تپه های انباشته از پسماند "روی" در انتظار تعیین تکلیف

آیا تعیین تکلیف بیش از ۵ میلیون تن پسماند "روی" که روی دوش شهر زنجان سنگینی می‌کند به سر انجام می رسد؟

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛در سال 72 در 6 کیلومتری ضلع جنوبی شهر زنجان ، شهرکی احداث شد که پایه و اساس آن استقرار صنایع فراوری سنگ بود ولی در یک چرخش کوتاه مدت صنایع آلاینده روی در این شهرک مستقر شدند.

تپه های از پسماند روی در انتظار تعیین تکلیف
اینجا حکایت باد و خاک است شهرکی که به زبالدانی از پسماند روی تبدیل شده و در یک گردش باد این پسماندها که به صورت کیک و یا خاک روی هم انباشته شدند به طرف شهر زنجان و مناطق اطراف پخش می‌شوند.

هر روز که می‌گذرد بار این پسماندهای خطرناک سنگین تر از گذشته می شود وکامیونها هر لحظه بدون رعایت هیچ استانداردی با ریختن نخاله‌های شرکت‌های روی تپه دیگری را می آفرینند .

تپه های از پسماند روی در انتظار تعیین تکلیف
با توجه به اینکه پسماندهای شهرک روی "فیلتر کیک‌ها" حاوی انواع فلزات سنگین از جمله نیکل، کادمیوم و کبالت و سولفات کادمیوم بوده و جزو ترکیبات محلول در آب است که در زمان بارندگی انتشار می‌یابد پسماندهای این شهرک را به دغه دغه ای مردم و مسولین این شهر تبدیل کرده است.

یکی از اهالی روستای اژدهاتو به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از زنجان   ؛می گوید با غ های اطراف این شهرک به علت آلودگی های ناشی از واحدهای صنعتی روی خشک شده و از بین رفته اند و میوه‌های باغاتی که هم از این خشکی جان سالم به در بردند غیرقابل استفاده است، و خریدای ندارند.

تپه های از پسماند روی در انتظار تعیین تکلیف

یکی دیگر اهالی این روستا در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛مدعی شد دامهایش به سبب خوردن آب های روانی که از شهرک راهی پایین دست منطقه شده از بین رفتند.

تپه های از پسماند روی در انتظار تعیین تکلیف
بدون شک این آلودگی ها فقط به منطقه اطراف این شهرک محدود نمی شود و اگر فکری به حال پسماندهای انباشت شده در این منطقه نشود عواقب بدتری به دنبال خواهد داشت.

دوسال پیش به دنبال سفر رییس وقت محیط زیست کشور به استان برای پیگیری دغه دغه ای اهالی تصیماتی برای رفع مشکلات این شهرک گرفته شدولی پس از دو سال و اندی از آنروز وقتی سری به این شهرک زدیم متوجه شدیم که پسماندها همچنان در این محل جا خشک کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛گفت: پایه و اساس شهرک صنعتی روی استقرار صنایع فراوری سنگ بود ولی در یک چرخش کوتاه مدت صنایع آلاینده روی در این شهرک مستقر شدند.

تپه های از پسماند روی در انتظار تعیین تکلیف

وی با بیان اینکه به نظر می رسد ایجاد شهرک تخصصی روی با توجه به جانمایی آن، و جهت باد غالب به سمت شهر زنجان بدون مطالعه بوده است افزود : هیچ اقدام زیست محیطی برروی این پسماندها انجام نشده و درفصول مختلف سال مشکلات متعددی را بوجود می آورد .

این مقام مسئول گفت:در تابستان به علت خشکی هوا و تردد کامیونها سبب ایجاد ریزگرد می شود ودر فصول بارندگی نیز روان آب ها که حاوی فلزات سنگین هستند به وجود می آیند.

موسوی ادامه می دهد:در حال حاضر 200 تا 300 کامیون در روز پسماند تولید شده و به پسماندهای قبلی که بیشتر از 5 میلیون تن است اضافه می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان همچنین در پاسخ به سوالی در مورد مدیریت مسیل ها و روان آب های که در هنگام بارندگی به خارج از شهرک سرازیر می شود گفت: برای کنترل روان آب ها، کانال های غیر قابل نفوذی احداث شده تا آب ها از محوطه شهرک به هیچ عنوان خارج نشود .

تپه های از پسماند روی در انتظار تعیین تکلیف
وی افزود: همچنین کانال بزرگی در بالادست شهرک ایجاد شده که روان آب های این محدوده از شهرک را ؛به پشت سدی که به منظور جمع آوری این آب ها اختصاص داده شده هدایت می کند تا مجددا در خط تولید استفاده شود .

مطالعه مکان یابی پسماندهای سرب و روی در زنجان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه هم اکنون از گسترش شهرک جلوگیری شده گفت: تلاش های زیادی در شهرک انجام شده و وضعیت امروز شهرک قابل مقایسه با چند سال قبل نیست.

وی افزود:طی سال های گذشته مکان یابی های مختلفی انجام شده و در نهایت هم نتوانسته مجوزهای لازم را دریافت کند.

مدیریت پسماندهای روی

وی خاطر نشان کرد: در نشست ها و جلسات مختلف استانی و ملی موضوع مدیریت پسماندهای کنونی برای جلوگیری از انتقال و انتشار آلایندگی و یافتن مکان جدید برای انتقال پسماندهای تولید شده مصوب شد و 7 پهنه از طرف محیط زیست به جهت مدیریت و انتقال پسماندها به مجری طرح ارائه شد.

موسوی افزود: بنا شد مجری طرح با استفاده از نظرات مشاور مطالعات ارزریابی زیست محیطی را انجام داده و نتیجه آنرابرای امحای پسماندها حداکثر ظرف مدت 2 ماه به محیط زیست ارائه دهد .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: سازمان محیط زیست هم موظف شده است که حداکثر ظرف 10 روز نظر نهایی و تاییده های قطعی را برای این مطالعات ارزیابی صادر کند.

مکان یابی دفع پسماندهای روی انجام شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: از 7 پهنه پیشنهادی برای انتقال پسماندهای شهرک صنعتی روی یکی از آنها به عنوان پهنه نهایی انتخاب شده و به محیط زیست تحویل داده شده است.

تپه های از پسماند روی در انتظار تعیین تکلیف
موسوی افزود : قرار است محیط زیست پس از ارزیابی نظر نهایی خود را در عرض دوهفته در رابطه با مکان پیشنهادی ارائه دهد.

انتهای پیام/ن

برچسب ها: محیط زیست ، پسماند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.