مدیرکل محیط‌ زیست لرستان خبرداد؛

وضعیت نامناسب تالاب‌ها

مدیرکل محیط‌ زیست لرستان از وضعیت نا مناسب تالاب‌های کشور به دلیل بی مهری‌های صورت گرفته در گذشته خبرداد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل محیط‌ زیست لرستان بیان کرد: موضوع تالاب‌ها همواره در بحث زیست محیطی یکی از اکوسیستم‌ها در سطح دنیا شمرده شده است.

وی با اشاره به شعار سال که  تالاب‌ها برای آینده شهری پایدار است، گفت: امروزه مسائلی که در سطح دنیا وجود دارد اهمیت تالاب‌ها باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد و متاسفانه در سنوات گذشته تالاب‌های کشور مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند و امروزه ما عکس العمل آن را در سطح محیط‌ زیست کشور شاهد هستیم.

مدیرکل محیط زیست لرستان اظهار داشت: خشک شدن تالاب‌ها در دهه ۷۰ با توجه به سیاست‌های غلط در آن موقع و تغییر کاربری به بخش کشاورزی، تالاب‌های بسیاری در کشور از بین رفت و این کار می‌توانست با مدیریت خوبی انجام شود تا با چنین مشکلاتی رو به رو نشویم.

وی بیان کرد: بی‌مهری‌هایی که امسال و در سنوات گذشته نسبت به تالاب‌ها وجود داشت تالاب‌هایی مانند آمون، تالاب‌های فارس، تالاب‌های خوزستان و لرستان نابود کرده است اگر اکنون مسئولان در سطح کشور به فکر چاره جویی افتاده‌اند دیگر دیر شده و باید ده‌ها سال زحمت کشیده شود تا تالاب‌های گذشته احیا شود.

فتحی بیرانوند تصریح کرد: اگر در کشور ما با پدیده شوم ریزگرد‌ها مواجه هستیم، بخش زیادی از این ریزگرد‌ها بواسطه خشک شدن تالاب‌های کشورمان بوده و شهرستان پلدختر بی نصیب از هجوم ریزگردها، به خاطر خشک شدن تالاب‌های استان خوزستان بوده است.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته به خاطر اهمیت موضوع ریزگرد‌ها و تالاب‌ها، مقام معظم رهبری اعلام کردند که همه مردم و مسئولان بسیج شوند تا بحث تالاب‌ها و بحث ریزگرد‌ها در استان خوزستان را مدیریت کنند.

فتحی بیرانوند گفت: آنچه مسلم است ما باید قدر داشته‌هایمان را بدانیم و برای آینده، این اکوسیستم بسیار مهم را حفظ کنیم بخصوص اینکه بحث‌های زیست محیطی بواسطه دستگاه‌های دولتی در یک چارچوب و یک قانون و مقررات خاصی نمی‌تواند مدیریت شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان افزود: اگر همین مردم و طرفداران محیط زیست نبودند شاید بسیاری از اکوسیستم ما و بسیاری از محیط زیست قابل مدیریت نبود، اما خوشحال هستیم در استانی زندگی می‌کنیم که تک تک مردم این استان عاشق محیط زیست هستند و نمونه کوچک آن حضور همین مردم از نقاط کشور درکنار تالاب‌های پلدختر است.

وی عنوان کرد: تشکل‌های واقعی زیست محیطی بدون هیچگونه شعار و بحث‌های حاشیه‌ای، عاشق محیط زیست هستند و به مسئولان محیط‌زیست کمک می‌کنند و ما می‌توانیم به خودمان ببالیم در استانی که فرهنگ غنی خودشان را نشان داده‌اند که هرجا نیاز باشد ورود کنند و امروز دیدیم که مردم لرستان طرفدار محیط زیست هستند.

این مسئول یاد آور شد: همانطور که قبلا هم گفتیم تالاب‌های زیادی در دهه ۷۰ مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند، تالاب بیشه دالان بروجرد و تالاب تنور در دورود مساحت آن بالای هزار هکتار بوده که متاسفانه الان کمتر از ۱۰۰ هکتار آن باقیمانده و تالاب بزرگ گوری بلمک پلدختر که زمانی زیباترین نقاط تالابی در سطح کشور بوده، متاسفانه کمتر از ۵۰ هکتار آن باقیمانده است، اما ما نباید ناامید شویم.

انتهای پیام/م

تالاب‌ها وضعیت خوبی ندارند

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار