در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

امیرآبادی:دولت‌ها همواره درباره بودجه موسسه‌های فرهنگی تبعیض‌آمیز برخورد کرده‌اند/مازنی:‌ بودجه فرهنگی نسبت به سال 96، 4 درصد کاهش داشته است

بودجه فرهنگی کشور امشب (سه شنبه،‌ 10 بهمن) با حضور نمایندگان مجلس در گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما بررسی شد

امیرآبادی:دولت‌ها همواره درباره بودجه موسسه‌های فرهنگی تبعیض‌آمیز برخورد کرده‌اند/مازنی:‌ بودجه فرهنگی نسبت به سال 96، 4 درصد کاهش داشته استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  بودجه فرهنگی کشور امشب با حضور نمایندگان مجلس در گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما بررسی شد

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس درباره بودجه فرهنگی و تناسب آن با نیاز کشور، اظهار کرد: بودجه فرهنگی کشور حدود ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده که ۲/۲% از بودجه عمومی و ۷ دهم از بودجه کل کشور است.

وی افزود: سهم بخش دین و مذهب در بودجه ۹۷، نیم درصد بودجه عمومی کل کشور پیش بینی شده که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است در حالی که این میزان از بودجه پاسخگوی نیاز‌های کشور نیست و همین اعتبار پیش بینی شده هم تخصیص داده نمی‌شود.

 امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه تحقق بودجه فرهنگ از سایر حوزه‌ها پایین‌تر است، ادامه داد: دولت‌ها در ابتدا در تدوین لایحه بودجه، بودجه حقوق، مزایا و دستمزد، سپس بودجه عمرانی بعد از آن هم بودجه فرهنگی را پیش بینی می‌کنند اما معمولا بخش فرهنگی مظلوم واقع می‌شود و کمترین بودجه به این حوزه اختصاص پیدا می‌کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: در سال آینده ۱۰۱ هزار میلیارد تومان برای حقوق و دستمزد شاغلان و ۹۴ الی ۹۵ هزار میلیارد تومان هم برای حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه نظر گرفته شده است که این مبالغ بخش عمده‌ای از بودجه عمومی را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به حذف بودجه فرهنگی موسسات بیان کرد: در قانون دیوان محاسبات وقتی موسسه‌ای کمکی دریافت می‌کند هیچ نظارتی برای خرج آن وجود ندارد اما فرض می‌کنیم که این موسسات، بودجه‌ها را در محل مناسبی صرف کرده‌اند، زیرا افرادی که موسسات را ایجاد یا در جدول ۱۷ قید کردند افرادی صاحب نفوذ و شناخته شده هستند.

امیرآبادی فراهانی اظهار کرد: موسسات فرهنگی زیادی در کشور وجود دارد،‌وجود چندین موسسه در جدول ۱۷ نشان دهنده آن است که موسسان آن‌ها صاحب نفوذ هستند، در گذشته نماینده مجلس بودند یا در نهاد‌های حوزوی فعالیت داشتند.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: دولت‌ها همواره در مواجهه با موسسات تبعیض آمیز برخورد کرده اند، یک دولت بخشی از بودجه را به صورت کامل پرداخت می‌کرد اما دولت دیگری طبق سلیقه خود بودجه موسسات را تخصیص می‌داد.

وی گفت: همچنین در مواردی هم دیده شده کسانی که در سازمان برنامه و بودجه رفت و آمد بیشتری داشتند یا در این سازمان نفوذ می‌کردند، سهم بیشتری از بودجه را به خود اختصاص می‌دادند.

در ادامه این برنامه احمد مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درخصوص بودجه فرهنگی کشور اظهار کرد: فرهنگ جریانی است که همه ابعاد زندگی انسان را در بر می‌گیرد، اما در نظام برنامه ریزی کشور همواره نسبت بودجه فرهنگ با سایر حوزه‌ها نسبت کمی بوده است.

وی با بیان اینکه بودجه حوزه فرهنگ در سال ۹۷ نسبت به سال گذشته ۴ درصد کاهش دارد، افزود: بودجه فرهنگی نسبت به کل بودجه عمومی کشور، نسبت بسیار کمی دارد البته همانطور که گفته شد در زمان تخصیص هم پرداختی صورت نمی‌گیرد.

مازنی اضافه کرد: حذف جدول ۱۷ از لایحه بودجه و عدم تخصیص اعتبار به موسسات، موجی منفی را در سطح جامعه ایجاد کرد و این امر دیدگاه موافق و مخالف بسیاری به همراه داشت.

عضو کمیسیون فرهنگی ادامه داد: موجی که امروز در فضای مجازی منتشر شده براین مبنا قرار دارد که انگار همه اعتبارات کشور صرف حوزه فرهنگی می‌شود به همین جهت معتقدم نباید به دنبال موج‌ها راه بیفتیم، ما باید جریان‌های سیاسی و اجتماعی کشور را هدایت و این موج‌ها را مدیریت کنیم.

وی اظهار کرد: کل بودجه فرهنگی 6 دهم درصد است و موجی که درخصوص این بودجه در کشور ایجاد شده باعث می‌شود مردم تصور کنند پول‌های کشور صرف موسسات دینی و فرهنگی می‌شود.

مازنی اضافه کرد:یا باید جدول ۱۷ را حذف می‌کردیم تا بودجه‌ای به موسسات پرداخت نشود یا اینکه باید بودجه این موسسات را افزایش می‌دادیم که معتقدم در این حالت افراط صورت می‌گرفت.

عضو کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: معتقدم باید موسساتی که بودجه فرهنگی را دریافت می‌کنند وارد مجموعه‌ای پاسخگو کنیم در حالی که اکنون گفته می‌شود بودجه موسسات به این دلیل حذف شده که افراد صاحب نفوذی به دنبال دریافت اعتبار بودند.

همچنین غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرد: طبق قانون دیوان محاسبات زمانی که کمک مالی به موسسه‌ای اعطا می‌شود نمی‌توان نظارتی بر آن اعمال کرد.

امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه خرج حوزه علمیه بیش از بودجه آن است اظهار داشت: مراجع تقلید میلیارد‌ها تومان صرف حوزه می‌کنند که هیچ جا نوشته نمی‌شود لذا چرا باید برای ۲ میلیارد تومان همه را نسبت به حوزه و مراکز فرهنگی بدبین کرد، این همان آش نخورده و دهان سوخته است.

 وی با اشاره به اینکه همان بهتر که بودجه حوزه حذف شود، افزود: بودجه فرهنگ، کمتر از ۱ درصد کل بودجه است که همان را هم نمی‌دهند.

امیرآبادی فراهانی با اشاره به اینکه اگر دولت می‌خواهد به مراکز فرهنگی کمک کند باید آن را در جدول بیاورد تا نظارت و تخصیص صورت گیرد، ادامه داد: در کتابچه بودجه مبالغ آورده می‌شود اما در تخصیص پولی به آنها داده نمی‌شود، چه فایده‌ای دارد که این همه بر علیه این موسسات و نهاد‌های حوزوی از سوی دشمن تبلیغات می‌شود که تمام بودجه را می‌گیرند.

 وی با اشاره به اینکه اگر برای موسسات بودجه می‌خواهند باید در جدول ۷ آورده شود تا دولت مکلف به پرداخت باشد، گفت: پیشنهاد ما بند الف. ماده ۸۹ برای ما به التفاوت سود وام رزمندگان و معلولان بود.

 عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه بنیاد دعبل برای بیمه مداحان بودکه زیر نظر سازمان تبلیغات است، گفت: امکان ندارد که بیمه مداحان قطع شود، کشور‌هایی همچون مراکش، تونس، ترکیه و حتی عربستان به مراکز دینی خود کمک‌های ویژه‌ای می‌کنند، ولی واقعیت این است که کمک‌های ما انصافا در حد اسم است.

 سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه باید قانون محاسبات عمومی اصلاح شود، گفت: روند نظارت در قانون محاسبات عمومی باید تقویت شود، اما نباید به اصل اعتبار بودجه فرهنگی ضربه زد، این ضربه سبب آسیب رسیدن به نهاد‌ها و دستگاه‌های فرهنگی می‌شود.

وی تصریح کرد: حساسیت‌های ایجاد شده حساسیت‌های کاذب سیاسی است که القای دشمنان بود و از خارج کشور پمپاژ می‌شد که برخی از عزیزان ما در مجلس هم در دامن فضای پمپاژ شده قرار گرفتند. اعتبارات 59 موسسه این گونه نیست که سرجمع اعتبارات حوزه فرهنگ را اینچنین کاهش دهیم.

 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه فضای ژورنالیستی و سیاسی ایجاد شده نشان دهنده مظلومیت حوزه فرهنگ است، خاطرنشان کرد: شاید بحث بر سر ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نسبت به بودجه بیش از ۳۴۰ هزار میلیاردی یک عدد ناچیز باشد، این موارد نشان دهنده مظلومیت فرهنگ و اتکا به بحث‌های رسانه‌ای و ژورنالیستی است که در نهایت حوزه فرهنگ دچار آسیب می‌شود.

وی تصریح کرد: وقتی بحث اعتبارات آموزش و پرورش را می‌کنیم موضوع بیشتر به حقوق و مزایای فرهنگیان بر می‌گردد، اما واقعیت این است که برای بحث‌های پرورشی و انگیزشی جوانان و نوجوانان و حتی برای دانشجویان فکر عاجل نکرده‌ایم.

 قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه در ارتباط با فعالیت‌های اسلامی-ایرانی تعاریف واقعی نداریم، گفت: نسل‌های جدید و متولدین دهه‌های هفتاد و هشتاد دچار خلا هویت به لحاظ ارتباطات ایرانی اسلامی هستند، راجع به فعالیت‌های پرورشی در مدارس و فعالیت‌های ورزشی و اوقات فراغت اعتبارات لازم وجود ندارد لذا این موارد اجزای فرهنگ است.

وی تاکید کرد: مهجوریت فرهنگ را نباید به بحث‌های دم دستی سیاسی برای انگ‌های زودگذر محدود کرد.

مازنی با اشاره به اینکه حوزه فرهنگ باید تقویت شود، گفت: در شأن انقلاب اسلامی نیست که حوزه‌های فرهنگ تا به این حد ضعیف باشد.

وی با اشاره به تاثیر پذیری حوزه فرهنگ از رفتار‌های سیاسی، ارزش‌های انقلابی و سوءنیت‌های دشمنانه افزود: در همه زمینه‌ها اعتبارات خجالت‌آور است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار