باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

گردشگری؛ نسخه شفابخش بیکاری در کهگیلویه وبویراحمد/ برگ برنده توسعه اقتصادی کشور در توریسم مذهبی

امروزه صنعت توریسم یکی از مهمترین منابع درآمدی در دنیا محسوب می‌شود که می‌تواند به عنوان یکی از عوامل مهم در توسعه منطقه گردشگرپذیر عنوان شود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛  امروزه صنعت جهانگردی به عنوان بزرگترين و متنوع ترين صنعت در دنيا به حساب مي آيد. ايران با توجه به اينکه در رديف 10 ده کشور اول دنيا از نظر وجود جاذبه های گردشگری قرار دارد، ولی از نظر جذب توريسم و گردشگر، نه تنها در بين کشورهای دنيا بلکه در بين کشورهای خاورميانه هم جايگاه شايسته و مطلوبی ندارد.

 کهگیلویه و بویراحمد با داشتن طبیعتی بکر و بی نظیر و بیش از 320 منطقه گردشگری ، 300 تفرجگاه تفریحی، وجود بقاع متبرکه امامزادگان واجب تعظیم از جمله بی بی حکیمه (س) خواهرامام رضا(ع) و بیش از دوهزار آثار تاریخی نامی زیبنده تر از " سرزمین زیبائی‌های ناشناخته" ندارد.

استانی که با وجود وسعت کم ،داشتن آبشارهای خروشان و جنگل های وسیع ،پیست اسکی  کاکان،منطقه حفاظت شده دنا ،باغ های سیب و انگور و تقسیم آن به دو بخش سردسیری و گرمسیری باعث شده که در تمام فصول سال پذیرای گردشگرانی از تمام نقاط کشور و حتی خارج از کشور باشد. 

 امروزه گردشگری و صنعت توریسم یکی از مهمترین منابع درآمدی در دنیا محسوب می شود که می تواند به عنوان یکی از عوامل مهم در توسعه منطقه گردشگرپذیرعنوان شود.

باید گفت گردشگری بعد از نفت و خودروسازی به عنوان سومین منبع درآمد در کشور محسوب می شود، منبع درآمدی که با جذب توریست می تواند گامی مهم در رونق اقتصادی استان چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد بردارد.

از طرف دیگر تنوع و تولید صنایع دستی در کهگیلویه وبویراحمد که از قدیم الایام از جمله هنرهای زنان و دختران این دیار بوده می تواند در توسعه صادرات غیر نفتی استان مفید واقع شود. 

از طرفی فرهنگ عشایر نشینی و لباس های سنتی مردان و زنان این مناطق حذابیت خاصی به گردشگری استان بخشیده  که با توجه به فرهنگ و گویش محلی کهگیلویه وبویراحمد می توان از این طریق در توسعه بوم گردی استان تلاش بیشتری کرد.

هر آنچه بخواهی از جمله 10 درصد آب‌های سطحی کشور، 20 درصد جنگل‌های زاگرس، جاذبه‌های بکر و بی نظیرکه خداوند بزرگ به کهگیلویه و بویراحمد ارزانی داشته و این مواهب الهی جلوی هر بیننده‌ای جلوه گری می‌کند. اما غافل از اینکه مسئولان برای توسعه و پویایی صنعت گردشگری هنوز تدبیر مفیدی اتخاذ نکرده اند.

به همین بهانه در جمع شهروندان یاسوجی حاضر شدیم تا نظر آنها را در مورد وضعیت گردشگری و کمک آن به توسعه استان جویا شویم:

 اکبری  یکی از شهروندان یاسوجی که در حوزه راهسازی فعالیت می کند در این زمینه به خبرنگار ما گفت:خیلی از کشورهای دنیا که نفت ندارند و حتی طبیعتی کم ظرفیت تر از طبیعت استان ما دارند توانسته اند از این طریق درآمد زایی خوبی داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه در استان کهگیلویه وبویراحمد بی توجهی به ظرفیت گردشگری استان باعث شده است که علاوه بر عدم کسب درآمد تا حدودی هم این مناطق تخریب شوند.

این شهروند یاسوجی با بیان اینکه مسئولان باید یک عزم جدی در توسعه زیر ساخت های گردشگری و جذب توریست داشته باشند ،عنوان کرد: داشتن راه های مناسب، ارائه خدمات رفاهی و اطلاع رسانی از ارکان مهم جذب گردشگر است که متاسفانه تا کنون اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

زهرا داوودی از خبرنگاران فعال استان  کهگیلویه وبویراحمدی نیز در این زمینه گفت:در همه ایام سال شاهد حضور خیل عظیم گردشگران از سراسر نقاط کشور به مناطق گردشگری استان هستیم که می توان این ظرفیت را به یک کارخانه تولید ثروت تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه راه اندازی ایستگاه های گردشگری و توسعه زیرساخت ها  می تواند در جذب گردشگر موثر باشد افزود: صرف هزینه و زمان برای توسعه گردشگری استان ارزشمند است و این هزینه ها در آینده باز می گردد.

داوودی با تاکید براینکه اگر صنعت گردشگری راه بیفتد در حوزه‌های مختلف دیگر اقتصادی هم تحرک ایجاد می‌کند، گفت:توجه به این صنعت یکی از الزامات است. از طرف دیگر با یک سری محدودیت‌ها و نگاه‌هایی در صنعت گردشگری مواجه هستیم که لازم است در این خصوص هم فرهنگ‌سازی انجام شود. 

نرگس یاوری بانوی اهل شهر برازجان بوشهر که به یاسوج سفرکرده است در گفت و گو با خبرنگارما گفت: در مورد طبیعت و آب و هوای استان کهگیلویه وبویراحمد به خصوص مناطق سردسیری در این فصل سال خیلی شنیده بودم و باور نمی کردم که همه این تعریف ها واقعیت داشته باشند تا اینکه آمدم و با چشم خودم دیدم.

وی با بیان اینکه لقب پایتخت طبیعت ایران زیبنده استان کهگیلویه وبویراحمد است افزود: متاسفانه با وجود این همه ظرفیت گردش پذیری ،خدمات دهی مناسبی در مناطق گردشگری این استان وجود ندارد.

یاوری عنوان کرد:ضعف مدیریتی، نبود زیر ساخت های ارتباطی و رفاهی از جمله سرویس بهداشتی مناسب،رستوران های مناسب در مکان های تفریحی ،نبود هتل مناسب ؛نبود خط ریلی و غیره از جمله مواردی هستند که مانع جذب گردشگر در این استان می شود .

وی به عنوان مثال به آبشار یاسوج اشاره کرد و گفت: علی رغم اینکه برای ورودی آبشار پول زیادی می گیرند اما خدمات دهی و وضعیت زیر ساختی در این مکان تفریحی رضایت بخش نیست.

محمد خسروانی از دیگر شهروندان یاسوجی نیز گفت: کهگیلویه وبویراحمد با داشتن مناطق بکر و دیدنی و همچنین آب وهوای مناسب می تواند به یک قطب گردشگری در جنوب کشور تبدیل شود و بزرگترین معضل جوانان استان یعنی بیکاری را از همین طریق حل کرد.

 خسروانی گفت: با اطلاع رسانی ، برپایی جشنواره های ملی و بین المللی و همچنین ارائه خدمات مناسب می توان به جذب گردشگر و توریست کمک کرد.

 

گردشگری نسخه شفابخش بیکاری در کهگیلویه وبویراحمد/ برگ برنده توسعه اقتصادی کشور در توریسم مذهبی

 

توسعه گردشگری بهترین راهکار ایجاد فرصت های شغلی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:هم اکنون 40 اردوگاه تفریحی رفاهی از سوی میراث فرهنگی و 30 اردوگاه دیگر از سوی بخش خصوصی در مناطق گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در دست ساخت است.

محمود باقری افزود : دشتک دیل، بی بی حکیمه (س) در گچساران، باغ چشمه بلقیس در چرام، کوه گل در سی سخت و تنگ گنجه ای در بویراحمد از مهمترین طرح های گردشگری در حال اجرای این استان است.

وی با اشاره به این که استان کهگیلویه و بویراحمد با اقلیم چهار فصل هر ساله میزبان هزاران گردشگر از سراسر کشور است گفت: شتاب بخشی به این طرح ها برای رونق گردشگری ضروری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد با بیان این که توسعه گردشگری بهترین راهکار برای ایجاد فرصت های شغلی است افزود: واگذاری کمپینگ های گردشگری به بخش خصوصی از راهبردهای دولت برای توسعه گردشگری است.

باقری گفت: رونق صنعت گردشگری و جذب توریست یکی از راهکارهای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در کنار آثار تاریخی وجود 300 جاذبه گردشگری شناخته شده ویژگی خاصی به طبیعت گردی استان داده است.

وی نبود فضای مناسب برای موزه مرکز استان را یادآور شد و گفت: از هشت هزار شیء تاریخی به دلیل کمبود موزه تنها 300 مورد در معرض نمایش قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حمایت از ایجاد خانه های بوم گردی را یکی از برنامه های این اداره کل اعلام کرد و افزود: به خانه های قدیمی روستایی از طریق صندوق کارآفرینی بین 200 میلیون ریال تا یک میلیارد ریال تسهیلات چهار درصد برای تبدیل شدن به خانه های گردشگری پرداخت خواهد شد.

وی  با اشاره به کمبود فضاهای اسکان و تفریحی برای رفاه گردشگران در این استان ابراز کرد: احداث زیرساخت های گردشگری از اولویت های دولت برای رونق اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی جدید است.

باقری ابراز داشت: 14 منطقه نمونه گردشگری، 11 روستای هدف گردشگری، 17 اردوگاه رفاهی و چهار کمپینگ اقامتی در کهگیلویه و بویراحمد پذیرای گردشگران است.

وی افزود: 11 فضای اقامتی و پذیرایی با 207 اتاق و 698 تخت در کهگیلویه و بویراحمد به مسافران این استان خدمات رسانی می کند. 

باقری گفت: کهگیلویه و بویراحمد با داشتن بیش از 300 تفرجگاه طبیعی، حدود دو هزار و 600 اثر تاریخی، بیش از 750 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای گردشگران است.

وی افزود: به دنبال ایجاد زیرساخت‌های رفاهی برای توسعه صنعت گردشگری در استان هستیم و دومین مؤلفه برای جذب گردشگر بعد از جاذبه داشتن یک مکان مناسب برای استفاده وجود غذای سالم است.

باقری با اشاره به افتتاح سومین رستوران سنتی شهر یاسوج گفت: از قدیم غذاهای سنتی خوبی در شهرهای این استان پخت می‌شود که امروزه می‌تواند برند خوبی برای معرفی استان باشد.

وی افزود: هدف از افتتاح این رستوران‌ها معرفی برند غذایی  استان به کشور است.

دبیر کارگروه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان داشت: در این رستوران‌ها تأکید بر پخت غذاهای سالم و بومی محلی است تا گردشگران بتوانند از آنها استفاده کنند.

باقری تاکید کرد: در جشنوراه غذای سفره ایرانی که سال گذشته به میزبانی استان فارس برگزار شد توانستیم "دمپخت گوشتی" را به عنوان غذای محلی کهگیلویه و بویراحمد ثبت کنیم و امیدوار هستیم در کنار معرفی جاذبه‌ها بتوانیم غذاهای محلی استان را هم به خوبی به سایر نقاط کشور معرفی کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: آمادگی داریم تا از سرمایه‌گذارن برای ایجاد مکان‌های سنتی در هر نقطه استان حمایت کرده و آنها را برای استفاده از تسهیلات ارزان قیمت به بانک معرفی کنیم.

وی بیان کرد: هدف از ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی، مجتمع‌های تفریحی رفاهی، هتل‌ها و رستوران‌های سنتی در استان اشتغال‌زایی برای جوانان، رونق اقتصاد مقاومتی با تکیه بر توانمندی‌های بومی استان و توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان است.

توسعه توریسم مذهبی در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ۲۲۵ امامزاده در این استان وجود دارد که از این تعداد، بقعه متبرکه ۸ امامزاده جز آثار و بناهای تاریخی محسوب می‌شود.

باقری عنوان کرد: گردشگری مذهبی نقش مهمی در توسعه یک استان به ویژه از بعد فرهنگی دارد، و می‌توان با برنامه‌ریزی و ایجاد زیرساخت‌ها در کنار اماکن مذهبی، از این مهم بهره کافی را برد.

وی گفت: می‌توان به منظور جذب بیشتر زوار و گردشگران به اماکن مذهبی استان، ایجاد زیرساخت‎های بهداشتی – رفاهی، زائرسرا با امکانات لازم جهت پذیرایی از زوار، بهبود کیفی و کمی در خدمات و بهبود راه‎های دسترسی به این اماکن را افزایش داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به موقعیت معنوی و جغرافیایی بقاع متبرکه این استان، گفت: این ظرفیت، فرصت مناسبی است تا با توسعه زیرساخت‌ها و توجه ویژه به قابلیت‌ها، این منطقه را به قطب گردشگری مذهبی تبدیل کنیم. این در حالی است که کهگیلویه وبویراحمد طی چند سال گذشته شاهد افزایش حضور گردشگران در ایام مختلف سال بوده و در هر زمان و مکان گردشگران و مسافران از نبود زیرساخت‌ها گردشگری گلایه کرده‌اند.

 

گردشگری نسخه شفابخش بیکاری در کهگیلویه وبویراحمد/ برگ برنده توسعه اقتصادی کشور در توریسم مذهبی

 نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد به ۱۰.۸ درصد رسید

مدیرکل سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس آخرین آمار در تابستان سال ۹۶ نرخ بیکاری در استان به ۱۰.۸ درصد رسید.

صابر مظاهری اظهار داشت: براساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان 96 میانگین نرخ بیکاری کشور در فصل بهار 12.6 و در تابستان 11.7 درصد اعلام شده است.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نرخ بیکاری در فصل بهار در این استان نیز به 12 درصد و درفصل تابستان به 10.8 درصد رسیده که نسبت به میانگین کشوری نرخ بیکاری در استان کاهش یافته است.

مظاهری به نرخ بیکاری در تابستان سال 95 اشاره کرد و افزود: نرخ بیکاری در تابستان سال 95 در استان 13درصد بوده است که در تابستان 96 این نرخ به 10.8 درصد رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد کاهش چشمگیری در نرخ بیکاری در استان هستیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: استان  در سر شماری فصلی تابستان 96 در زمینه کاهش نرخ بیکاری در رتبه دوازدهم کشور قرار دارد.

وی میانگین نرخ مشارکت اقتصادی کشور درهمین فصل را 40.6  درصد عنوان کرد و گفت: این نرخ در استان کهگیلویه و بویراحمد 37.9 درصد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه وبویراحمد افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری را بهترین حالت ممکن در جامعه برای رشد شاخص‌های اقتصادی و اشتغال دانست و افزود: نرخ مشارکت اقتصادی استان  در فصل بهار 36.8 درصد و در تابستان امسال 37.9 درصد اعلام شده است .

مظاهری بیان کرد: سهم شاغلین در بخش‌های عمده اقتصادی در کشور نشان می‌دهد که  بخش خدمات با 49.5 درصد بیشترین سهم را دارا است  و بخش صنعت با 31.4 درصد و کشاورزی نیز با 19.1 درصد در اولویت‌های بعدی قرار دارند

کهگیلویه و بویراحمد برای توسعه چاره‌ای جز توجه به صنعت گردشگری ندارد. با دیدن این آمارکه در آذر ماه امسال ارائه شد می بینیم با وجود ظزفیت های عظیم گردشگری و طبیعی در استان کهگیلویه وبویراحمد باز هم صنعت گردشگری هیچ گونه نقشی در کاهش نرخ بیکاری ندارد.

گردشگری مهم‌ترین محور توسعه کهگیلویه و بویراحمد

توسعه بخش گردشگری بدون ایجاد زیربنای فرهنگی محقق نخواهد شد و برای توسعه گردشگری ابتدا باید فکر و اندیشه مردم نسبت به مسائل گردشگری آشنا شود و الفبای ابتدایی گردشگری را به مردم آموزش داد.

مهمترین مشکلات استان در بخش گردشگری کمبود زیر ساخت های این حوزه از جمله نبود راه های هوایی و ریلی مناسب ، عدم توجه مسئولان ، کمبود اعتبارات و همچنین عدم جذب سرمایه گذار در بخش خصوصی  است که  توسعه این زیرساختها حمایت جدی مسئولان و بخش خصوصی را می طلبد .

اگر بخشی نگری و قشری نگری را از بخش گردشگری خارج کنیم و گردشگری را به عنوان یک صنعت برای توسعه استان ببینیم بخش زیادی از مشکلات استان در این زمینه حل خواهد شد.

استفاده از ظرفیت‌های فراوان گردشگری کشور نیازمند نیروهای آموزش‌دیده، متخصص و برخوردار از دانش روز در این حوزه است تا بتوانیم در رقابت نفس‌گیر توریسم جهانی از غافله عقب نمانیم. در واقع در عصری که همه چیز با دانش و اطلاعات پیوند خورده است تنها در سایه توان علمی و ایده‌پردازی و با بهره‌گیری درست از دانش و اطلاعات روز می‌توان ظرفیت‌ها را بالفعل کرد، وگرنه حضور میلیون‌ها جوان جویای کار اما فاقد دانش و مهارت هیچ گرهی از مشکلات کشور باز نمی‌کند. 

امید می‌رود مسئولان کهگیلویه و بویراحمد گردشگری را به عنوان یکی از مهمترین محورهای توسعه این استان ارج نهاده و تا رسیدن به نقطه مطلوب از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکنند تا بلکه با استفاده بهینه از فرصت‌های موجود بتوانیم شاهد افزایش سهم دومین صنعت درآمدزای دنیا در اقتصاد این منطقه از ایران زیبا باشیم.

 گزارش ازمرضیه سادات غلامی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۰۹ بهمن ۱۳۹۶
این استان سرسبز و زیبا است و طبیعت خوبی دارد