کتاب‌ خاطرات فرماندهان نیروی دریایی ارتش رونمایی شد/ مومنی شریف: سینما از کتاب‌های نیروی دریایی ارتش استفاده کند

مراسم رونمایی از مجموعه «قصه‌های دریا» خاطرات جمعی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش در حوزه هنری برگزار شد.

کتاب‌های خاطرات فرماندهان نیروی دریایی ارتش رونمایی شدبه گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم رونمایی مجموعه «قصه‌های دریا» خاطرات جمعی از فرماندهان نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) در دوران دفاع مقدس با حضور دریادار امیر حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری و سیدصادق رضایی رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان، صبح امروز در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

مومنی شریف در این مراسم ضمن خیرمقدم به امیر خانزادی فرمانده راهبری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و پرسنل ارتش و اهالی ادب و هنر حاضر در این مراسم گفت: سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران را به همه شما و مردم عزتمند ایران اسلامی تبریک می‌گویم. برای نسل جوان ایران اسلامی اتفاقی که سی و نه سال پیش در چنین ایامی رخ داد، قابل توجه است. چرا که انقلاب ایران اتفاقی نبود که از سوی تحلیل‌گران و صاحب‌نظران درخصوص انقلاب‌های جهان قابل پیش‌بینی باشد.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران لطف و تفضل الهی از جنس معجزات بود. هویت جدیدی که انقلاب اسلامی به مردم ایران داد از ویژگی‌های مهم و بارز آن است. آنچه که راجع به ملت ایران امروز می‌توان قضاوت کرد، بر اساس تاریخ و گفته‌های صاحب‌نظران پیش از انقلاب، غیرممکن است. به این ترتیب نمی‌توان حال و آینده ملت ایران را بر اساس حدس و گمان‌های قبل از انقلاب پیش‌بینی کرد. چرا که توان و ظرفیت این ملت به بررسی و مطالعات مجدد نیاز دارد.

مومنی در ادامه گفت: دوران هشت سال دفاع مقدس کشور فرصتی برای ارائه هویت جدید ملت ایران به تمامی دنیا بود. ما در این هشت سال جنگ با رزمنده‌هایی همراه بودیم که در برابر هیچ‌گونه سختی و دشواری‌های جنگ تسلیم نمی‌شدند. این رزمنده‌ها بن‌بست‌شکن بودند.

وی با اشاره به خاطرات امیر خانزادی گفت: پیش از حضور در این مراسم، امیر خانزادی خاطراتی را برای ما بازگو کرد که حاصل رشادت‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس و ابتکارات آن‌ها در سایه ایمان الهی بود. این مطالب، فرهنگی است که باید از سوی ما منتشر و ترویج شود. ملت ما تا ابد به این فرهنگ نیاز دارد. اگر بخواهیم در این دنیا به آرمان‌های انقلاب پایبند باشیم باید این فرهنگ را نسل به نسل منتقل کنیم و به زنده بودن آن کمک کنیم.

رئیس حوزه هنری در مورد این مجموعه کتاب که از سوی انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر شده است، گفت: فعالیت‌هایی که حوزه هنری استان تهران در معرفی برخی چهره‌های برجسته نیروی دریایی ارتش در دوران هشت سال دفاع مقدس انجام داده با هدف ترویج ارزش‌های دفاع مقدس و معرفی هویت جدید مردم ایران است. ان‌شاءالله این همکاری‌‌ها میان حوزه هنری و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داشته باشد و بعد از این به افتخارآفرینی‌های نیروی دریایی پس از دفاع مقدس بپردازیم.

مومنی با اشاره به رشادت‌های نیروی دریایی ارتش کشور در سال‌های اخیر گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر نیروی دریایی ایران توانسته حق ما را در دریاهای آزاد تثبیت و ترسیم کند. همین امر کشور را وارد فضای جدیدی کرده است که پیش از این شناختی از آن نداشتیم. این فعالیت‌های ارتش مایه افتخار ما مردم ایران است. چرا که آن‌ها با ایمان به شعار «ما می‌توانیم» آن را عملی کرده و در حوزه دریانوردی نظامی، تولیدات مهم و راهبردی از جمله ناوشکن‌ به ثمر رسانده‌اند.

وی با تاکید بر اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی و آثار متنی که ملهم از افتخارات نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس هستند، گفت: کتاب‌هایی که به بازگویی افتخارآفرینی‌های نیروی دریایی ارتش بپردازند فرصتی را برای آشنایی ما با این افتخارات مهیا می‌سازند. همچنین انتشار متون این کتاب‌ها می‌تواند مورد بهره‌برداری دیگر رشته‌های هنری به‌ویژه در حوزه سینما و تصویر قرار گیرد تا نسل جوان کشور با این توانایی‌ها و افتخارات آشنا شوند.

مومنی در پایان گفت: از امرای نیروی دریایی ارتش و همکاران امیر خانزادی در این نیرو که با ما همکاری کردند تا با بخشی از جورچین مغفول مانده دفاع مقدس آشنا شویم تشکر می‌کنیم، و جا دارد تا بر روح پاک و مطهر امام خمینی (ره) به همراه شهدای دفاع مقدس و شهدای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درود فرستیم.

رضایی: زنده بودن خاطرات دفاع مقدس به حمایت‌های اقتصادی نیاز دارد

سید صادق رضایی مدیر حوزه هنری کودک و نوجوان نیز در این مراسم گفت: چهره‌های بسیاری در رشد و هنر ادبیات کشور پس از پیروزی انقلاب اهمیت داشتند. چهره‌هایی از جمله مرحوم نادر ابراهیمی، قیصر امین‌پور، سلمان هراتی، امیرحسین فردی و همچنین مهدی آذر یزدی که زحمات بسیاری برای ادبیات انقلاب کشور کشیدند. امروزه تمامی فرصت‌هایی که ادبیات کشور در اختیار دارد را مدیون زحمات این عزیزان هستیم. این عزیزان به همراه شهدای والامقام انقلاب و دفاع مقدس کشور راهنمای ما هستند و انشاءالله به برکت وجود این شهدا همچنان راهشان را ادامه دهیم.

رضایی در ادامه افزود: کتاب‌هایی که امروز تحت عنوان خاطرات فرماندهان دفاع مقدس نیروی دریایی رونمایی می‌شود، در راستای تفاهم‌نامه‌ای بود که میان فرمانده وقت نیروی دریایی یعنی دریادار سیاری و رئیس حوزه هنری امضا شد که این تفاهم‌نامه بخش‌های مختلفی داشت. یک بخش مربوط به کودک و نوجوان بود که با همکاری حوزه هنری کودک و نوجوان و نیروی دریایی، افرادی معرفی شدند که درنهایت ما به 12 نفر رسیدیم و کتاب‌ها تولید شد. در حال حاضر اینها ماکت کتاب نیستند بلکه کتاب‌های چاپ شده و از هر جلد 500 عدد در اختیار نیروی دریایی قرار دارد.

وی افزود: مخاطب نوجوان حق دارد تا تولید مناسب از قهرمانانی را در اختیار داشته باشد که برای حفظ ایران اسلامی رشادت به خرج دادند. شهرت مردم ایران این است که مردم زندگی، مردم صلح‌جو و صلح‌دوست هستند. دست به اسلحه نمی‌برند مگر اینکه خاکشان در معرض خطر قرار گیرد که نمونه آن دفاع مقدس بود. در این دفاع مقدس انسان‌هایی که می‌توانستند جنگ نکنند؛ ترک خانواده کردند و به دفاع از مرزوبوم خود پرداختند.

وی ادامه داد: امروز اگر دست به قلم نبریم و ننویسیم، انقلاب و دفاع مقدس را آنطور که روشنفکرنماها دوست دارند برای نسل جوان ما معرفی می‌کنند. این آثار نوشته شده تا جلوی تحریف‌های وقایع دفاع مقدس را بگیرند. ما اگر دست به قلم نبریم و آنچه بود را ننویسیم، برای بچه‌های ما می‌نویسند، نه آن‌گونه که بود بلکه آن‌گونه که می‌خواهند، درصورتی‌که باید کودکان و نوجوانان ما باید با واقعیت‌ها و قهرمانان خودشان آشنا شوند. راه هنر، ادبیات و سینما باید در این مسیر باشد.

رضایی با اشاره به نگاه فرهنگی و اقتصادی در تولید آثار ادبی گفت: این اثر هنری قبل از هر چیزی یک اثر هنری صنفی است. چرا که صنف نیروی دریایی و تمامی قسمت‌های نظامی کشور باید از این کتاب حمایت کنند. ما از آثار تولیدشده حمایت می‌کنیم و امیدواریم نیروی دریایی هم حمایت خوبی از این آثار داشته باشد. چرا که در حوزه هنری کودک و نوجوان علاوه بر تامین محتوا به این فعالیت‌ها نگاه فرهنگی داریم. اما باید این انگیزه را در انتشارات سوره مهر هم برای چاپ و انتشار کتاب‌ها ایجاد کنیم. چرا که آنها علاوه بر دقت روی محتوا و نگاه فرهنگی ، نگاه اقتصادی نیز دارند. اگر نگاه اقتصادی را حذف کنیم به نتایج قابل قبولی دست پیدا نمی‌کنیم. درست است که یک مدیر نباید نگاه اقتصادی داشته باشد، چون ممکن است در بخش تولید در محتوا کم بگذارد، اما نمی‌توانیم بخش اقتصادی کتاب را حذف کنیم.

وی در پایان گفت: در حال حاضر به ادبیات و مفاهمه خوبی با فرماندهان نیروی دریایی رسیدیم که در یک فضای دوساله به وجود آمد. امیدواریم تولیدات را با حمایت بیشتر از جانب نیروی دریایی شاهد باشیم و آن را دو و یا سه برابر کنیم.

گفتنی است؛ مجموعه «قصه‌های دریا» خاطرات جمعی از فرماندهان نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) در دوران دفاع مقدس برای نوجوانان است که به همت حوزه هنری کودک و نوجوان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.