اجرای طرح یکسان سازی جمعیت بچه ماهیان قزل آلا در مشگین شهر

طرح یکسان سازی جمعیت بچه ماهیان قزل آلا برای نخستین بار در شمالغرب کشور در شهرستان مشگین شهر با موفقیت اجرا شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، دکتر غلامرضا بیشکول از کارشناسان شیلات گفت: در روش های قبلی تکثیر ماهی قزل آلا معمولا از ماهی مولد نر و ماهیان ماده استفاده می شود.

وی افزود: از لحاظ آماری 50 درصد از ماهیان بدست آمده در این روش نر و 50 درصد دیگر ماده می باشند.


کارشناس شیلات گفت: با توجه به اینکه ماهیان نر زود به بلوغ جنسی می رسند معمولا ضریب تبدیل غذا به گوشت در آنها کمتر است و بیشتر دچار بیماری می شوند.

بیشکول اظهار کرد: اخیرا با هدف یکسان سازی جمعیت ماهیان سردابی آن دسته از ماهیان نری که در ابتدای تغذیه بودند از طریق هورمون تراپی و با استفاده از هورمون آلفا متیل تستسترون ، القا به نر شدند.

وی افزود: با توجه به اینکه این نوع ماهیان مجرای اسپرم بر ندارند از طریق باز کردن شکم بیضه ماهی خارج و اسپرم بدست آمده که حامل کروموزم ایکس می باشد با تخمک ماهی ماده تلقیح می شود.

کارشناس شیلات گفت: جمعیت بدست آمده از این تلقیح کاملا ماده می باشد که علاوه بر بازار پسندی مناسب در مقابل انواع بیماری ها نیز مقاوم است و دیرتر استارت جنسی می زند.

وی تصریح کرد: سالانه بیش از 2 میلیارد قطعه تخم چشم زده به ایران وارد می شود که علاوه بر خروج مقادیر قابل توجهی ارز انواع بیماری های آبزیان خارجی را با خود به داخل کشور منتقل می کند.

بیشکول اظهار امیدواری کرد با توسعه این روش کشور از واردات تخم چشم زده همسان بی نیاز شود.

 

انتهای پیام/ع

ورود سالانه بیش از 2 میلیارد قطعه تخم چشم زده به ایران


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار