دستاوردهای اقتصادی انقلاب/

اقتصاد کشور، علم محور شده است/خودباوری جوانان در توسعه اقتصادی با فناوری داخلی

کارشناس امور اقتصادی گفت: پیروزی انقلاب موجب شکل گیری کسب و کار نو و دانش بیان شد که همگی از دل دانشگاه‌ها بیرون آمده است.

اقتصاد کشور، علم محور شده است/خودباوری جوانان در توسعه اقتصادی با فناوری داخلیرضا بخشانی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی را می‌توان توجه به مبحث آموزش دانست، چراکه با پیروزی انقلاب،کشورمان در حوزه آموزش عالی و مقدماتی ، پیشرفت خوبی کرده است.

بخشانی ادامه داد: ما توانسته‌ایم رتبه خوبی را در افزایش کیفیت و سرعت تکثیر آن در منطقه از آن خود کنیم. این در حالی است که تعداد محدودی از کشورها همانند ایران با روی کار آمدن حکومتی جدید توانسته اند، عزم جدی در گسترش زیرساخت ها به کار بگیرند.

وی با تاکید بر اهمیت فراگیری آموزش های عالی، افزود: پیش از انقلاب تعداد جوانان متخصص، بسیار کم بود، اما پس از پیروزی این نظام نیروهای متخصص و جوان در رشته‌های مختلف افزایش یافت که این امر سبب توانمندی و اقتدار ایران در اجرای طرح ها و اهداف خود شده است.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه نیروی جوان از بزرگترین سرمایه های هر کشوی محسوب می شود،گفت: با وجود نیروی کارآمد، دستیابی به اهداف و آینده ای روشن را می‌توان برای جامعه ترسیم کرد.

بخشانی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجهی که به پرورش نیروهای تحصیل کرده و متخصص داشته ، برای آینده کشور سرمایه‌گذاری کرده است و این امر موجب رشد و شکوفایی در همه حوزه‌ها شده است.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اهمیت دهی نظام به دانش بیان بودن امور را می‌توان در بزرگی وزارت آموزش و پرورش و همچنین وزارت علوم یافت، چراکه دولتمردان، بیشترین بودجه را صرف این دو وزارتخانه کرده اند.

وی در ادامه بیان کرد: اکنون جوانان متخصص، امکان خلق کسب و کارهای مبتنی بر دانش را دارند که همواره  با ظهور خلاقیت و نوآوری همراه است؛ در نتیجه هر کجا که پای ابتکار به میان بیاید، توجه جهانیان و توسعه چشم‌گیر کشور هم تحقق می‌یابد.

کارشناس مسائل اقتصادی تشریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی موجب شکل‌گیری کسب و کار نو و دانش بیان شد که همگی آنها از دل دانشگاه ها بیرون آمده است، در واقع علم علاوه بر گسترش کسب و کار، موجب خود باوری نیروهای دانش آموخته هم شده است.

بخشانی تاکید کرد: فارغ از خلق کسب و کارهای نوین، سرمایه‌گذاری بر علم موجب شد تا نیروهایی که به خودباوری رسیده‌اند، توانایی تولید در بخش‌های صنعتی را پیدا کنند و همچنین انحصار تولید برخی از محصولات را از چنگ سایر کشورها  بربایند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برای تداوم ثمره سرمایه‌گذاری‌ها ملزم به رعایت نکاتی مانند فراهم کردن آرامش و رضایت مردم و همچنین ثبات در سیاستگذاری‌ها هستیم که در این حوزه با وجود توطئه های بسیار دشمنان، ایران توانست موفق عمل کند.

کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: البته کشور با فراهم کردن فضا و ظرفیت های لازم برای توسعه کسب و کار؛ امکان سوءاستفاده دشمنان را از بین می برد.

بخشانی در ادامه یادآور شد: پس از چهار دهه سرمایه‌گذاری و فراهم سازی زیرساخت‌ها، اکنون زمان تصحیح قوانین و رفع موانع پیش روی پیشرفت فراهم رسیده است و مسئولان  باید زمینه شکوفایی و پیاده سازی توانایی نیروهای متخصص را به وجود بیاورند.

وی افزود: سیاست‌های کلی نظام در  تسهیل قوانین کسب و کار و رفع موانع بسیار مناسب بوده است، اما عملکرد ضعیف بعضی از نهادها باعث شده تا نتیجه مطلوب را کسب نکنیم .

کارشناس مسائل اقتصادی در تشریح دیگر دستاوردهای اقتصادی انقلاب افزود: حمل و نقل و پیمایش مسافت در گذشته یکی از معضل‌های اصلی شهروندان بوده است اما پس از پیروزی انقلاب، خطوط ریلی، ایستگاه‌های بندری و وسایل حمل و نقل شهری گسترش یافت، به طوریکه اکنون مردم با رفاه بیشتری به امور روزانه خود می پردازند.

وی تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی موجب شد تا فارغ از نگاه سیاسی و اقتصادی، رفاه شهروندان در اولویت قرار بگیرد، به طوریکه تمام روستاها همانند شهرها از مزیت برق، آب لوله کشی شده و گازرسانی مستمر بهره مند شده‌اند، در حالیکه پیش از این، تنها مناطق بزرگ و کلان شهرهای ایران از این نعمت بهره می بردند.

بخشانی معتقد است؛ اگر به مزیت‌ها و دستاوردهای گذشته نگاه کنیم و شرایط فعلی کشور را مرود بررسی قرار دهیم، اولویت پیشرفت را تنها در تسهیل قوانین مربوط به کسب و کار خواهیم یافت. رفع این دست اندازها می‌تواند مابقی مشکلات در دیگر حوزه ها را هم به طور زنجیر وارد حل کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در توضیح اصلاح برخی از قوانین دست و پا گیر گفت: نبود سد محکمی در میزان صدور مجوزها، تصدی‌گری دستگاه‌های اجرایی، مداخله بخش دولتی در امور اقتصادی و همچنین وجود قوانین متعدد و غیرمنطقی مالیاتی و گمرکی از جمله مواردی است که باید به طور جدی و در نخستین فرصت مورد بررسی قرار بگیرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار