مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور؛

خرید 200 میلیارد ریال کتب و نسخه‌های خطی در کشور

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور از خرید 20 میلیاردتومان کتب خطی قرون ششم و هفتم از خاندان‌ها و خانواده‌های آنان خبرداد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛اشرف بروجردی مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران گفت: امسال در دوره دولت دوازدهم توانستیم ۲۰ میلیارد تومان کتاب خطی که قدمت آن‌ها به قرن ششم و هفتم باز می‌گردد را از خاندان‌ها و خانواده‌ها خریداری کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیشتر اسناد ملی ایران در اختیار خاندان‌ها و خانواده‌هاست، گفت: خاندان‌ها این اسناد را به‌جایی تحویل دهند که از آن حفاظت شود، حفاظت از اسناد موجود در اختیار خاندان‌ها می‌تواند به آینده ایران اسلامی کمک کند و حتی می‌تواند به‌عنوان میراث و هویت این سرزمین تلقی شود.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در ادامه با ذکر اینکه هیچ‌وقت کسی نمی‌تواند مشروطیت را از نام آذربایجان تفکیک کند، افزود: سردار ملی ستارخان و مشروطیت می‌تواند از اسنادی باشد که باید در اختیار سازمان اسناد قرار گیرد.

وی در ادامه به نگهداری سندهایی که مربوطه به دوران مشروطه است اشاره کرد و گفت: یقیناً سندهایی که مربوطه به دوران مشروطه است در سازمان اسناد ملی نگهداری می‌شوند و آن میراثی که به دوران مبارزات مشروطه باز می‌گردد. ملت ایران به آن دوران احساس غرور می‌کند که بزرگ‌مردان و بزرگ زنان بودند مبارزه و مقاومت کردند تا هویت ملت را تعیین کنند و نشان دهند که ملت آزادی و عدالت می‌خواهند.

نگهداری اسناد دوران مشروطه در سازمان اسناد ملی

بروجردی اضافه کرد: بخشی از اسناد دوران مشروطه در سازمان اسناد نگهداری و از آن حفاظت می‌شود و بخشی دیگر نیز یقیناً در اختیار خاندان‌هاست و وظیفه ما در این میان نگهداری، حفاظت، ترمیم و جلوگیری از آسیب‌دیدگی اسناد است تا کسی که به‌عنوان محقق به سازمان مراجعه می‌کند بتواند از این اسناد استفاده کند.

رئیس سازمان اسناد ملی ایران با تأکید بر اینکه باید برای جوانان امروزی هویت و میراث کشور را تعریف کنیم، گفت: یعنی باید به جوانان تفهیم کنیم که شما دارای یک سابقه فرهنگی دیرینه و غنی هستید که بخشی از آن در حوزه مبارزه و مقاومت در مقابل استبداد تعریف‌شده است.

وی تصریح کرد: نه‌تنها مردم آذربایجان بلکه ملت ایران به داشتن سردار ملی ستارخان که در عرصه مبارزه و مقاومت در برابر استبداد پیشتاز بوده‌اند افتخار کنند اگر این را جوانان به‌طور کامل دانسته و درک کنند به چرایی مبارزه و مقاومت در مقابل استکبار پی می‌برند و خواهند فهمید که برای حفظ استقلال باید در مقابل زیاده‌های استکبار مقاومت کنیم.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی حاصل تلاش‌ها و زحمات امام راحل و پیروان خط انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: اکنون وظیفه‌داریم جمهوری اسلامی را پاس بداریم و آن را با هویت اسلامی بودن و ایرانی بودن حفظ کنیم به‌طوری که هیچ‌کسی نمی‌تواند اسلام را از مردم بگیرد ما ملت ایران اسلام را خواسته‌ایم و از آن حفاظت می‌کنیم.

بروجردی تأکید کرد: امیدواریم خاندان‌ها و خانواده‌هایی که اسناد در اختیار دارند آن اسنادی که متعلق به ملت ایران است را به سازمان اسناد برای حفاظت از هویت ایرانی تحویل دهند و اگر جایگاهی باشد که از اسناد مورد استفاده قرار گیرد یقین بدانید که متعلق به ملت ایران و بهره‌برداری از آن اسناد حق مردم است.

رئیس سازمان اسناد ملی ایران بیان کرد: بسیاری از مردم را داریم که سند اهدا می‌کنند و حتی برخی‌ها اسناد در اختیارشان را به سازمان اسناد می‌فروشند و ما نیز با آغوش باز این اسناد را می‌خریم اما ماندگاری بسیاری از نام خاندان‌ها با اهدا ماندگاری پیدا می‌کند.

وی بابیان اینکه امسال 80 سالگی کتابخانه ملی ایران را گرفته‌ایم، گفت: ما در جشن 80 سالگی کتابخانه ملی ایران از خانواده‌هایی تجلیل کردیم که اسناد خود را به سازمان اسناد و یا کتابخانه اهدا کرده بودند.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی‌ها اسنادی در دست دارند اما از قدمت آن بی‌خبر هستند آیا این خانواده‌ها از چه طریقی می‌تواند از با ارزش بودن اسناد اطلاع حاصل کنند؟ گفت: ما کمیته‌ای داریم که این کمیته صحت و ارزش اسناد را تعیین می‌کند بعد این سندها ارزش‌گذاری و از آن‌ها نگهداری می‌شود و وقتی‌که خاندان یا شخصی سندی در اختیار سازمان اسناد می‌گذارد موظف هستیم تا ارزش سند را تعیین کنیم.

بروجردی یادآور شد: انتقال اسناد و نگهداری از آن به‌راحتی انجام نمی‌گیرد بلکه بعد از ارزش‌گذاری و تعیین ارزش و طی شاخص‌های مختلف و انجام برخی اقدامات بعد از این اقدامات اسناد به مخازن سازمان اسناد انتقال می‌یابد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: قطعاً مردم نیز می‌توانند از این اسناد استفاده و مطالعه کنند اما از طریق دیجیتال، چراکه ما باید از اسناد حفاظت و نگهداری کنیم نمی‌شود به‌راحتی اسناد را در اختیار همگان قرار داد و ما حق نداریم حتی یک برگ از اسناد و کتاب‌های خطی را به بیرون از سازمان انتقال دهیم.

وی اضافه کرد: امسال در دوره دولت دوازدهم توانستیم 20 میلیارد تومان کتاب خطی که قدمت آن‌ها به قرن ششم و هفتم باز می‌گردد را از خاندان‌ها و خانواده‌ها خریداری کنیم و حتی امسال توانستیم 350 جلد از آثار شیخ عباس محدث قمی را نیز خریداری کنیم.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور بیان داشت: در قانون اسناد جمهوری اسلامی ایران قید شده همه دستگاه‌های دولتی و خانواده‌هایی که اسنادی در اختیار دارند باید آن اسناد را به سازمان اسناد کشور تحویل دهند در صورتی اسنادی تحویل سازمان شد و سعی می‌کنیم تا اسناد را در اختیار نسل‌های آینده قرار دهیم تا همه از این اسناد بهره‌مند شوند.

 

انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار