نخستین پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی تهران رونمایی شد

مراسم رونمایی از نخستین پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی مردم در شهر تهران با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم رونمایی از نخستین پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی مردم در شهر تهران با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و جمعی از فرهیختگان و مسئولان قرآنی روز 4 شنبه 25 بهمن در سالن اجتماعات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

مهدی قره شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن گفت: بعد از انقلاب و در طول ۳۹ سال، فعالیت‌های قرآنی ما پیشرفت‌های خوبی داشته است و قابل قیاس با دوران قبل از انقلاب نیست.

وی ادامه داد: وجود قاریان، حافظان قرآن و موسسات قرآنی حاکی از این است که روند رو به رشد را در حوزه های مختلف قرآنی را شاهد بودیم.

رئیس سازمان دارالقرآن عنوان کرد: البته در حوزه‌های پژوهشی دچار کم کاری و غفلت بودیم و بسیاری از برنامه‌ها با موضوعات مختلف قرآنی بیشتر پایبند به تجربه‌های شخصی بود. به همین خاطر باید جایگاه پژوهش در فعالیت‌های قرآنی ارتقا پیدا کند و اگر برنامه‌ها با پژوهش انجام شود از لحاظ تاثیرگذاری ارتقا پیدا خواهد کرد و باید همه بخش‌های مختلف قرآنی برای این موضوع سرمایه‌گذاری کنند.

قره شیخلو اظهار داشت: به هر حال نیاز مردم در دهه ۹۰ نسبت به مسائل دینی و قرآنی احساس می‌شود و شرایط و ویژگی آن با دهه ۶۰ و ۷۰ متفاوت شده است. اگر می خواهیم کارهای قرآنی ما به روز و متناسب با نیاز مردم باشد و قشر جوان و نوجوان را تحت پوشش قرار بدهد، نیاز به پژوهش و مطالعاتی داریم چراکه در حوزه قرآن و در بخش پژوهش دچار ضعیف هستیم.

وی بیان کرد: سال گذشته پژوهش قرآنی آغاز شد و سال های قبل با همکاری معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شده است و از زحمات آنها تشکر می کنیم.

رئیس سازمان دارالقرآن عنوان کرد: ضرورت دارد این پژوهش قرآنی که در سطح شهر تهران انجام شده است سال آینده در سطح ملی بررسی شود و قطعا این کار پژوهشی نظراتی مختلفی را در پی خواهد داشت که ما از دوستان می خواهیم نظرات خود را  بیان کنند.

علی فروغی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی پژوهش‌های کاربردی سازمان تبلیغات اسلامی و مدیر اجرایی طرح «نخستین پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی مردم در شهر تهران گفت: از سال 1383 در دفتر پژوهش‌های کاربردی سازمان تبلیغات، موضوع دین داری را در حوزه اجتماعی در دستور کار قرار دادیم و ریز موضوعاتی را برای آن تعریف کردیم که مهمترین آن‌ها ممکن بودن یا نبودن سنجش دینداری بود.

وی ادامه داد: حوزه اعتقادی، عواطف، مناسک رفتاری، پیامدها، آگاهی و دانش در حوزه دین مهمترین گونه‌های این پژوهش به شمار می‌آید که در پژوهش سنجش دینداری سال 86 نمونه آماری از بین مرکز 5 استان صورت گرفت و سال گذشته موج دوم دینداری را در سطح کشور انجام دادیم که نتایج آن حاصل شده اما هنوز اطلاع رسانی نشده است. یکی از ریز موضوعات در پژوهش‌های گذشته پوشش و حجاب زنان ایران بود که در چند مرحله یعنی استان تهران و پنج استان دیگر در سطح ملی بررسی شد. همچنین پژوهشی در زمینه عوامل موثر بر نفوذ اجتماعی روحانیت صورت گرفت.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی پژوهش‌های کاربردی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: در فعالیت فرابخشی، درون بخشی و بین دستگاهی چند موضوع در دستور کار قرار گرفته است؛ به طور مثال در سال 94 در اجلاس سراسری نماز مقرر شد نماز و تعالی فرهنگی مد نظر قرار گیرد که بحث علمی آن بر عهده معاونت پژوهشی بود. سال 93 نیز به پیشنهاد معاونت پژوهشی دارالقرآن مقرر شد پژوهشی در حوزه قرآن انجام شود اما در آن سال به دلیل تغییر مدیریت پژوهشی دارالقرآن این امر محقق نشد و پس از مدتی پژوهش آغاز شد و شورای سیاستگذاری با حضور مسئولان شکل گرفت. برای پژوهش لازم بود که از یک مدل منسجم علمی و چارچوب مفهومی استفاده کنیم بر همین اساس زمانی برای این امر صرف شد که در نهایت از مدل دینداری در پژوهش قرآنی استفاده کردیم.

وی بیان کرد: در این پژوهش تهران به 10 منطقه و سه شاخص سرمایه اقتصادی، تحصیلات و مهاجرت تقسیم شد و نمونه آماری 1200 نفر از مردم شهر تهران بود. فراغت معطوف به قرآن در سه بخش به فراغت معطوف به مطالعات مکتوبات قرآنی, استفاده از رسانه های تصویری مدرن و محصولات صوتی و تصویری تقسیم شده است. یکی دیگر از ابعاد پژوهش عواطف معطوف به قرآن است که این بُعد نیز به 12 سنجه تقسیم شد و آگاهی و دانش قرآنی نیز در پژوهش مدنظر قرار گرفته است. البته در این پژوهش بعد دانشی را به عنوان سنجه قرار ندادیم.

فروغی در خصوص هدف پژوهش گفت: ما بالاترین سرمایه را داریم؛ بنابراین علاوه بر ارتقای آن باید از موانع رشد فعالیت‌های قرآنی جلوگیری کنیم. بر اساس پژوهش بیشتر افراد تاحدودی اعمال خود را با قرآن معطوف می سازند و در گویه فراغت معطوف به قرآن هم تعداد کمی از افراد با قرآن انس می‌گیرند. همچنین در مقیاس دانش قرآنی پاسخ نمونه آماری خوب و بسیار خوب به طور یکسان بود.

در پایان برگزاری این مراسم قرآنی و معنوی، کتاب «پایبندی به قرآن کریم»، (نخستین پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی مردم در شهر تهران) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور روحانیت، حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی هوایی، معاون پژوهشی، آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی و مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم رونمایی شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: قرآن ، انقلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.