اتحادیه عرب راه‌حلی چندجانبه را برای احیای روند صلح خاورمیانه خواستار شد

کشور‌های عضو اتحادیه عرب سازوکاری چندجانبه را به منظور احیای روند سازش میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها خواستار شدند.

اتحادیه عرب راه‌حلی چندجانبه را برای احیاری روند صلح خاورمیانه خواستار شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، کشورهای عضو اتحادیه عرب روز پنجشنبه سازوکاری چند جانبه را به منظور احیا و حمایت از روند سازش بین رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها خواستار شدند و با اشاره به آمریکا اعلام کردند تا « این مسئله فقط در اختیار یک طرف» نباشد.

آمریکا ششم دسامبر با اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی خشم فلسطینی ها را بر انگیخت و اتحادیه عرب روز پنجشنبه «نشست پیگیری» را درباره این مسئله بعد از نشست نخست در نهم دسامبر برگزار کرد.

کشورهای عضو اتحادیه عرب سه روز بعد از تصمیم واشنگتن درباره قدس از آمریکا خواسته بودند این تصمیم خود را لغو کند. آنها همچنین اعلام کردند آمریکا با این تصمیم جایگاه خود را به عنوان حامی و میانجی‌گر روند صلح در خاورمیانه از دست می دهد.

وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در پایان نشست روز پنجشنبه خود در مقر این سازمان در قاهره « شکل گیری سازوکار بین المللی چند جانبه تحت نظارت سازمان ملل متحد را برای حمایت از روند صلح» خواستار شدند. بر اساس بیانیه نهایی این نشست، آنها همچنین برگزاری «کنفرانس بین المللی را برای احیای روند صلح معتبر» خواستار شدند.

احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب، در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد هدف این ابتکار « مشارکت طرف های دیگر است تا اینکه اوضاع فقط تحت کنترل یک طرف نباشد».

ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین نیز اعلام کرد با کشورهای متعددی رایزنی شده است چون «سازوکار سابق دیگر وجود خارجی ندارد و به گذشته مربوط می شود».

احمد ابوالغیط همچنین به رد شدن تصمیم آمریکا درباره قدس از سوی جامعه بین الملی به ویژه اتحادیه اروپا اشاره کرد. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه قبل از نشست حامیان مالی بین‌المللی فلسطین در بروکسل، بر مخالفت اتحادیه اروپا با تصمیم یکجانبه آمریکا تأکید کرد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار