واکنش‌های داخلی به نخستین سخنرانی سالانه ترامپ در آمریکا

اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره مسائل مختلف در نخستین سخنرانی سالانه او، واکنش‌هایی از سوی مقامات آمریکایی در پی داشت.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا، همزمان با سخنرانی سالانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: دونالد ترامپ باید دست از گمراه کردن مردم بردارد. شاید شاخص بازار بورس افزایش یافته است (خبر خوبی برای ترامپ است)، اما طبقه کارگر در سختی و دشواری هستند.

او  در پیام دیگری خطاب به ترامپ آورده است: با حقایق رو به رو شو، نمایش مالیاتی تو خبر عالی برای ثروتمندان است، اما دوستان مدیر تو، طبقه متوسط را فراموش کرده‌اند.

 رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا در پیام دیگری نوشت: وقتی ترامپ می‌گوید ما باید به «زنجیره مهاجرتی» پایان دهیم، منظورش این است که دور هم نگاه داشتن خانواده‌ها نباید اولویت ما باشد.

سناتور دموکرات بن کاردین نیز همزمان با سخنرانی سالانه ترامپ در پیام‌هایی در صفحه توییتر خود نوشت: طرح مالیاتی رئیس جمهور برای پرپول‌تر کردن کیف ثروتمندان و در عین حال افزایش فشار‌های مالیاتی بر طبقه متوسط، تنها ناامنی اقتصادی را برای میلیون‌ها آمریکایی افزایش داده است. برداشتن مقرراتی با هدف حمایت از سلامت عمومی، هوای پاک، آب پاک و محیط زیست یک دستاورد نیست. این مشکلی است که آمریکایی‌ها هزینه‌اش را با جان خود می‌پردازند و به اقتصاد ما صدمه می‌زند.

او در پیام دیگری آورده است: دلار‌های آمریکا به چندین طریق امنیت ملی را تقویت می‌کند؛ کاهش فقر، ارتقا سلامت جهانی و ایجاد فرصت‌های اقتصادی در سراسر جهان در حال توسعه که نفوذ افراط‌گرایی در آن به شکلی قابل توجه کاهش یافته باشد و کاهش فرصت‌های دشمنان ما.

این سناتور دموکرات در پیام دیگری تاکید کرد واقعیت این است که اتحاد ما باقی است، اما جایگاه آمریکا در چشمان جهان به دلیل تلاش‌های بی‌باکانه رئیس جمهور برای بستن در‌ها و به حاشیه کشاندن فرصت‌های آمریکا افول یافته است. همانطور که رئیس جمهور ریگان گفته بود، یک کودک گرسنه از سیاست چیزی نمی‌داند. تلاش‌های توسعه بین‌المللی برای ارتقا سطح زندگی و خودکفایی و تبدیل دشمنان به دوست جهان را ایمن‌تر می‌کند و محور امنیت ملی آمریکاست.

کاردین در توییتی دیگر تاکید کرد: گوانتانامو آفتی در رهبری حقوق بشر آمریکا در جهان است. این زندان هدف و ابزاری برای کسانی است که می‌خواهند به شهروندان ما صدمه بزنند. ادامه فعالیت این بازداشتگاه در خلیج گوانتانامو به امنیت ملی ما صدمه می‌زند.

از سوی دیگر، دان کیلدی، نماینده دموکرات ایالت میشیگان، همزمان با سخنرانی سالانه ترامپ در پیام‌هایی در صفحه توییتر خود نوشت: اقتصاد ترامپ تاحد زیادی مرهون فعالیت‌های صورت گرفته در دوران اوباماست. واقعیت درباره نرخ اشتغال در بین آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار نشان می‌دهد ترامپ در واقع هیچ کاری برای این قشر از جامعه نکرده است.

او در پیام دیگری تاکید کرد ما باید اقدامات بیشتری برای جلوگیری از خشونت‌های مسلحانه بی‌رحمانه انجام دهیم. خشونت مسلحانه اکنون فاجعه هر روز کشور ماست. اندیشیدن و دعا کردن (برای مقابله با این پدیده) کافی نیست.

این نماینده آمریکایی در پیام دیگری نوشت: ما باید نظام مهاجرتی نابسامان مان را ترمیم کنیم، امنیت مرزیمان را تقویت کنیم. توافق دو حزبی درباره این مسائل وجود دارد. آمریکا کشوری از مهاجران است. نیاکان من همچون اغلب شما به عنوان مهاجر به این کشور آمده اند. قطعا ما می‌توانیم در حین حمایت از ارزش‌های کلیدی‌مان، امنیت آمریکا را حفظ کنیم.

کیلدی در پیام دیگری آورده است دیپلماسی عاملی کلیدی در امنیت ملی ماست. با این حال رئیس جمهور کاهش قابل توجه بودجه وزارت خارجه را پیشنهاد کرده است. رئیس جمهور به رهبران جهان و تمامی کشور‌ها توهین کرده است و این امنیت آمریکا را کاهش می‌دهد.

سناتور دموکرات برنی سندرز در واکنش به سخنرانی سالانه ترامپ، در صفحه توییتر خود نوشت: ترامپ در سخنرانی‌اش به این مطلب اشاره نکرد که از مارس تاکنون ثروت و دارایی‌های سه تن از ثروتمندترین افراد در آمریکا بیش از ۶۸ میلیارد دلار افزایش یافته است این در حالی است که میانگین افزایش حقوق کارگران چهار سنت در ساعت بوده است. ترامپ از پاداش‌هایی حرف زد که ادعا می‌کند کارگران در نتیجه طرح اصلاح مالیاتی او دریافت کرده اند. او فراموش کرد به این نکته اشاره کند که تنها دو درصد از آمریکایی‌ها مشمول افزایش حقوق یا پاداش در نتیجه این طرح مالیاتی شده اند. مالیات دهندگان کشور نباید رفاه ثروتمندترین خانوار‌ها را در کشور تامین کنند. ترامپ در طول تبلیغات انتخاباتی اش به مردم آمریکا گفته بود بیمه درمانی را برای همه تامین می‌کند.

سناتور باب کیسی، نماینده دموکرات پنسیلوانیا، در بیانیه‌ای گفت: ریاست جمهوری ترامپ مجموعه‌ای از وعده‌های عملی نشده برای طبقه متوسط و کارگران است. حقیقتی که در سخنرانی امشب ترامپ نیز تغییری نکرد.

سناتور الیزابت وارن، نماینده دموکرات ماساچوست، نیز درباره سخنرانی ترامپ گفت: آمریکا قویتر نخواهد شد وقتی که دونالد ترامپ سعی می‌کند که مراقبت‌های سلامتی را از دسترس میلیون‌ها آمریکایی دور کند. ما شاهد رشد آمریکا در آینده نخواهیم بود وقتی ترامپ مالیات میلیارد‌ها و شرکت‌های بزرگ را لغو می‌کند، پولی برای بخش آموزش، زیرساخت‌ها و ابزار‌های لازم برای موفقیت نخواهیم داشت.

رائول گریهلوا، نماینده دموکرات آریزونا نیز گفت: سیاست اقتصادی ترامپ پلی به سوی آینده نیست بلکه تونلی برای بازگشت به عصر طلایی آمریکا (دوران مشکلات سریالی و جدی اجتماعی آمریکا) است. برنامه‌های ترامپ برای استفاده از زیرساخت‌ها نشان دهنده تحقیر قوانین زیست محیطی توسط وی است.

لیندا سانچز، نماینده دموکرات کالیفرنیا و معاون رئیس کمیته دموکرات مجلس، ضمن اظهار نارضایتی از سخنرانی شب گذشته ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد که امیدوار بود که در سخنرانی ترامپ به یک راه حل دو جانبه برای وضع رویاپردازان (مهاجرانی که در کودکی با والدین خود به آمریکا آمده اند) اشاره شود.

سناتور مایکل بنت، نماینده دموکرات که فعالانه در مذاکرات مربوط به مهاجران با جمهوری‌خواهان همکاری کرده است گفت: دونالد ترامپ آمریکایی‌ها را به پیوستن به دیدگاه تاریک و عقب مانده خود دعوت می‌کند. فقط ترامپ می‌تواند این طور مردم را به اتحادی این چنین تفرقه انگیز دعوت کند.

چارلی دنت، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، نیز پس از سخنرانی ترامپ، در جمع خبرنگاران در مجلس نمایندگان گفت: «وی (ترامپ) باید درباره رفتار بد روسیه، به ویژه پوتین (رئیس جمهور روسیه) و اینکه آن‌ها چگونه تلاش می‌کنند قدرت آمریکا را تضعیف کنند، صحبت می‌کرد.»

انتهای پیام/

واکنش‌ها به نخستین سخنرانی سالانه ترامپ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار