با اسکن مغزی میزان نبوغ خود در موسیقی را بسنجید

موفقیت در موسیقی افزون بر سعی و تلاش به عامل دیگری به نام هوش ذاتی نیز باز می‌گردد و این سبب می‌شود برخی افراد در موسیقی، خوانندگی و نوازندگی در دنیا به چهره‌هایی مشهور تبدیل شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند انجام نوعی اسکن مغزی می‌تواند نشان دهد که فرد استعداد خاصی در موسیقی و دنیای آواز دارد یا دارای توانایی خاصی نیست.
 
کارشناسان در این پژوهش به اسکن مغزی افراد در زمان گوش کردن آن‌ها به موسیقی پرداخته اند و اینکه مغز شنوندگان تا چه اندازه در زمان پخش موسیقی تحریک و فعال شده است.
 
این پژوهش به وسیله دانشمندان دانشگاه آرهوس (Aarhus University) کشور فنلاند، و با استفاده از فناوری اف آم آر آی (fMRI) از مغز دو گروه داوطلب شامل ۱۸ موسیقیدان و ۱۸ فرد عادی انجام شده است.


زمان انجام آزمایش، داوطلبان به انواع مختلفی از موسیقی گوش داده اند و عملکرد ذهنی و فعالیت بخش‌های مختلفی از مغز آن‌ها بررسی شده است.

نتیجه آزمایش نشان می‌دهد؛ مغز موسیقیدان‌ها به صدا‌ها واکنش بهتری نشان می‌دهد و در اسکن افراد غیر نوازنده دگرگونی یا فعالیت خاصی دیده نشده است.

از جمله قسمت‌های مغز که به موسیقی واکنش نشان داده اند، می‌توان پیشانی و نیم‌کره سمت راست مغز را نام برد.

البته کشف اینکه بخشی از  قسمت‌های مغز در برخی افراد در زمان گوش دادن به موسیقی فعال‌تر از سایرین است نباید سبب بی انگیزگی علاقه‌مندان به این هنر شود.


کارشناسان همچنین در پژوهش‌های خود دریافتند، یادگیری موسیقی به ویژه از سنین پایین می‌تواند سبب افزایش هوش کودک و بهبود عملکرد ذهنی او شود.

در جریان یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ میلادی دانشمندان مکزیکی مغز ۲۳ کودک سالم را بررسی کرده و دریافته اند، پس از ۹ ماه از آغاز یادگیری موسیقی ضریب هوشی و توان ذهنی آن‌ها بیشتر شده است.


یادگیری موسیقی همچنین سبب جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر در مبتلایان می‌شود و کارشناسان به افراد سالمند توصیه می‌کنند، برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری به تمرین یادگیری موسیقی به ویژه به وسیله پیانو بپردازند.


از تمرین و یادگیری موسیقی می‌توان برای کمک به درمان و تعامل بیشتر کودکان مبتلا به اوتیسم و یا بیش فعالی با محیط پیرامون و اطرافیانشان استفاده کرد.

منبع:dailymail

انتهای پیام/

اندازه گیری میزان استعداد در موسیقی امکان پذیر شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن ارباب پور ی
۰۹:۵۹ ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
مرسی