سیستان و بلوچستان از لحاظ آبیاری تحت فشار در رده ۲۸ کشوری قرار دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان با ۶.۵ درصد سطح پوشش آبیاری تحت فشار به سطح اراضی آبی نسبت به ۷.۱۵ درصد متوسط کشوری در رده ۲۸ قرار دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  رضا نجفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در کارگروه کشاورزی این سازمان گفت: پروژه آبیاری تحت فشار یکی از حیاتی‌ترین پروژه‌های آب و خاک کشور شناخته می‌شود و اجرای طرح آبیاری در سطح ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان را می‌توان مهم‌ترین پروژه آبی کشور دانست که اجرای آن با ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی در منطقه ادامه دارد و ۱۰ هزار هکتار آن آماده بهره برداری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: طرح آبیاری تحت فشار ۴۶ هزار از اراضی دشت سیستان و مناطق دیگر استان چند سالی است که روال خود را در منطقه آغاز کرده، اما هنوز به سرانجام نرسیده است در حالی که برخی از کشاورزان منطقه با توجه به حساسیت‌های موجود خود اقدام به این کار کرده اند و حمایت نشدن از سمت بخش دولتی را مهمترین مشکل خود می‌دانند.

وی بیان کرد: برخی از گلخانه داران سیستان نیز با توجه به کاهش بارندگی‌ها و کاهش آب سفره‌های زیرزمینی برای صرفه جویی و کاهش هزینه آب این پروژه را در گلخانه‌ها اجرا کرده اند، اما این که اجرای کامل طرح آبیاری تحت فشار استان با توجه به شرایط موجود چند سال به طول می‌انجامد، موضوعی قابل بررسی است.

نجفی، اضافه کرد: دو هزار رشته قنات در استان وجود دارد که تعدادی از آن احیا و بازسازی شده و برای احیای قنات‌های باقیمانده ۳۲ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است که تا پایان امسال بازسازی می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های دهه فجر گفت: ۲۱۷ طرح کشاورزی، عشایری، منابع طبیعی، مسکن، شیلات، آب و فاضلاب، پزشکی و ... در مناطق روستایی عشایری به بهره برداری می‌رسد و ۶۷ هزار و ۷۷۶ نفر از مزایای آن بهره مند می‌شوند، که این طرح‌ها برای دو هزار و ۸۱۸ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/گ

آبیاری تحت فشار در سیستان وبلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار