باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

نقش غیر قابل انکار صادرات در پویایی اقتصاد/آذربایجان غربی مهم ترین گلوگاه صادراتی کشور

توسعه بخش صادرات در گرو تولید است و به عنوان ابزاری کارا در راه پیشرفت اقتصادی به ایفای نقش می پردازد.

به گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛ برهمگی ما عیان است که برای هر اقتصاد مقاوم وموفقی، تولید حکم ستون فقرات را دارد،اگرچه جنگ اقتصادی سالهاست که درپوشش تحریم ها زیرمجموعه های اقتصادی ما را هدف گرفته است اما ابزارهای پیروزی در این تقابل ،توجه و اتکاء به توانمندی های داخل است  ازین رو بر کسی پوشیده نیست که یکی از زمینه های حرکت از اقتصاد متکی به نفت ، توجه به بخشهای اقتصادی غیر نفتی و توسعه این بخشها به خصوص صادرات کالاهای غیر نفتی می باشد؛ در واقع اگر قرار است صادرات رونق داشته باشد نخست باید به بهبود تولید و حمایت از تولید کننده بها داده شود.

نقش غیر قابل انکار صادرات در پویایی اقتصاد/آذربایجان غربی مهم ترین گلوگاه صادراتی کشور

حال این سوال پیش می آید که چگونه می توان از تولید ملی حمایت کرد؟ براستی راه حل تحریم ها و گره کور رکودها کجاست وچرا صنعت هر کشور ملقب به قلب تپنده آن کشور است؟ چگونه تولید ملی عاملی برای افزایش صادرات می شود؟افزایش صادرات کشور چه رابطه ای با تولید ملی دارد؟ آیا با تقویت تولید ملی میتوان به افزایش بازاریابی خارجی و در نهایت افزایش صادرات دست یافت؟ ویا بالعکس می بایست ابتدا صادرات را افزایش داد تا بواسطه آن تولید کنندگان داخلی ترغیب به تولید محصولات باکیفیت شده و از این طریق بتوان تولید ملی را تقویت کرد؟

توسعه صادرات بدون حمایت و بهبود بخشیدن در کیفیت تولید ملی امکان پذیر نیست

در پاسخ به سوالات فوق الذکر بایستی بگوییم که از منظر تولید کنندگان بایستی دولت تسهیلاتی کم بهره با بازپرداخت طولانی مدت بدانها اعطا کند تا هم زمینه صادرات محصولاتشان هموار گردد وهم در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و تکیه بر تولید داخلی گامی موثر باشد  از این رو کارشناسان اقتصادی نیز بیشتر برمنع واردات کالاهای مشابه ایرانی  تاکید دارند و در واقع قاچاق کالا را مانعی بزرگ بر سر راه تحقق اقتصاد مقاومتی و به تبع آن حمایت از کالای ایرانی می دانند لذا از هر وجهی به مقوله تولید ملی بپردازیم به حقیقتی غیر قابل انکار دست می یابیم که در هرصورت بایستی کیفیت کالای ایرانی را ارتقاء دهیم ،چه به منظور افزایش صادرات وچه به منظور تکیه بر توان داخلی، با این اوصاف چنانچه بگوییم رونق اقتصادی و یا تحقق اقتصاد مقاومتی احساس مسئولیتی چند سویه است مابین  دولت با حمایت ، تولید کننده با کیفیت و مشتری با خرید، پر بیراه نگفته ایم.

بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) مبنی بر شعار سال جاری بانام اقتصاد مقاومتی –تولید- اشتغال، زمانی اقتصاد مقاومتی محقق می گردد که تمرکز خود را بر تولیدات داخلی و حمایت از کالای ایرانی معطوف کنیم.

صحبت از اشتغال به میان آمد،آیا تابحال به این موضوع اندیشیده اید که در سایه حمایت از کالای ایرانی هم مانع از تعطیلی کارخانجات داخلی شده و هم به کارگر ایرانی اجازه می دهیم تا ابتکار عمل خود را به میدان بیاورد؟درمقابل، حمایت نکردن از تولیدات داخلی نه تنها فرصت اشتغال را از جوانان گرفته بلکه زمینه ساز بسیاری از مفاسد اخلاقی و آسیب های اجتماعی است.

نقش غیر قابل انکار صادرات در پویایی اقتصاد/آذربایجان غربی مهم ترین گلوگاه صادراتی کشور

حال راه حل چیست؟ گذشته از آسیب هایی که معضل بیکاری برای  اقشار مختلف بخصوص جوانان بهمراه دارد نمیتوان منکر نقش صادرات در پویایی اقتصاد  ودر نهایت  حل معضل بیکاری شد.

برجسته کردن صادرات در فرآیند تولید محصولات علاوه بر رونق فعالیت اقتصادی و تولید کالاهایی با ذائقه های فراتر از مرزهای داخلی ،رونق تجارت جهانی را به همراه دارد، لذا تسهیلات درزمینه های صادرات موجب تحرک در مکانیزم تجارت خارجی و نقش مؤثر در رشد تولید ملی خواهد داشت.

جعفر صادق اسکندری رئیس سازمان صنعت معدن وتجارت آذربایجان غربی  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛  با اشاره به وضعیت صادرات استان در حال حاضر گفت:پیش بینی صادرات استان در سال جاری حدود 520 میلیون دلار می باشد که از این میزان 480 میلیون دلار مربوط به صادرات کالا و 40 میلیون دلار مربوط به خدمات می باشد و بر اساس آمار ماخوذه از گمرک ، استان آذربایجان غربی در 10 ماهه سال جاری با صادرات کالا به میزان 803 هزار تن به ارزش 418 میلیون دلار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی 43 درصد کاهش و از لحاظ ارزش دلاری 5 درصد افزایش داشته است یعنی 87 درصد پیش بینی صادرات تحقق یافته است.

نقش غیر قابل انکار صادرات در پویایی اقتصاد/آذربایجان غربی مهم ترین گلوگاه صادراتی کشور

وی افزود:میزان صادرات خروجی سایر گمرکات داخلی ازگمرکات مرزی استان هم طی 10 ماهه سال جاری به میزان 1346میلیون دلار می باشد.

اسکندری بااشاره به درگاه های صادراتی استان گفت: به گمرکات مرزی مهاباد،رازی،بازارچه های صنم بلاغی پلدشت و کیله سردشت صادرات داریم  ودر مقوله واردات وصادرات باهم ،میتوان به گمرکات ارومیه،بازرگان،پیرانشهر،خوی،سرو،بازارچه های ساری سو ماکو،تمرچین پیرانشهر و رازی خوی اشاره کرد.

یکی از راهبردهای حرکت بسوی اقتصاد غیرنفتی ،توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی است

وی بااشاره به سهم صادرات غیرنفتی استان در سطح کشور گفت:باتوجه به صادرات غیرنفتی 33 میلیارد دلاری کشور در 10 ماهه سال جاری،استان آذربایجان غربی با 9 درصد صادرات کل کشور،رتبه 13 را در صادرات بخود اختصاص داده است.

رئیس سازمان صنعت معدن وتجارت آذربایجان غربی عمده کالاهای صادراتی استان به خارج از کشور را در وهله اول، سیب با ارزش دلاری 50 میلیون و 446 هزار و 518 تومان  وسهم ارزشی 12 درصد عنوان کرد.

نقش غیر قابل انکار صادرات در پویایی اقتصاد/آذربایجان غربی مهم ترین گلوگاه صادراتی کشور

اسکندری افزود:آب سیب،روغن های سبک و فرآورده های آن بغیر از بنزین،کف پوش های منگوله باف ازمواد نسجی سنتتیک یا مصنوعی،خرما،سایر آبمیوه های تغلیظ شده( بغیر ازکنسانتره موز،انبه،گودا،پشن فروت ولیچی)،هندوانه،سایر مصنوعات از مواد پلاستیکی بجز کپسول داروئی از نوع ژلاتین سخت،محصولات نباتی بغیر از حنا ووسمه،اشیاء ساخته شده از آسفالت یا مواد همانند بصورت رول مورد مصرف در سقف ونماو پی ساختمان جزء عمده کالاهای صادراتی استان به خارج از کشور هستند.

وی فروش غیرنقدی و مدت دار کالاهای تولیدی،برگشت داده نشدن بموقع بهای کالای فروش رفته،نبود تامین سرمایه در گردش مکفی و نبود تامین وثیقه درخواستی بانک جهت اخذ سرمایه در گردش  را ازعمده ترین مشکلات واحدهای تولیدی برشمرد.

اسکندری در خصوص اقدامات حمایتی از تولید کنندگان اظهار داشت:تامین سرمایه  گردش و سرمایه با حداقل نرخ بهره بانکی ممکن،در نظر گرفتن زمان حداقل 6 ماهه جهت بازپرداخت تسهیلات دریافتی و تغییر مدت بازپرداخت تسهیلات سرمایه در گردش از یک سال به دوسال را  می توان از جمله اقدامات حمایتی دانست.

وی بااشاره به جایگاه مرزی استان آذربایجان غربی و دارا بودن ظرفیت های صادراتی در راستای توسعه اقتصادی اظهار داشت:استان آذربایجان غربی دارای ظرفیت های بسیاری است از جمله مهم ترین آنها هم مرز بودن با 3 کشور همسایه ،داشتن ذخایر معدنی،کارخانجات صنعتی ونیروی انسانی فعال می باشد ولی لازمه بهره برداری از همه این ظرفیت ها آماده سازی زیرساخت های لازم برای توسعه تجارت است.

نقش غیر قابل انکار صادرات در پویایی اقتصاد/آذربایجان غربی مهم ترین گلوگاه صادراتی کشور

اسکندری  افزود:برقراری و اتصال به خطوط ارتباطی از جمله راه آهن با کشورهای اروپایی جهت توسعه صادرات،کاهش هزینه های حمل ونقل و تسریع در ارسال محموله های صادراتی،بهینه سازی وعریض نمودن جاده های مواصلاتی مرزی و تبدیل به بزرگراه جهت کاهش تصادفات و کاهش فرسایش وسایل حمل و نقل،توسعه حمل و نقل یخچالی،تجهیز گمرکات استان به دستگاه های x-ray کامیونی بخصوص در گمرکات بازرگان و خوی و رعایت قوانین  بین المللی،ایجاد پایانه های صادراتی مرزی در گمرکات استان،تاسیس و تجهیز انبارهای عمومی و تخصصی در جوار گمرکات،ایجاد مراکز سورت و بسته بندی مطابق سلیقه بازارهای هدف و توسعه و تجهیز سردخانه ها و نوین سازی تجهیزات از اهم زیرساخت های لازم برای توسعه تجارت استان محسوب می شوند.

انتهای پیام/م

گزارش از مهسا محسنی

 

برچسب ها: صادرات ، صنعت ، گمرک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۲۲:۴۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
قانون صادرات رو هم آسون نمیکنن که منه تولید کننده بتونم راحت صادرات بکنم برا اونم محدودیت گذاشتن تو بعضی از قانونا باید تجدیدنظر بشه. با این وضع چطور میخوایین صادرات کشور زیاد بشه. از تولید کننده و صادر کننده حمایتی نمیشه