چشم انتظاری ۱۲ ساله برای شنیدن صدای سوت قطار

انتظار مردم گیلان برای شنیدن صدای سوت قطار ۱۲ ساله شد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت ، گیلان با داشتن طبیعت سرسبز و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری همه سال پذیرای میلیون‌ها مسافر و گردشگر است، بنابراین وضعیت راه‌ها و توسعه زیر ساخت های حمل و نقل جاده‌ای در این استان شمالی برای ورود گردشگران داخلی و خارجی امری مهم تلقی می شود.

 چشم انتظاری ۱۲ ساله برای شنیدن صدای سوت قطار

 کوتاه شدن مسیر برای تردد، آسانی سفر و سهولت در جابه جایی مسافران، مسوولان امر را بر این داشت تا عملیات ریل گذاری از مسیر قزوین – رشت را برای احداث خط راه آهن انجام دهند.

 چشم انتظاری ۱۲ ساله برای شنیدن صدای سوت قطار

ریل گذاری که ۱۲ ساله شد

علی خاوری مدیر کل راه و شهرسازی گیلان با اشاره به اینکه احداث راه‌آهن قزوین –رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر از سال ۸۴ آغاز شد و تاکنون به پایان نرسیده است افزود: نقاط صعب‌العبور برای ریل‌گذاری در این پروژه زیاد است و هم اکنون برای اتمام این پروژه یک کیلومتر از ریل‌گذاری از سمت گیلان و چهار کیلومتر از سمت قزوین انجام‌نشده است.

 چشم انتظاری ۱۲ ساله برای شنیدن صدای سوت قطار

وی با بیان اینکه با وجود پیشرفت ۹۵ درصدی راه‌آهن رشت به قزوین این پروژه تا پایان سال بهره‌برداری نمی‌شود ،افزود: ۱۴۸ کیلومتر از ریل‌گذاری این پروژه در بخش گیلان انجام‌شده است و برای سال جدید ۲۵۰ میلیارد تومان به این پروژه اعتبار اختصاص داده‌شده و این پروژه در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد پیشرفت کار دارد.

 چشم انتظاری ۱۲ ساله برای شنیدن صدای سوت قطار

توسعه حمل و نقل گیلان در گذر زمان

مصطفی سالاری استاندار گیلان به مراحل پایانی ساخت راه آهن قزوین- رشت اشاره کرد و گفت: راه اندازی راه آهن علاوه بر تامین منافع ملی، تامین منافع بین المللی را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید بر لزوم توجه به جذب گردشگر در منطقه، افزود: باید به گونه‌ای عمل کنیم علاوه بر آمدن گردشگر به شهرستان، مدت حضور آن‌ها در منطقه نیز افزایش یابد تا مردم از عواید حضور گردشگر بهره‌مند شوند.

  چشم انتظاری ۱۲ ساله برای شنیدن صدای سوت قطار

استاندار گیلان با اشاره به اینکه شکل گیری کریدور شمال – جنوب ظرفیت گردشگری و اقتصادی کشور‌های حاشیه دریای خزر را به شدت تقویت خواهد کرد اظهار داشت:ساخت راه آهن رشت به آستارا باید تسریع گردد تا نتایج اقتصادی و اجتماعی آن را شاهد باشیم و در این خصوص توافقاتی بین ۲ کشور ایران و آذربایجان انجام شده است.

 چشم انتظاری ۱۲ ساله برای شنیدن صدای سوت قطار

 مصطفی سالاری خاطر نشان کرد:با راه‌اندازی این خط ریلی، مسیر ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتری هندوستان تا بندر هلسیتکی در اروپای شرقی بهم متصل می‌شود که با این اتصال زمان حمل بار در کریدور شمال- جنوب به نستراک از ۴۵ روز به ۲۰ روز کاهش یافته و مسیر تردد نیز ۳ هزار کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود.

 چشم انتظاری ۱۲ ساله برای شنیدن صدای سوت قطار

 وی تصریح کرد:همچنین با راه‌اندازی راه آهن آستارا- آستارا در مرحله اول امکان جابجائی ۲.۵ تا ۵ میلیون تن کالا در سال فراهم و حمل سالانه یک میلیون تن گندم با ۷۵ هزار واگن به کشور‌های منطقه قفقاز از جمله توافقات حمل و نقل ریلی بعد از بهره‌برداری می‌باشد.

 چشم انتظاری ۱۲ ساله برای شنیدن صدای سوت قطار


امید به پروژه محقق نشده ۱۲ ساله

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در حاشیه بازدید از پروژه راه آهن قزوین – رشت گفت: مسوولان امر پروژه راه آهن قزوین- رشت با تلاش و رفع مشکلات فنی و صعب العبور بودن مسیر ریل گذاری از افتتاح راه آهن رشت در آینده نزدیک خبر می‌دهند.

 چشم انتظاری ۱۲ ساله برای شنیدن صدای سوت قطار

 وی افزود: راه آهن قزوین - آستارا یکی دیگر از پروژه‌های ریلی است که فراتر از اتصال چند استان و حتی شبکه سراسری محسوب می‌شود و با تکمیل کریدور شمال – جنوب، کشور‌های همسایه را به همدیگر متصل می‌کند.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خواستار توجه به آثار راه آهن قزوین - رشت – آستارا در راستای توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های همسایه و منطقه شد و خاطرنشان کرد: تکمیل این پروژه حتی از نظر سیاست بین   المللی نیز موجب تقویت کشور می‌شود و می‌تواند عاملی برای تحکیم روابط سیاسی بین ایران و کشور‌های همسایه باشد.

 چشم انتظاری ۱۲ ساله برای شنیدن صدای سوت قطار


سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان در خط ریلی ایران

 عباس نظری، مدیرکل دفتر امور بین الملل شرکت راه آهن ایران در آستارا گفت: تفاهم نامه‌های مالی پروژه سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان در ۲ خط ریلی ایران را وزرای اقتصاد دو کشور ایران و آذربایجان به زودی امضاء می‌کنند و بر این اساس جمهوری آذربایجان ۵۶۰ میلیون دلار در بارانداز و ترمینال ریلی آستارای ایران و خط آهن آستارا – رشت سرمایه گذاری می‌کند.

 چشم انتظاری ۱۲ ساله برای شنیدن صدای سوت قطار

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی، فروردین ماه آینده کلنگ ساخت راه آهن آستارا - رشت با حضور روسای جمهور دو کشور در ترمینال ریلی آستارای ایران به زمین زده می‌شود، افزود: در آینده نزدیک یک قطار باری حامل MDF که از سن پترزبورگ روسیه حرکت کرده و در حال حاضر در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان است، وارد آستارای ایران می‌شود.

 چشم انتظاری ۱۲ ساله برای شنیدن صدای سوت قطار

مدیرکل دفتر امور بین الملل شرکت راه آهن ایران با اشاره به اینکه این قطار باری به صورت آزمایشی و در راستای بررسی مسایل فنی و ایمنی خط ریلی آستارا- آستارا وارد گیلان خواهد شد تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بیشترین بهره را از این خط ریلی که بخشی از کریدور بین المللی شمال به جنوب موسوم به نوستراک است، می‌برد و در این راستا کالا‌ها هزار و ۸۰۰ کیلومتر در مسیر ایران ترانزیت می‌شود.

وجود طبیعت بکر و فاصله‌ کوتاه با پایتخت از مزایای استان گیلان در جذب گردشگر است ، افتتاح راه آهن در  ماه‌های آتی و وجود منطقه‌ آزاد انزلی از ظرفیت‌های بالای گیلان به شمار می‌رود که ضمن هم‌افزایی بی شک این خط ریلی، فرصت بی نظیری برای گردشگری و رونق تجارت در گیلان فراهم خواهد شد.

 

 

انتهای پیام/م.ع

احداث راه آهن قزوین- رشت 12 ساله شد
‎‎

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۰۳ ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
برای استان ما اردبیل داره ۳۰ ساله میشه....
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۱۵ ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
سال 58 قرار بود کل خط راه اهن اردبیل کشیده بشه ولی تا حالا حتی یک روزم برا این کار نکردن