نایب‌رئیس انجمن کاشی و سرامیک کشور:

عوارض گمرکی توان صادرات را از تولیدکنندگان کاشی و سرامیک می‌گیرد

نایب‌رئیس انجمن کاشی و سرامیک کشورگفت: دستگاه‌های مربوط دولتی نظیر وزارت خارجه، همراهی لازم با صنعتگران و صادرکنندگان این عرصه را ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  نصرالله شریف فرد نائب رئیس انجمن کاشی و سرامیک کشور، گفت: دولت از صادرات کاشی و سرامیک پشتیبانی و حمایت قابل قبولی نمی‌کند.

 شریف فرد عصر امروز در نشست اعضای انجمن کاشی و سرامیک استان با استاندار و جمعی از مسئولین استان یزد در محل سالن حمیدیا استانداری، با اشاره به اینکه حدود 30 درصد جمعیت استان به‌نوعی به صنعت کاشی و سرامیک و صنایع مرتبط با آن‌ وابسته هستند، به تشریح مشکلات و معضلات صنایع و فعالین اقتصادی در این عرصه پرداخت.

رئیس انجمن کاشی و سرامیک استان با اشاره به رکود حاکم در این صنعت، تصریح کرد: علی‌رغم اینکه این مشکلات و معضلات باعث شد تا 50 درصد، ظرفیت تولید در کارخانه‌های استان پایین بیاید؛ اما با تلاش و تدبیر صنعتگران استان در این عرصه، هیچ کارخانه کاشی و سرامیکی در استان تعطیل نشد.

این صنعتگر یزدی با اشاره به اینکه برگشت پول فروش محصولات کاشی و سرامیک بلندمدت است و بعضاً تا بیش از یک سال نیز به طول می‌انجامد، ادامه داد: این در حالی است که پرداخت هزینه‌هایی مثل هزینه گاز و برق در دوره‌های کوتاه‌مدت 15 روزه و دوماهه باید صورت بگیرد و این مهم مشکلات فراوانی برای صنعتگران کاشی و سرامیک درست کرده است.

دولت از صادرات کاشی و سرامیک پشتیبانی و حمایت قابل قبولی نمی‌کند

نائب رئیس انجمن کاشی و سرامیک کشور با انتقاد از اینکه دولت آن‌طور که بایدوشاید از صادرات در این حوزه حمایت نمی‌کند، تصریح کرد: گشایش اعتباری برای دریافت پول صادرات نیز تاکنون اتفاق نیفتاده است.

شریف فرد ادامه داد: دستگاه‌های مربوط دولتی نظیر وزارت خارجه، همراهی لازم با صنعتگران و صادرکنندگان این عرصه را ندارند.

وی با اشاره به مشکلات متعدد صادرات، ادامه داد: عوارض گمرکی که در عراق از صادرکنندگان ایرانی می‌گیرند بیشتر از سایر کشورها است و این موضوع توان صادرات را از تولیدکنندگان کاشی و سرامیک می‌گیرد که مسئولین دولتی باید در این موضوع ورود پیدا کنند.

رئیس انجمن کاشی و سرامیک یزد ادامه داد: در کشوری مثل پاکستان که بازار هدف خوبی برای محصولات کشور است، ترکیه حدود 26 نفر بازاریاب و متخصص این امر را دارد؛ و این در حالی است که کشور ایران تنها یک نفر را برای این مهم و پیگیری امور مربوطه به‌کارگیری کرده است.

هزینه بالای حمل‌ونقل و نبود امکانات لازم در برخی گمرک‌های کشور و مشکلات متعدد ترخیص کالا از دیگر معضلات مورداشاره نائب رئیس انجمن کاشی و سرامیک کشور در بحث صادرات بود.

وی در ادامه بابیان اینکه علاوه بر اینکه بخش قابل‌توجهی از درآمد فروش این کارخانه‌ها بافاصله چندماهه تحقق می‌یابد، بخش زیادی از درآمدها نیز به دلیل برگشت خوردن چک‌ها یا مشکلات مالی خریداران هرگز محقق نمی‌شود، تصریح کرد: بااین‌وجود اداره مالیات از کارخانه‌ها مالیات این فروش‌های سوخت شده را نیز گرفته و در قسط‌بندی مالیات نیز، تأخیر در درآمدهای کارخانه‌ها را آن‌طور که شایسته است در نظر نمی‌گیرد.

شریف فرد در پایان با تأکید بر اهمیت و نقش صنعت کاشی و سرامیک استان و مشکلات کارخانه‌های فعال استان در این عرصه که باعث شده تا چند ماه پرداخت حقوق کارگران خود را به عقب بیندازند، تصریح کرد: در آستانه پایان سال و با توجه به اینکه فروش محصولات این کارخانه‌ها در این ایام کاهش می‌یابد، مسئولین و اداراتی مثل گاز و برق و مالیات باید تعامل و همراهی بیشتری با این کارخانه‌ها داشته باشند.

گفتنی است در این جلسه که مدیران ادارات گاز، برق، گمرک و کار و تعاون اجتماعی و مسئولین ذی‌ربط استانی نیز حضور داشتند، این مشکلات موردبحث و بررسی قرار گرفت و از سوی مسئولان قول مساعدت بیشتر در راستای کمک به صنعتگران این عرصه داده شد.

میزان تولید کاشی و سرامیک ایران در 2014 معادل 3.3 درصد سرمایه گذاری در بخش کاشی و سرامیک جهان بود بر این اساس ایران جایگاه مناسبی در تولید کاشی و سرامیک در جهان دارد.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت یزد نیز در ادامه برخی مشکلات این صنعت را در استان مشکلات بانکی ، مالیاتی و آب و برق و تامین اجتماعی دانست که برخی در کارگروه تسهیل حل شده است ، خاطرنشان کرد: از اولویت های ما در درازمدت برنامه ریزی برای ورود به بازارهای جهانی است.

هم اکنون 125 واحد تولید کاشی و سرامیک با ظرفیت 550 میلیون مترمربع تولید و اشتغال برای بیش از 40 هزار نفر در کشور فعالیت دارد که 67 واحد آن با 17 هزار شاغل مربوط به استان یزد است.

پایان پیام/ی

برچسب ها: صادرات ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار