موسوی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

خرید توافقی خرما دردی از باغداران دوا نمی‌کند

دبیر انجمن خرما گفت: با توجه به پایان فصل برداشت، خرید توافقی خرما تنها به نفع دلالان تمام می‌شود و تأثیری در حمایت از باغداران نخواهد داشت.

خرید توافقی خرما دردی از باغداران دوا نمی‌کندعلی‌اصغر موسوی دبیر انجمن خرما در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه خرید توافقی خرما دردی از باغداران دوا نمی‌کند، اظهار کرد: با توجه به پایان فصل برداشت، خرید کنونی به نفع کشاورز نیست و تنها از منافع دلال حمایت می‌کند.

وی خرید توافقی خرما در فصل برداشت را راهکار مناسب جهت حمایت از کشاورز دانست و گفت:  همه ساله باغداران به سبب کمبود نقدینگی و پرداخت بدهی‌های خود، چند ماه قبل از فصل برداشت اقدام به پیش فروش محصول خود به دلالان می‌کنند که  به همین خاطر تصمیم اخیر سازمان تعاون روستایی مبنی بر خرید توافقی خرما به منظور حمایت از کشاورزان دردی دوا نمی کند چرا که هم اکنون محصولی دست باغداران باقی نمانده است. 

موسوی با تأکید بر اینکه ایران در 20 سال گذشته نخستین تولیدکننده خرما در جهان بود، گفت: هم اکنون مصر رتبه نخست و ایران رتبه دوم تولید را داراست و در آینده‌ای نه چندان دور عربستان جایگاه ایران را خواهد گرفت.

این مقام مسئول، تولید خرما در سال زراعی 95-96 را حدود 900 هزار تُن اعلام کرد و افزود: همه ساله 350 تا 400 هزار تُن از این  به سبب نبود فرآوری و برنامه منسجم صادرات ضایعات، خوراک دام می‌شود.

به گفته وی از مجموع تولید، 500 تا 550 هزار تُن در داخل مصرف و 80 تا 100 هزار تُن به بازارهای هدف صادر می‌شود.

دبیر انجمن خرما با انتقاد از افزایش روز افزون قیمت خرما در بازار، تصریح کرد: با توجه به آنکه هر کیلو خرما در فصل برداشت با نرخ 2 هزار و 500 تا 3 هزار تومان از باغداران خریداری شد، اما اکنون با قیمت‌های 18 تا 20 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که این امر اجحاف در حق مصرف‌کنندگان است در حالیکه مسئولان جهت به کارگیری راهکارهای تعادل قیمت، گوش شنوا ندارند.

انتهای پیام/

قیمت کنونی خرما به ضرر مصرف کنندگان است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار