سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد؛

تجدید حیات بافت میراث جهانی یزد، اولویت اداره کل میراث فرهنگی استان

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد گفت: بافت گرانبهای یزد با همکاری ساکنین و جامعه محلی در مسیر تداوم حیات و جبران زندگی آن احیا خواهد شد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت:تجدید حیات در بافت های تاریخی استان یزد یکی از مهمترین اولویت های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد است.

ساشا ریاحی مقدم سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد افزود:یکی از ملزومات و بایستگی های این هدف مشارکت جامعه محلی و آگاهی رسانی به جامعه بومی در بافت تاریخی و جهانی یزد است جامعه محلی ساکن در بافت تاریخی را باید نسبت به مزایای ثبت جهانی این بافت بی همتا آگاه شوند.

وی افزود: ثبت جهانی شهر تاریخی یزد بی شک پتانسیل های اقتصادی با خود به ارمغان آورده که ساکنان این بافت تاریخی باید نسبت به این توان های اقتصادی برپایه گردشگری پایدار به عنوان اصلی ترین ذی نفعان آن آگاهی لازم را دریافت نمایند.

ریاحی مقدم با دانستن و شناختن این فرصت ها و ایجاد خودآگاهی هرچه بیشتر این موضوع تحت ضوابط میراث فرهنگی بی شک بافت گرانبها با همکاری ساکنین و جامعه محلی در مسیر تداوم حیات و جبران زندگی آن احیا خواهد شد.

استان یزد 2270 هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.

یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.

انتهای پیام/ ی

احیای بافت تاریخی یزد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.