پارلمان هلند درخواست رای عدم اعتماد به نخست وزیر را رد کرد

نمایندگان پارلمان هلند با اکثریت بالایی درخواست رای عدم اعتماد به مارک روت، نخست وزیر این کشور را، رد کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه از لاهه، نمایندگان پارلمان هلند روز سه شنبه با اکثریت بالایی درخواست رای عدم اعتماد به مارک روت، نخست وزیر این کشور را که بعد از استعفای هالبه زیلسترا، وزیر امور خارجه این کشور در مجلس عوام پارلمان این کشور مطرح شده بود، رد کردند.

درخواست رای عدم اعتماد که خیرت ویلدرس، نماینده راست گرای افراطی و اسلام ستیز هلند از حزب آزادی آن را ارائه کرده بود، با ۱۰۱ رای مخالف در برابر ۴۳ رای موافق رد شد.

ویلدرس ضمن ارائه درخواست رای عدم اعتماد خاطر نشان کرده بود قابل قبول نیست که نخست وزیر در راس ائتلافی شکننده نمایندگان را از رسوایی درباره وزیر امور خارجه خود آگاه نکرده است.

زیلسترا سرانجام، بعد از ظهر روز سه شنبه فقط چهار ماه بعد از انتخاب شدن به عنوان وزیر امور خارجه، در برابر نمایندگان پارلمان با اذعان به این که درباره حضور در جریان دیداری با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سال ۲۰۰۶ دروغ گفته است، از سمت خود استعفا کرد.

نخست وزیر هلند در معرض انتقاد‌های شدیدی قرار داشت و بسیاری از نمایندگان پارلمان از این که وی سه هفته پیش، بعد از اطلاع یافتن از دروغگویی وزیر خود فورا اقدام نکرده است، خشمگین بودند. وی در برابر نمایندگان گفت: «این اشتباه در ارزیابی من بود» که در آن زمان پارلمان را آگاه نکردم.

مارک روت پیش از این که خیرت ویلدرس از حزب آزادی که بیست کرسی در پارلمان دارد، درخواست رای عدم اعتماد خود را ارائه کند، در برابر نمایندگان پارلمان هلند اذعان کرد «من فکر نمی‌کردم که این موضوع از نظر سیاسی تا این اندازه اهمیت داشته باشد. من تاثیر این دروغگویی را دست کم گرفتم».

احزاب عضو ائتلاف دولت و همچنین حزب کارگران که از مجموع ۱۵۰ کرسی پارلمان هلند ۹ کرسی را در اختیار دارد، به این درخواست رای عدم اعتماد، رای منفی دادند. این در حالی است که ۱۴ عضو حزب سوسیالیست‌ها به درخواست رای عدم اعتماد ویلدرس رای مثبت دادند.

استعفای هالبه زیلسترا عضو حزب آزادی خواه مارک روت نخستین رسوایی است که ائتلاف شکننده چهار حزب تشکیل دهنده دولت هلند را که بعد از مذاکراتی دشوار در ماه اکتبر تشکیل شد، به لرزه انداخته است.

انتهای پیام/

نخست وزیر هلند رای اعتماد نگرفت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار