باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

سالی پربار برای باغداران مرکبات مازندران

افزایش دو برابری برداشت مرکبات در مازندران نشان از سالی پربار برای باغداران مازندرانی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  براساس آمار‌های رسمی، تولید سالانه مرکبات در کشور ۵/۴ میلیون تن است که معمولا حدود نیمی از این میزان در مازندران تولید و روانه بازار‌های داخلی کشور به‌و یژه در شب عید می‌شود.

تولید مرکبات در مازندران به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مرکبات کشور که پارسال به علت بارش برف و سرمای هوا با کاهش مواجه شده بود، طبق گفته مسئولان امسال با افزایش حدود دو برابری همراه است.

سالی پربار برای باغداران مرکبات مازندران

 

آقای سالاری یکی از باغداران مرکبات است که پارسال به علت برف و سرما محصولی عایدش نشد.

این باغدار ساروی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: برف آذر ماه پارسال به مرکبات خسارت وارد کرد، اما امسال با توجه به شرایط خوب آب و هوایی محصول خوبی از باغ برداشت کردیم.

وی بازار مرکبات را امسال بسیار خوب توصیف کرد و افزود: ۲ هکتار باغ مرکبات شامل تامسون و نارنگی دارم و کیفیت محصولاتمان امسال بسیار خوب بود.

برداشت ۹۹ درصد مرکبات مازندران

دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: ۹۹ درصد مرکبات مازندران به میزان دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن تاکنون برداشت شد.

وی با بیان اینکه سطح باغ‌های مازندران ۴۰۰ هزار هکتار است، افزود: ۸۰ درصد پرتقال و ۹۵ درصد نارنگی باغ‌های مازندران تاکنون برداشت و روانه انبار و بازار شده است.

سالی پربار برای باغداران مرکبات مازندران

حیدرپور گفت: پیش بینی می‌شود حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات امسال از باغ‌های مازندران برداشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه حجم تولید مرکبات و کیوی مازندران رتبه برتر کشوری را دارد، افزود: مازندران بیش از ۷۰ درصد کیوی و ۵۰ درصد مرکبات کشور را تولید می‌کند.

حیدرپور ۸۰ درصد از تولید مرکبات مازندران را مربوط به انواع پرتقال و نارنگی دانست و گفت: به غیر از لیمو، پرتقال تامسون از اواخر سال ۷۰ توسعه چشمگیری در مازندران داشته است.

مازندران قطب مرکبات کشور

محمدرضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  گفت: ۵۰ درصد کشور مرکبات کشور در مازندران تولید می‌شود.

سالی پربار برای باغداران مرکبات مازندران

وی افزود: کشت تک محصولی تامسون در آن زمان، استان را با مشکل بازار مواجه کرده بود که با ایجاد بستر‌ها و زیرساخت‌ها تولیدی، زمینه کشت انواع ارقام تولیدی مرکبات در مازندران رقم خورد.

شعبانی با بیان اینکه تنوع مرکبات موجب تنوع بازار خواهد شد، گفت: تنوع تولیدی در مرکبات باغ‌های مازندران یقینا باعث استمرار در تولید خواهیم شد به گونه‌ای که در تمام فصول سال شاهد تولید مرکبات در مازندران خواهیم بود.

محدودیتی در صادرات مرکبات وجود ندارد

علی محمد شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگوبا خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با از پرداخت مشوق صادراتی خبر داد و گفت: با توجه به تولیدات بالایی که در مرکبات مازندران داریم باید نسبت به صادرات این محصول اقدام شود.

سالی پربار برای باغداران مرکبات مازندران

وی افزود: رییس سازمان برنامه و بودجه کشور متعهد شد به هر میزان صادرات مرکبات انجام شود مشوق صادراتی بر اساس دستور العمل جهاد کشاورزی که با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت و اتاق بازرگانی تهیه می‌شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور تامین اعتبار و پرداخت خواهد کرد.

شاعری افزود: وزارت جهاد کشاورزی هرچه سریعتر نسبت به تهیه دستورالعمل و آیین نامه صادرات مرکبات اقدام و به سازمان برنامه و بودجه ارسال کند.

اضافه شدن ۴ رقم مرکبات در مازندران

پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری ۴ رقم جدید مرکبات را در مازندران معرفی کرد.

مرتضی گل محمدی رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری ارقام جدید پرتقال و نارنگی را شامل پرتقال زودرس نیوهال ناول، نارنگی زودرس خرم، نارنگی زودرس جهانگیر و نارنگی زودرس اکیتسو نام برد.

وی افزود: از سال ۹۴ تاکنون دو رقم نارنگی زودرس و با کیفیت به نام‌های خرم و جهانگیر معرفی شده است.

سالی پربار برای باغداران مرکبات مازندران

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری با اشاره به مناسب بودن این ارقام و جایگزینی برای درختان قدیمی، گفت: با توجه به سرما و یخبندان‌های دوره‌ای در شمال ایران، معرفی ارقام زودرس یکی از برنامه‌های مهم پژوهشکده برای تولید اقتصادی محصول و کاهش خسارت مربوط به سرما و یخبندان است.

گل محمدی با بیان اینکه همه این ارقام از نوع بی تیغ، زودرس، کم بذر و بی بذر و از عملکرد بالایی برخوردار و با سلیقه و ذائقه مردم ایران سازگاری دارند، افزود: کیفیت درونی میوه‌ها قابل توجه و بسیار مطبوع بوده و به دلیل زودرسی میوه‌ها می‌تواند از ارزش اقتصادی زیادی به ویژه در مازندران برخوردار باشند.

خرید تضمینی مرکبات از باغداران مازندرانی

دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، به مصوبه خرید ۴۰ هزار تنی پرتقال برای تنظیم بازار شب عید اشاره کرد و گفت: سهم مازندران از این مقدار ۲۵ هزار تن است.

وی افزود: تاکنون ۲۱ هزار تن مرکبات با مدیریت سازمان تعاون روستایی از باغداران، سورتینگ داران و صاحبان سردخانه‌ها برای ذخیره شب عید خریداری شده است.

سالی پربار برای باغداران مرکبات مازندران

حیدرپور با بیان اینکه مرکبات از مازندران به سایر استان‌ها جز استان‌های جنوبی ارسال می‌شود، گفت: قیمت هر کیلوگرم مرکبات در اندازه ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم، ۲ هزار و ۱۰۰ تومان است.

خرید تضمینی مرکبات در مازندران راهی برای افزایش تولید و رغبت باغداران برای تولید بیشتر است که می‌تواند علاوه بر خودکفایی محصول، سبب صادرات مرکبات از مازندران به خارج از کشور نیز شود.

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار