گازرسانی به کردستان گامی در جهت محرومیت زدایی

توسعه شبکه گازرسانی به مناطق شهری وروستایی از جمله دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب در استان کردستان است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ؛ هرچه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی فاصله گرفته می‌شود، اهمیت پرداختن به موضوع دستاورد‌های انقلاب اسلامی و اهمیت تبیین دستاورد‌ها و پیش رفت‌های جمهوری اسلامی بیشتر می‌شود.

 این نظام در طول ۳۹ سال عمر پر برکتش توانسته با مهیا کردن زیر ساخت‌ها و دستاورد‌های علمی، پزشکی، کشاورزی زمینه پیشرفت و تعالی کشور را فراهم کند.

صنعت نفت و گاز ایران تا نقطه آرمانی فاصله دارد، اما بررسی عملکرد این  صنعت در سال‌های پس از انقلاب نشان دهنده سرمایه گذاری‌های عمده در این بخش است.

در سال‌های پس از  پیروزی انقلاب، ذخایر هیدروکربوی و گاز طبیعی ایران در نتیجه انجام فعالیت‌های اکتشافی افزایش داشته  و طی سال‌های ۱۳۵۷ تا پایان ۱۳۹۱ از ۹۴.۱۴۵ میلیارد بشکه به ۱۵۷ میلیارد بشکه رسیده است. ذخایر قابل استحصال گاز طبیعی نیز در طی این دوره ۱۲.۷۵ تریلیون متر مکعب، به بیش از ۳۳.۶ تریلیون مترمکعب افزایش داشته است.

خدمات جمهوری اسلامی ایران در استان کردستان نیز با رشد زیرساخت‌های توسعه، ارتقای وضعیت رفاهی مردم و تبدیل شدن به استانی پیشرو تجلی یافته است. این دستاورد‌ها در بخش‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وکشاورزی بر چهره وسیمای استان کردستان مشهود و ملموس است.

پیشرفت استان کردستان در دولت‌های مختلف با آهنگ متناسب با زمان خود پیش رفته است که توسعه گاز رسانی شهر‌ها و روستا‌های این استان بعد از انقلاب اسلامی از جمله دستاورد‌های عظیم این نظام در استان کردستان است.

پیشرفت پروژه های گازرسانی در استان کردستان///

گازرسانی به هزار و  ۱۲۴ روستای کردستان بعد از انقلاب

احمد فعله گری مدیرکل شرکت گاز استان کردستان در رابطه با توسعه شبکه گازرسانی در استان کردستان ضمن تبریک به مناسب فرارسیدن ایام دهه مبارکه فجر در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ؛گفت: قبل از انقلاب اسلامی در هیچ کدام از شهرها و روستاها در استان کردستان گاز رسانی انجام نشده بود و از آنجا که نظام جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه ای به توسعه روستاها و شهرهای کشور داشته اند کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۷۰ به بعد گاز رسانی به استان از همدان به طرف قروه و دهگلان آغاز شد و از سال ۱۳۷۲ احداث خط لوله به شهر سنندج و سایر شهر‌ها و روستا‌های استان انجام گرفت.

فعله گری با بیان اینکهدر سال ۸۳ تنها یک روستای استان از وجود خط لوله گاز بهره‌مند بود، اظهار داشت: از سال ۸۳ به بعد گاز رسانی به روستا‌ها شروع شد و هم اکنون هزار و ۳۹ روستای استان از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

مدیرکل شرکت گاز استان کردستان تصریح کرد: به مناسبت گرامیداشت این ایام مبارک تعداد ۸۵ روستای این استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار می‌شوند و ضریب نفوذ گاز در جمعیت روستایی که در اواخر سال گذشته ۷۷ درصد بود به ۸۴/۵ درصد ارتقاء می‌یابد.

فعله گری هزینه گازرسانی به این پروژه‌ها را ۴۲۸ میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: با افتتاح این پروژه ۶ هزار و ۵۸۱  خانوار با جمعیتی معادل ۲۴ هزار و ۲۷۹ نفر در این ۸۵ روستا از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: با گاز دار شدن این روستاها، سالیانه به طور متوسط ۱۰ میلیون لیتر در مصرف سوخت مایع صرفه‌جویی می‌شود.

 

پیشرفت پروژه های گازرسانی در استان کردستان///

مدیرکل شرکت گاز استان کردستان در ادامه بیان کرد: در حال حاضر ۱ هزار و ۳۹ روستای استان کردستان از نعمت گاز طبیعی برخوردار است که با گاز رسانی به این ۸۵ روستا تعداد روستا‌های گازدار این استان به ۱ هزار و ۱۲۴ روستا افزایش می‌یابد.

فعله گری افزود: در شهرستان سنندج ۱۲ روستا، کامیاران ۱۱ روستا، مریوان ۱۸ روستا، بانه ۳ روستا، دیواندره ۷ روستا، سروآباد ۴ روستا، بیجار ۴ روستا، قروه ۱ روستا و شهرستان سقز ۲۵ روستا در ایام الله دهه مبارک فجر از نعمت گاز طبیعی برخودار خواهند شد.

مدیرکل شرکت گاز استان کردستان همچنین تعداد پروژه‌های صنعتی قابل افتتاح در دهه مبارک فجر را ۴۴ مورد ذکر کرد و اظهار داشت: تعداد مشترکین گاز طبیعی در استان کردستان در بخش‌های خانگی، تجاری و صنعتی ۴۸۵ هزار و ۸۲۶ مشترک است که در پایان سال جاری از مرز ۵۰۰ هزار مشترک عبور خواهد کرد.

وی افزود: در بحث گازرسانی به روستا‌ها جزء ۸ استان برتر کشور هستیم و در مجموع ۸۴/۵ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش گاز طبیعی هستند.

فعله گری خاطرنشان کرد: ۲۸ شهر استان نیز از نعمت گاز برخوردارند و به این ترتیب ۱۰۰ درصد جمعیت شهری استان دارای شبکه گاز رسانی هستند و در مجموع ۹۵/۸ درصد استان استان از شبکه گاز رسانی برخوردارند.

مدیرکل شرکت گاز استان کردستان در پایان گفت: استان کردستان دارای هزار و ۶۹۹ روستا است و در مجموع هزار و ۴۹۹ روستا قابل گاز رسانی است و تا ایام دهه فجر به هزار و ۱۲۴ روستا گازرسانی می‌شود و تا پایان سال ۹۸ کل روستا‌های استان نیز گازدار می‌شوند که ازجمله دستاورد‌های بزرگ انقلاب اسلامی در این زمینه محسوب می‌شود.

پیشرفت پروژه های گازرسانی در استان کردستان///

کردستان در مسیر توسعه و آبادانی

استان کردستان دارای ظرفیت های خوب و بالقوه ای در زمینه های مختلف است که اگر توجه ویژه ای به آن صورت گیرد بی شک می تواند دستاوردهای خوبی در زمینه های گوناگون برای این مرز و بوم داشته باشد.

توسعه کردستان در دوران قبل از انقلاب به استناد آمار و ارقام، بسیار به کندی پیش می رفت و چندان قابل ملاحظه نبود اما با پیروزی انقلاب اسلامی مردم استان کردستان به تدریج شاهد توسعه و آبادانی این استان در عرصه های گوناگون بوده است.

روند توسعه این استان به صورت یک زنجیره محکم و پیوسته بوده و این تنها گوشه ای از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی برای مردم این خطه از میهن اسلامی است و چشم اندازها، آینده ای درخشانی را برای مردم این دیار ترسیم می کند.

گزارش: دلنیا محمودی

انتهای پیام/م د

برچسب ها: شرکت ملی نفت ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.