تنها شهید ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ در کشور:

زندگی‎نامه شهید انقلاب اسلامی؛ قربانعلی داودی فارسانی

شهید قربانعلی داودی فارسانی، یکی از شش شهید انقلاب اسلامی در چهارمحال و بختیاری، و تنها شهید ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ در کشور است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ شهید قربانعلی داودی فارسانی، یکی از شش شهید انقلاب اسلامی در استان چهارمحال و بختیاری، و تنها شهید ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ در کشور است.

زندگی‎نامه شهید انقلاب اسلامی؛ قربانعلی داودی فارسانی

شهید کربلایی قربانعلی داودی فارسانی در تاریخ ۱۰ تیرماه ۱۳۰۸ در شهر فارسان از توابع استان چهارمحال و بختیاری به دنیا آمد.

پدرش رجبعلی، کارگر بود و مادرش فخری نسا، خانه‎دار. تا پایان دوره ابتدایی درس خواند و در سال ۱۳۳۴ هم ازدواج کرد و صاحب شش پسر و دو دختر شد.

وی، فردی مومن و متعهد و زحمت کش و تلاشگر بود و علاقه زیادی به حضرات اهل بیت و ائمه اطهار (علیهم السلام) داشت و در سال ۱۳۳۸ به زیارت عتبات عالیات در کشور عراق مشرف گردید.

شهید داودی در فعالیت‌های سیاسی علیه رژیم منحوس پهلوی حضوری فعال داشت و کسبه و بازاریان شهر فارسان را به مبارزه با طاغوت دعوت می‌کرد.

با اوج گیری مبارزات و حرکت‌های انقلابی در سال ۱۳۵۷، وی نیز فعالیت‌های شدیدتری را علیه رژیم طاغوت آغاز می‌کند و به علت همین فعالیت‌ها چند بار از سوی مأموران ساواک تحت تعقیب قرار گرفت و بازداشت شد.

همچنین به خاطر نصب تمثال امام خمینی (ره) بر درب مغازه خود، چنین بار در حمله چماق‌داران و ضدانقلابیون مورد ضرب و شتم قرار گرفت و شیشه‌های مغازه وی شکست، ولی از آرمان خود دست‌بردار نبود.

در روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۵۷ و در آستانه ورود رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) به میهن، گروه‌های مختلف مردم انقلابی، دست به راهپیمایی و تظاهرات علیه رژیم ستمشاهی پهلوی زده بودند، که راهپیمایی آن روز در شهر فارسان هم برپا شد و حین راهپیمایی در مسیر مسجد جامع این شهر به سمت سهراهی باباحیدر، چماق‎داران رژیم شاهنشاهی و ضدانقلابیون به تظاهرکنندگان حمله ور شدند و عد‌ه ای را زخمی و مجروح کردند.

شهید داودی نیز به عنوان یکی از عوامل اصلی تدارک این راهپیمایی، بر اثر ضربات وارده به سر، دچار آسیب مغزی شد و بعد از انتقال به بیمارستان ثریای اصفهان (بیمارستان آیت الله کاشانی)، ساعت ۱۷ فردای آن روز یعنی پنج شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ و در سن ۴۹ سالگی به شهادت رسید.

پیکر این مبارز انقلابی شهید که در انتظار طلوع خورشید انقلاب اسلامی در کشور بود، در روز جمعه ۱۳ بهمن یعنی قبل از پیروزی انقلاب، با حضور پرشور مردم نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری، در شهر فارسان تشییع و خاکسپاری شد.

گفتنی است: شهید قربانعلی داودی فارسانی، تنها شهید روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ در کشور می‌باشد و روز ۱۲ بهمن به مناسبت شهادت وی، به عنوان روز شهرستان فارسان نامگذاری شده است.

همچنین از آنجا که این شهید بزرگوار، جزو اصناف و بازاریان بود، به عنوان شهید شاخص بسیج اصناف کشور معرفی گردید.

شهر فارسان (مرکز شهرستان فارسان) در فاصله ۳۲ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

استان چهارمحال و بختیاری در دوران مبارزات انقلابی، ۶ شهید به نام‌های قربانعلی داودی فارسانی، سید عباس صالحی، علی‎محمد مرادی سیبکی، خسرو سلیمی ناغانی، غلامحسین آبافَت بروجنی و اسکندر آذر خراجی را تقدیم کرده است.

انتهای پیام/م

شهید قربانعلی داودی فارسانی از شهدای انقلاب اسلامی

برچسب ها: شهدا ، دهه فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
خوبه
آخرین اخبار