معضلی به نام حضور مربیانی بدون مدرک A آسیا

حضور مربیانی بدون مدرک A. آسیا بر روی نیمکت فنی تیم‌های لیگ برتر چالش جدید برای فوتبال کشورمان محسوب می‌شود.

معضلی به نام حضور مربیانی بدون مدرک A آسیابه گزارش  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر کلاس‌های مربیگری که فدراسیون فوتبال برای مربیان تدارک می‌بیند ارزش آموزشی داشت هرگز مربیان غیر آکادمیک نمی‌توانستند بدون طی کردن این دوره‌ها هدایت تیم‌ها را برعهده بگیرند.  

حضور علی کریمی بر روی نیمکت مربیگری سپیدرود رشت و قبل از آن بر روی نیمکت نفت تهران نشان دهنده آن است که کمیته آموزش برای خودش کلاس آموزشی می‌گذارد و حتی مجوز مربیگری هم تاثیر زیادی ندارد چرا که بدون کارت مربیگری هم می‌توان در لیگ برتر مربیگری کرد.

اگر قصد داریم حضور مربیان بدون مدرک مربیگری درجه A.  در فوتبال رخ ندهد و این اتفاق عجیب اصلاح شود در ابتدا باید به کمیته آموزش ارزش بدهیم و بعد باید مطالب کمیته آموزش را به روز کنیم تا یک بازیکن بعد از پایان بازی اش به خودی خود به اندازه همه محتوای کمیته آموزش دانش فوتبالی نداشته باشد یا اگر هم دانش فوتبالی دارد هم سطح کمیته آموزش داشته باشد.  

چطور ممکن است یک بازیکن فوتبال بعد از پایان بازی اش سطح دانشش از مدرک مربیگری درجه A. هم بیشتر باشد؟ آیا سطح مربیگری در آسیا پایین است یا سطح بازی بازیکنان آن چنان بالا است که از دانش روز دنیا هم برتری دارند؟ البته شاید مسائل دیگری باعث می‌شود بازیکنان سابق بتوانند بدون مدرکی مربی شوند.  

البته قبل از کریمی و همزمان با او، افرادی در حال مربیگری در تیم‌های لیگ برتر هستند که فاقد مدرک مربیگری درجه A. هستند. یک سئوال مطرح می‌شود که چرا قانونی که خود فدراسیون فوتبال تعیین کرده است را مسئولان نمی‌تواند اجرا کند؟ شاید قدرت بازیکنان سابق باعث شده است که آن‌ها می‌توانند این قانون را نقص کنند و اتفاق خاصی هم در فوتبال رخ ندهد.  

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود درباره این مطلب گفت: در هیچ جای فوتبال دنیا به این صورت نیست که سرمربی یک تیم مدرک مربیگری درجه B. داشته باشد و دستیارش مدرک A. و بالاتر از سرمربی داشته باشد.  

او ادامه داد: افرادی که مدرک مربیگری درجه B.  دارند باید ۲ سال  در تیم‌های پایه کار کنند تا بعد بتوانند در کلاس‌های مربیگری درجه A. شرکت کنند، اما در فوتبال کشورمان بعضی از بازیکنان خیلی راحت بدون گذراندن کلاس مربیگری هدایت تیم‌ها را برعهده می‌گیرند. در حال حاضر ۸ هزار نفر هستند که مدرک مربیگری درجه B.  آسیا را دارند و این تعداد از افراد مدت‌ها طول می‌کشد تا صاحب تیم شوند. البته برخی از افراد بدون در اختیار داشتن مدرک A.  آسیا هدایت تیم‌های لیگ برتر را برعهده دارند که این موضوع خلاف قوانین AFC است.  

انتهای پیام/ 

حضور مربیان بدون مدرک A.  آسیا روی نیمکت تیم‌های لیگ برتر 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.