باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

پرواز نیمه جان سیمرغ در اصفهان

مردم هنردوست دیار نصف جهان همچون استان های دیگر فیلم های جشنواره فیلم فجر را دنبال کردند چرا که سینما همیشه برای مردم به عنوان هنری جذاب و اثرگذار بوده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان  مردم اصفهان همچون استان های دیگر با ذوقی هنری فیلم های جشنواره را دنبال کردند چرا که سینما همیشه برای مردم به عنوان هنری جذاب و اثرگذار بوده و این هنر هفتم نه تنها شش هنر دیگر را به خدمت گرفته بلکه به گونه ای توانسته آن ها را اعتلا ببخشد و ابزاری مناسب برای ارائه دیدگاه ها و اندیشه های سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی باشد.

به هنگام افتتاحیه جشنواره فیلم فجر، رضا دهقانی، رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اصفهان و مدیر اجرایی جشنواره فیلم فجر از تلاش های صورت گرفته برای اکران فیلم ها در اصفهان سخن گفت« پس از تلاش ها از مجموع 22 فیلم سودای سیمرغ بخش مسابقه 13 فیلم به اضافه 4 فیلم منتخب جشنواره کودک به استان اصفهان تعلق گرفت و در مجموع 17 فیلم در اصفهان به اکران در آمد.»

پرواز نیمه جان سیمرغ در اصفهان

 

 چرا همه 22 فیلم جشنواره در اصفهان اکران نشد؟

در همان ابتدا سؤالاتی اساسی در ذهن شکل می گیرد، سینما دیگر وسیله ای برای سرگرمی نیست بلکه کارکردش در خلق رویا، ماجرا، شخصیت های اجتماعی و در نهایت ایجاد احساسات عمیق انسانی از عشق و محبت تا ترس و نفرت است، پس آیا نادیده گرفتن آن از سوی سیاست گذاران اجتماعی، فرهنگی و سیاسی امری عاقلانه به شمار می آید؟

با دانستن همه  این ها در میدان عمل پای خیلی از چیزها می لنگد، چرا که در اصفهان مرکز تمدن، فرهنگ و هنر ایران اسلامی تنها بخشی از فیلم های جشنواره فجر اکران شد در صورتی که برخی استان های دیگر موفق به اکران تعداد بیشتری از فیلم ها شدند.

چرا اصفهان همچون شهرهای بزرگ نتوانست مجموع 22 فیلم جشنواره را در سینماها به اکران درآورد؟ ساکت نماندیم و از حق مردم اصفهان دفاع کردیم که آیا سهم اصفهان، این استان هنرپرور تنها اکران همین تعداد فیلم است؟« فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنهایی نمی تواند تمامی هزینه های جشنواره را بپردازد و برای آن که یک رویداد فرهنگی بزرگ رقم بخورد مشارکت دستگاه ها و نهادهای مختلف نیاز است.»

رضا دهقانی  رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اصفهان خود را در صف مردم می داند و معتقد است حق هنرمندان و مردم اصفهان تماشای تمام فیلم های جشنواره است و باید برای تماشای فیلم ها حق انتخاب بیشتری داشته باشند« پی گیری های ما ادامه یافت تا فیلم های بیشتری در اصفهان به اکران درآید،البته در صورت کمک دیگر نهادها به یقین اکران فیلم های جدید در جشنواره را شاهد بودیم.»

روزها گذشت تا اینکه نیمه های جشنواره خبر رسید که چهار فیلم دیگر از بسته سودای سیمرغ در اصفهان اکران می شود، اما فیلم« به وقت شام» در گیر و دار گفتگوها پس از تکذیب و تائیدهای چندباره بالاخره قطعی شد.

نمی دانم آیا روند برگزاری جشنواره باید به همین صورت باشد؟ آیا جشنواره به یکباره اعلام شده که پس از گذشت چند روز تازه به فکر تأمین منابع مالی برای اکران فیلم ها می پردازیم؟ آیا قبل از جشنواره فرصت نبوده است ؟

بازهم به سراغ مدیر اجرایی جشنواره رفتیم تا ببینیم چرا این پیگیری ها و درخواست های مالی از قبل در ستاد برگزاری جشنواره انجام نشده است؟« چنین کارهای فرهنگی باید فراگیر شود و اینکه هربار ما برای کمک گرفتن به دنبال دیگر نهادها بدویم، زیبنده اصفهان و هنر اصفهان نیست، همه باید خود را شهروند این شهر بدانند و خودشان احساس مسئولیت کنند.»

هنگامی که از نهادهای دیگر جویای پاسخ شدیم آن ها اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را متولی برگزاری جشنواره دانستند و نقش خود را حمایتی توصیف کردند ، اما مدیر جشنواره فجر دیدگاه دیگری دارد « طبق جدول وزارت خانه وظیفه ما اکران 13 فیلم جشنواره بود که به درستی انجام شد، ولی برای اکران فیلم های بیشتر باید منابع مالی آن را تأمین کرد. طبق مصوبه اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران بابت هر اکران باید 5 میلیون پرداخت شود و معمولا برای اکران هر فیلم کمتر از 3 سانس نمی دهند و ما تا جایی که امکان داشت و تا آخرین لحظات رایزنی های خود را با نهادها و سازمان ها برای اکران فیلم های بیشتر در جشنواره انجام دادیم.»
 

بی اطلاعی شهرداری اصفهان از جشنواره فجر در اصفهان

شهرداری که همیشه بر مسائل فرهنگی همچون هنر و سینما تأکید دارد چرا در این قافله به یاری اصفهان نشتافت؟!
قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان با حضور در سینما سپاهان دلیلش را این دانست که شهرداری به موقع در جریان موضوع قرار نگرفت« این برنامه فرهنگی نیاز به برنامه ریزی دقیق تر داشت و اگر زودتر به شهرداری اطلاع داده شده بود، حمایت های بهتری صورت می گرفت. چراکه حمایت از برنامه های فرهنگی به توسعه شهر، رونق اقتصادی و جذب گردشگر کمک می کند، درنتیجه سیاست ما حمایت است.»

 جشنواره فیلم فجر در کشور یک رویداد فرهنگی بزرگ تلقی می شود، آیا قبل از مطرح کردن درخواست کمک ارشاد از شهرداری برای سازمان این سؤال ایجاد نشد که چرا اصفهان تنها 13 فیلم را اکران می کند« به طور قطع این سؤال ایجاد شد، ظرفیت و هنر اصفهان می طلبد که بعد از تهران بیشترین تعداد فیلم در استان اکران شود و امیدواریم در آینده این اتفاق رخ دهد.»

 

پرواز نیمه جان سیمرغ در اصفهان

تأمین منابع مالی جشنواره فیلم فجرفقط بر عهده ارشاد نیست

سید مصطفی حسینی، مدیر امور سینمایی حوزه هنری اصفهان دلیل اینکه در برخی استان ها همه فیلم ها یا در برخی از آن ها تعداد فیلم های بیشتری در مقایسه با اصفهان اکران شد ، مربوط به منابع مالی استان ها دانست« اینکه اداره فرهنگ و ارشاد به عنوان برگزار کننده جشنواره به تنهایی باید منابع مالی آن را تأمین کند حرف نادرستی است. قاعدتا در سایر استان ها هم دستگاه ها و نهادهای دیگر به کمک آمدند تا جشنواره ای پویا برای مردم استانشان رقم بخورد. برگزاری جشنواره در استان ها نیازمند کارگروهی متشکل از چند نهاد است که از آن طریق منابع مالی هم تأمین شود.»

اما این صحبت ها برای مخاطبان، جای اکران نشدن فیلم های ارزشمند را نمی گیرد و باید از همین روزها برای سال بعد آستین را بالا زد، تا در روزهای اکران فیلم به دنبال تأمین منابع مالی نباشیم« همه این مشکلات به این دلیل است که تقویم یا جدولی برای جشنواره نداریم، اگر در طول سال تقویم و کارگروه داشته باشیم ده روز مانده به شروع جشنواره به سراغ نهادها نمی رویم بلکه چند ماه زودتر این اقدامات صورت می گیرد.»

 کم لطفی مسئولان فرهنگی به سینما در اصفهان

اما مشکل تنها به اکران فیلم های جشنواره بازنمی گردد بلکه گویا در وضعیت این روزهای سینماهای اصفهان، مسئولان فرهنگی کم لطفی می کنند« سینما ایران تخریب می شود، سینما اندیشه را تحویل نمی دهند، سینما همایون به زباله دان تبدیل شده، اما کسی سخن نمی گوید، فکر نمی کنم تا زمانی که در عرصه سینما و هنر ما چنین اتفاق هایی رخ می دهد، از جشنواره انتظاری بیش از این داشته باشیم.»

جشنواره فیلم فجر با اکران 17 فیلم به پایان رسید ، در همین افکار با نگاه حسرت به سینماهای اصفهان، چهارباغ را قدم می زنم به سی و سه پل می رسم و با دیدن خشکی زنده رود داغ دلم تازه می شود. پوزخندی می زنم، با خود می گویم آب زنده رود از این شهر گرفته شد و صدای شکستن احساس و قلب مردم اصفهان به گوش کسی نرسید. انتظار بیهوده ای است که چانه زنی هایمان برای چند فیلم به نتیجه برسد.

گزارش از آسیه دهباشی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
اصفهان مرکز هنره و هنرمندان زیادی داره
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۱:۴۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
اصفهان یه روزی نصف جهان بود الان 4 تا فیلم نمیتونند بیارند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۱:۴۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
اصفهان یه روزی نصف جهان بود الان 4 تا فیلم نمیتونند بیارند