تبصره‌ها آنقدر مهم است که نمی‌توان در صحن آن را تغییر داد و باید افراد متخصص در مورد آن حرف بزنند؛ همین دو تبصره مهم بود و صحن علنی نمی‌توانست در مورد آن حرف بزند و باید در کمیسیون بررسی می شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: میثاق بین دولت و مجلس با مردم، شعارهای انتخاباتی نیست بلکه قانون است و مهم‌ترین قانونی که پس از قانون اساسی همه باید به آن ملتزم باشند قانون برنامه است.

وی افزود: زمانی که دولت دوازدهم وارد صحنه انتخابات شد قانون برنامه ششم مصوب شده بود؛ آن برنامه‌ای که دولت ارائه کرده بود با آن برنامه‌ای که مجلس به دولت فرستاد شاید از لحاظ محتوایی تفاوت داشت اما آنچه که میثاق ملی به حساب می‌آید قانونی است که مجلس تصویب و شورای نگهبان تایید می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه میثاق ملی ما قانون است و برنامه ریلی است که همه باید روی آن حرکت کنیم گفت: نمایندگان مجلس سوگند خورده اند که باید مصالح کشور را رعایت کنند ، لذا قانون اساسی مرجع تشخیص درباره بودجه را، مجلس قرار داده است، وقتی قانونی به تصویب می رسد و به اجرا در می‌آید مجلس دیگر حق دخالت ندارد.

 وی با بیان اینکه قانون اساسی بستر سازی را به خوبی انجام داده است اظهار داشت : ممکن است در مصادیق اشتباه صورت بگیرد، اما همه مجالس قانونگذاری دنیا در معرض اشتباه هستند.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه لایحه بودجه برای بازنگری به کمیسیون تلفیق بازگردانده شده است عنوان کرد: این کمیسیون ظرف مدت ۷۲ ساعت باید اصلاحات لازم را انجام دهد.

بحرینی با اشاره به اینکه دولت موضوعات را تخصصی تر از مجلس بررسی می کند زیرا کار دولت مبتنی بر مطالعات تخصصی است خاطرنشان کرد: سیاستگذاری حاکم بر بودجه از حقوق مجلس است.

 وی با اشاره به اینکه نگاه شورای نگهبان به بودجه کمی است افزود : سالی که شورای نگهبان اعلام کرد، بودجه به هم خورده است مربوط به سقف بودجه بود که در آن تغییر جدی انجام شده بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه طبق اسناد بالادستی باید ۳۲ درصد از درآمد حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز شود گفت: به ازای هر تبصره باید مبانی نظری مشخص شود، از دیدگاه بنده مجلس باید بخشی از شاکله بودجه را که دولت آورده است را تغییر دهد.

بحرینی با تاکید بر اینکه تا سال ۱۴۰۰ باید قیمت حامل های انرژی و آب اصلاح و واقعی سازی شود ادامه داد: اگر امسال که سال ۱۳۹۷ راه بودجه ریزی می‌کنیم با افزایش قیمت حامل‌های انرژی موافقت نشود ، سال ۹۸ و ۹۹ این اتفاق دیگر نخواهد افتاد ، سال ۱۴۰۰ آخرین سالی است که باید پیش بینی آن زمان را داشته باشیم، در غیر این صورت درجا می‌زنیم.

تاجگردون با اشاره به اینکه امسال برای بررسی بودجه تعارضات برنامه ای نداشتیم افزود: امسال سال طلایی کشور است ، لذا باید قیمت حامل های انرژی اصلاح شود. در لایحه بودجه تغییرات درخصوص قیمت حامل های انرژی، صندوق توسعه ملی، اوراق مشارکت و هدفمندی یارانه‌ها خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از لوایح در حدود وظایف رئیس جمهور است گفت: در موضوعاتی مانند قاچاق و یا امنیت جامعه نوع نگاه مجلس بر نوع نگاه دولت غالب و یا همسو می شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه وقتی دولت معترض می شود که شاکله بودجه بهم ریخته است موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده می شود افزود: دل نمایندگان مجلس از بابت اوراق مشارکت قرص نیست، لذا نوع نگاه ما به اوراق مشارکت این است که از این مسئله می ترسیم ، دولت در طول این چند سال اشتباه فاحش کرده است که قیمت حامل های انرژی را اصلاح نکرده است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار