کمالی در گفت‌و‌گوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان؛

از ساماندهی مبارزات کارگری در دوران حکومت ستمشاهی تا عضویت در حزب جمهوری اسلامی

وزیر دولت های ششم و هفتم از مبارزات خود علیه رژیم ستمشاهی و دستاوردهای انقلاب می‌گوید.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین کمالی متولد ۵ مرداد ۱۳۳۲ است. مشاورت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر کار و امور اجتماعی ایران در دولت های ششم و هفتم را در کارنامه خود ثبت کرده است.

وی  در سه دوره اول مجلس شورای اسلامی حضور داشت و در آن زمان دبیرکل خانه کارگر بود. وی اکنون نیز دبیر کل حزب اسلامی کار و رییس خانه احزاب هست. 

در آستانه سی و نهمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی به گفت‌وگو با حسین کمالی نشستیم؛ وی درباره فعالیت هایش در دوران مبارزات علیه رژیم طاغوت و دستاوردهای انقلاب اسلامی و از روزهایی که به مدد دوستانش به روشنگری میان جامعه کارگران علیه رژیم ستم شاهی مشغول بوده است، می گوید. در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانید.

از ساماندهی مبارزات کارگری در دوران حکومت ستمشاهی تا دست آوردهای انقلاب

 باشگاه خبرنگاران جوان: برای اولین سوال از نقش فعالیت خود در جریان انقلاب 57 بگویید؟

**مبارزه کارگری علیه رژیم طاغوت**

کمالی: من و جمع کثیری از دوستانی که با ما همکاری داشتند در فعالیت‌های صنعتی مشارکت داشته و به روشنگری نسبت به عملکرد نظام پادشاهی در میان کارگران و بیان ظلمی که صورت می‌گرفت مشغول بودیم. تعداد اعتصاب‌هایی که اتفاق می‌افتاد و مقاومت و مبارزاتی که توسط جمعیت کارگران صورت می‌گرفت بخش عمده‌ای از آن توسط بنده ساماندهی می‌شد.

این موضوع در تمام سال‌هایی که بنده به عنوان کارگر فعالیت می‌کردم نمود داشت، چرا که به گفتگو می‌پرداختم و موفق شدم مبارزه‌ای را در جامعه کارگری کشور سازمان بدهم. البته دوستان دیگری بودند که در مناطق دیگر به فعالیت انقلابی می‌پرداختند و بنده در آن زمان در جاده ساوه کار می‌کردم، اما برخی هم‌فکرانم در کوره‌های آجرپزی فعال بودند و ما با یکدیگر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فعالیت و ارتباط داشتیم و  تمام تلاشمان بر این بود که فضا را به نفع انقلاب آماده کنیم.

در زمان پیروزی انقلاب بنده در مجموعه‌های سیاسی که به تقابل و مبارزه با رژیم ستمشاهی می‌پرداختند، عضویت یافتم و اسلحه به دست در مکان‌هایی که نیاز بود حضور می‌یافتم و با نیروهایی که با مردم مقابله می‌کردند به مبارزه می‌پرداختم. در روزهای پایانی رژیم ستمشاهی و روزهایی که مسیر پیروزی انقلاب را طی می‌کرد بنده  نیز مانند دیگر انقلابیون به مبارزه می‌پرداختم.

**شدت گرفتن مبارزات با پیام امام خمینی(ره)**

کمالی: در دوران مبارزه تقابل سختی بین مردم و حکومت پهلوی و اشخاصی که نسبت به شاه وفادار بودند صورت می گرفت و در حقیقت در روزهای پایانی با حکومت نظامی روبرو بودیم، اما به واسطه پیام امام خمینی(ره) فشارهای وارده نادیده گرفته شد و حکومت نظامی‌ها به جایی نرسید.

 باشگاه خبرنگاران جوان: در دوران مبارزاتی چه دلیلی باعث شد که شما در محیطی صنعتی وارد مبارزه با رژیم شاه شوید؟

 کمالی: وجود طبقات مرفه و مشاهده کسانی که در رنج و سختی زندگی می کردند و ارتباط بنده با دسته دوم سبب شد تا این نوع مبارزات شکل بگیرد.

از ساماندهی مبارزات کارگری در دوران حکومت ستمشاهی تا دست آوردهای انقلاب

**قیام مردم به دلیل ناهنجاری‌های جامعه**

 باشگاه  خبرنگاران جوان: به نظر شما چه دلایلی باعث بروز و ظهور انقلاب اسلامی شد؟ مردم چرا دست به انقلاب زدند؟

کمالی: ناهنجاری‌هایی که در جامعه در زمینه‌ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وجود داشت و تفاوت‌هایی که میان افراد مرفه و طبقه‌ای که با فقر دست به گریبان بودند و از سویی ناکامی حکومت پهلوی در دستیابی به برخی از اهداف انقلاب سفید سبب شد تا مردم به نوعی تعارض با سیستم سیاسی کشور برسند.

در آن زمان سیستم سیاسی کشور استقلالی نداشت و سیاست‌های کشور با بیگانگان هماهنگ می‌شد و منافع ملی کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت، در حقیقت در آن دوران از لحاظ سیاسی نقش ژاندارم را در منطقه ایفا می‌کرد. رژیم ستمشاهی برای پیشبرد اهداف خود اقدامات مختلفی را در دستور کار قرار می‌داد و بدون توجه به ماهیت جامعه‌ای که در‌آن مردمانی مسلمان زندگی می‌کنند رفتار می‌کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: چقدر مسائل اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی منجر به اعتراض مردم شد؟

در آن دوره مردم نسبت به تبعیض‌ها نارضایتی داشتند و اعتراض می‌کردند، لذا عوامل مختلفی دست به دست دادند که مبارزاتی در جهت براندازی رژیم شاهنشاهی  شکل بگیرد، لازم به ذکر است که بخش عمده ای از اعتراض ها به دلیل نادیده گرفته شدن  مسائل اعتقادی و فرهنگی و قسمتی دیگر به موضوعات اقتصادی و نارسایی‌ها و تبعیض‌های اجتماعی مربوط می‌شد.

حکومت ستمشاهی کشور را به چشم مملکتی واقعی نمی‌گریست بلکه آن را منبع نفتی بزرگی می‌دانست که باید به وسیله آن منافع خود و همپیمانانش را تأمین کند.

**زندگی سخت مردم در دوران ظلم ستمشاهی**

در دوران ظلم ستمشاهی مردم در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کردند و دقیقا دوره شاه مصادف بود با زمانی که اکثر کشورهای دنیا مسیر توسعه را طی می‌کردند، اما به دلیل وجود رژیم غاصب شاه رشد و پیشرفتی در کشور وجود نداشت و رکود بر آسمان کشور سایه انداخته بود.

در این خصوص بنده و دوستانم در  دورانی که مردم برای مبارزه به خیابان ها آمده بودند  سعی می‌کردیم که در جامعه کارگران به روشنگری بپردازیم و بتوانیم با نمایندگان کارگران ارتباط برقرار کنیم در نتیجه بسیاری از اعتصاب‌هایی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به وجود آمد بی ارتباط به  فعالیت‌های بنده نبود.

در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی  من و دوستانم شروع به انتشار مجله و روزنامه هایی مانند کارگر مسلمان کردیم  و در حقیقت فعالیتی را در زمینه فرهنگی توسعه دادیم  و اعلامیه‌های امام (ره) را در سطح شهر پخش می‌کردیم. این روزنامه‌ها بعد از انقلاب منتشر شد اما اعلامیه‌های قبل از پیروزی انقلاب در جامعه کارگری توزیع می‌شد.

**فعالیت‌های ضد شاه کارگران**

بنده در بسیاری از فعالیت‌های ضد شاه کارگران حضور داشتم  و هماهنگی برای حضور همه‌جانبه شکل می‌گرفت و در همان مقاطع و در زمانی که کار حکومت به پایان نزدیک بود، امام خمینی(ره) به کشور وارد شدند و رژیم شاه دستور حکومت نظامی صادر کرد اما  امام دستور دادند که با حکومت نظامی مقابله شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: از روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی برای مان بگویید؟ بیشتر به چه کارهایی مشغول بودید؟

بنده  در ابتدای پیروزی انقلاب و درست در زمانی  که شورای انقلاب شکل گرفت به عنوان مسئول بخش کارگران شورا  کار خود را آغاز کردم و مسئولیت کنترل انتخابات و تنظیم وضعیت واحدهای تولیدی و پاسخگویی به کارگران کشور به عهده بنده قرار داشت.

بنده در آن زمان با رهبر معظم انقلاب، شهید باهنر و آیت الله هاشمی رفسنجانی که در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی عضو بودند ارتباط داشتم ، بعد از آن بنده وارد شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی شدم که در مقطعی شهید بهشتی و سپس مقام معظم رهبری دبیرکل آن شدند و همکاری بنده با این حزب معطوف به جامعه کارگری بود.

از ساماندهی مبارزات کارگری در دوران حکومت ستمشاهی تا دست آوردهای انقلاب

در واقع فعالیت های ما معطوف به جستجوی عدالت و رفتار بهتر با جامعه کارگران بود و در همین راستا قوانین متعددی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و البته بنده پس از آن در مقام نمایندگی مجلس و پس از آن به عنوان وزیر کار به پیگیری مطالبات جامعه کارگران می‌پرداختم.

**دستیابی به ابرقدرتی در زمینه دفاعی و توان موشکی پس از انقلاب**

 باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما دستاوردهای انقلاب در طی حدود 40 سال‌ گذشته بیشتر در چه زمینه  هایی بوده است؟

اکنون به بسیاری از مقاصد انقلاب دست یافته ایم به عنوان مثال در زمینه دفاعی و  توان موشکی به یک ابر قدرت تبدیل شده و در زمینه تکنولوژی نیز حرفی برای گفتن داریم و وضعیت کنونی بخش کشاورزی به هیچ وجه قابل مقایسه با دوران قبل از انقلاب نیست اما این توسعه نامتوازن بوده و در بخش هایی از کشور هنوز راه های نرفته بسیاری داریم و باید تلاش خود را دو چندان کنیم. دقیقا همین بخش هاست که باعث بروز برخی نارضایتی ها شده لذا باید کنش و واکنش های کشور علی الخصوص در طی 4 سال گذشته مورد بررسی قرار بگیرد.

قرار بود که ما نفت را بر سر سفره مردم ببریم‌ اما نتوانسته‌ایم این وعده را ساماندهی‌ کنیم چراکه برخی به سمت دادن یارانه به مردم  پیش رفتند که این امر در مواردی ضد اشتغال عمل کرد و باعث‌ از بین رفتن منابع کشور شده و جامعه را به سمت رکود سوق داد. در حقیقت‌ شاید می‌توانستیم‌ با این مبلغی که به یارانه‌ها اختصاص پیدا کرد اشتغال لازم را به نحوی در جامعه پدید آوریم‌ که هیچ کس بیکار‌ نباشد و در سایه‌ آن ازدواج  و زندگی خوبی برای مردم شکل بگیرد اما این امر اتفاق نیفتاد.

ما توانستیم پس از پیروزی انقلاب‌ اصلاح ساختاری در اقتصاد و موضوعات صنعتی‌ به وجود بیاوریم‌ اما الگوهای‌ مناسب و درخوری‌ برای آن نیافته‌ایم که این امر باید مورد بررسی بیشتری واقع شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما کشور قبل از انقلاب و پس از انقلاب چه تغییراتی داشته است؟ چرا در برخی از زمینه ها نتوانسته ایم موفق عمل کنیم؟

کمالی: در دوران حکومت ستم‌شاهی اصلاح ساختار اقتصادی در کشور وجود نداشت و پس از انقلاب ما توانستیم چرخ اقتصاد را بر روی ریلی حرکت بدهیم که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی وجود نداشت اما باید گفت که هنوز نتوانسته‌ایم اقتصاد را به سمت مزیتی‌ شدن سوق‌ بدهیم‌ لذا همه ما در این امر مقصر هستیم و باید دست به دست هم بدهیم تا اصلاح ساختاری اقتصادی بیشتری صورت بگیرد و همه قوا موظفند‌ که برای تحقق این امر تلاش کنند.

در حیطه‌ مسائل سیاسی نیز بنده فکر می‌کنم کشوری در دنیا وجود ندارد که منافع ملی خود را در درجه دوم قرار دهد لذا ما نیز باید قبل از هر چیز منافع ملی برایمان مهم باشد لذا باید کار را جدی‌تر بگیریم‌ و به مواردی که تا به امروز نسبت به آنها غفلت‌ کرده‌ایم بیشتر توجه کنیم چراکه بخش عمده‌ای از نارضایتی‌ها نیز به همین مسائل بازمی‌گردد.

**شرایط کاملا متفاوت کشور با قبل از انقلاب**

موقعیت کشور ما نسبت به قبل از پیروزی انقلاب در شرایط کاملا متفاوتی قرار دارد، در مجموع آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد این است که ایران در دوران حکومت ستم‌شاهی نقش مستقلی نداشت و در راستای منافع بیگانگان تلاش می‌کرد اما بعد از پیروزی انقلاب نقش ما بر اساس خواسته‌های حکومت اسلامی شکل گرفت اما باید بتوانیم به نوعی آن را سازماندهی کنیم.

بنده فکر می‌کنم که ما در ساختارهای اقتصادی کمی استبدادی‌ عمل می‌کنیم به این معنا که بیشتر کشورهای توسعه یافته‌ بر مبنای روش‌های علمی، اقتصاد خود را پیش می‌برند لذا باید بیاندیشیم‌ که ایراد کارمان کجاست‌ چراکه ما در کشورمان چیزی به نام آمایش سرزمینی را مدنظر‌ قرار نمی‌دهیم و به ارزیابی‌های شخصی‌ می‌پردازیم‌.

ممکن است عده‌ای از جوانان به اشتباه تحت تأثیر سخنان اشخاصی نااهل قرار بگیرند و تصور کنند که مردم در زمان طاغوت در وضعیت بهتری بسر می‌بردند، اما واقعیت امر اینگونه نیست، چرا که بخاطر دارم در آن دوران مردم با فقر شدیدی دست به گریبان بودند و این در حالی بود که جمعیت ایران نسبت به اکنون بسیار کمتر بود و کشور مانند امروز  با تحریم‌ها و شرایط سخت دست به گریبان نبود  اما با این تفاسیر رفاهی که باید باشد در ایران وجود نداشت. طبیعتا امروز نوع نیازهای مردم با 40 سال پیش متفاوت است.

باشگاه خبرنگاران جوان: راهبردهای‌ انقلاب برای روزها و سال‌های آینده چیست؟

ما توانسته‌ایم کمربند امنیتی مستحکمی‌ برای خود ایجاد کنیم و در برابر تحریم‌ها و تهدیدهایی‌ که علیه ایران وجود دارد بایستیم‌.

گفتگو از فاطمه سیدی

انتهای پیام /

خاطرات کمالی از انقلاب

شرایط کشور قبل از انقلاب

مقایسه شرایط کشور بعد و قبل از انقلاب 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار