رشت شهر خلاق خوراک شناسی ایران در یونسکو

شهر رشت به عنوان تنها شهر خلاق خوراک شناسی ایران از سال ۹۴ در یونسکو به ثبت رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛  شهر رشت در سال ۹۴ از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی انتخاب و در فهرست شبکه شهر‌های خلاق یونسکو ثبت شد.

رشت شهر خلاق خوراک شناسی ایران در یونسکو

رشت شهری با ۲۲۰ خوراک محلی

روشن بابایی مدیرکارگروه گردشگری خلاق دانشگاه گیلان و رییس کمیته علمی ثبت شهرخلاق خوراک شناسی رشت گفت:علت معرفی شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی، وجود ۲۲۰ خوراکی محلی، تنوع خوراک و فرآورده‌های غذایی محلی، فرآیند سلامت محور تولید غذای محلی از مزرعه تا سفره است.

رشت شهر خلاق خوراک شناسی ایران در یونسکو

وی با اشاره به اینکه شهر‌های خلاق با ترکیب ابعاد گوناگون اقتصاد و بهره گیری از مشارکت و ایده پردازی مردم همچنین به گسترش صنایع فرهنگی، شکوفایی هنرمندان، و کارآفرینی نیز کمک می‌کند افزود: افزایش آگاهی عمومی درباره تغذیه و خوراک، برندسازی خوراک محلی برای معرفی به دنیا، توسعه توریسم غذایی و به اشتراک گذاری دانش و تحقیقات علمی مرتبط با خوراک و تغذیه از برنامه‌ها و راهبرد‌های مهم شهر‌های خلاق خوراک شناسی است.

رشت شهر خلاق خوراک شناسی ایران در یونسکو

پیوند گردشگری، توسعه اقتصادی و خوراک شناسی

مدیرکارگروه گردشگری خلاق دانشگاه گیلان و رییس کمیته علمی ثبت شهرخلاق خوراک شناسی رشت گفت: ایجاد پیوند گردشگری، توسعه اقتصادی و خوراک شناسی، جامعه شناسی خوراک و تبدیل داشته‌ها و دانش بومی به داشته‌های علمی و مدون از مهم‌ترین پیش نیاز‌های اجرای سیاست‌های شهر خلاق خوراک شناسی است.

رشت شهر خلاق خوراک شناسی ایران در یونسکو

روشن بابایی با اشاره به اینکه اگرچه جشنواره‌ها و همایش‌های متعددی با محتوای شهرخلاق خوراک شناسی برگزار شده، اما شهر خلاق خوراک شناسی، آن چنان که باید برای آحاد جامعه مفهوم سازی و معرفی نشده و رشت نتوانسته، شاخصی از شهر خلاق خوراک شناسی را در حوزه‌های مختلف کسب کند یا دست کم، آثار و نتایج این راهبرد‌ها در جامعه ملموس نیست.

تدوین اطلس جامعه شناسی خوراک در گیلان

مدیرکارگروه گردشگری خلاق دانشگاه گیلان و رییس کمیته علمی ثبت شهرخلاق خوراک شناسی رشت از تدوین اطلس جامعه شناسی خوراک و غذا‌های سنتی توسط گروه مردم شناسی دانشگاه گیلان خبر داد و خاطر نشان کرد: در این اطلس سعی شده مجموعه‌ای که معرف دانش خوراک سنتی و فرهنگ غذایی گیلان و رشت بوده، با ارائه محتویات و مواد اولیه خوراک سنتی و محلی و مراحل پخت آن ها، هر خوراک به عنوان یک نماد و سمبل اجتماعی و فرهنگی معرفی می‌شود.

رشت شهر خلاق خوراک شناسی ایران در یونسکو

ارزیابی یونسکو از شهر‌های خلاق خوراک شناسی

روشن بابایی با بیان اینکه هر ۴ سال یک بارشهرهای خلاق خوراک شناسی ارزیابی می‌شوند، گفت: سازمان جهانی یونسکو ارزیابی می‌شوند گفت: در ارزیابی ِاول، موقعیت فعلی هر شهر خلاق، نسبت به ۴ سال قبل، سنجیده می‌شود و اگر شهری نتواند در این بازه زمانی، پیشرفت موثری در زمینه اجرای راهبرد‌های یونسکو داشته باشد، از فهرست این مجموعه حذف خواهد شد.

رشت شهر خلاق خوراک شناسی ایران در یونسکو

بودن یا نبودن  رشت  در یونسکو

فاطمه قدیمی مدیر برنامه‌های یونسکو در شهر خلاق رشت گفت: با استفاده از حدود یک میلیارد تومان اعتباری که برای اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با حوزه شهر خلاق خوراک شناسی دربودجه سال آینده شهرداری رشت اختصاص یافته،این شهر سال آینده جهش خوبی در زمینه اجرای برنامه‌های یونسکو دارد.

وی افزود:در ارزیابی که حدود یک سال و نیم دیگرانجام می‌شود، امیدواریم این شهر بتواند شاخص‌های لازم را کسب کند وهمچنان درردیف شهر‌های خلاق خوراک شناسی دنیا باقی بماند.

وی تصریح کرد: تامین زمین و فراخوان سرمایه گذار برای تاسیس آکادمی خوراک شناسی در رشت، تدوین استاندارد‌های جهانی برای مراکزعرضه غذا و خوراک رشت، مذاکره با شرکت‌ها و برند‌های تجاری گیلان برای ایجاد برند جدید و توسعه صادرات خوراک رشت، برگزاری بیش از ۲۰ جشنواره بومی و ۱۰ نشست بین المللی با موضوع خوراک شناسی و امضا ۱۸ تفاهمنامه با مراکز علمی و نهاد‌های اجرایی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این باره است.

رشت شهر خلاق خوراک شناسی ایران در یونسکو

توسعه توریسم غذایی در رشت

وی خاطر نشان کرد: برای تحقق توسعه توریسم غذایی در رشت، آیین نامه استاندارد‌های جهانی خوراک تدوین شده و کمتر از یک ماه دیگر با شروع سال جدید با همکاری اتاق اصناف گیلان اجرایی خواهد شد و بنا داریم آیین نامه استاندارد‌های جهانی خوراک را با مشارکت داوطلبانه رستوران داران و صاحبان مراکز عرضه و توزیع غذا در رشت اجرا کنیم که بر این اساس دوره‌های آموزشی و تبیینی برای آنان برگزار و بر عملکردشان هم نظارت خواهیم کرد.

رشت شهر خلاق خوراک شناسی ایران در یونسکو

اعزام اساتید آشپزی رشت به کشور‌های مختلف برای تحقق سیاست‌های شهر خلاق خوراک شناسی

حمید آذرپور معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از ملزم کردن واحدهاى عرضه غذا در رشت براىپخت دست کم ٥ نوع غذاى محلى خبر و افزود: در راستای تحقق سیاست‌های شهر خلاق خوراک شناسی، اساتید آشپزی رشت به ۲ نمایشگاه در هند و روسیه اعزام شدند که این امر گامی در تحقق سیاست‌های شهر خلاق خوراک شناسی است.

رشت شهر خلاق خوراک شناسی ایران در یونسکو

عرضه غذا‌های محلی در رستوران‌ها رمز ماندگاری رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو

مهدى پورمحمدی رییس اتحادیه رستوران وسنتی هاى رشت با اشاره به اینکه هم اکنون در همه رستوران‌های گیلان اشبل یا خاویار ماهی، باقلا، زیتون و گردو که به عنوان چاشنی و دسر در کنار پلوکباب در ردیف خوراکى هاى سنتى ویژه گیلان ارائه می‌شود تصریح کرد: اغلب رستوران‌هایی که در ۲ سال گذشته ایجاد شده است غذاهاى محلى و سنتى از جمله اناربیج، ناردون، کولی غورابیج را که رو به فراموشى است را عرضه می‌کنند و این کار براى جلب مشترى و گردشگر بسیار تاثیر گذار است.

حالا باید منتظر بود و دید شهری که به شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو ثبت شده و کمتر از 2سال به زمان ارزیابی آن در یونسکو باقی مانده چقدر می تواند خود را به شاخص های تعریف شده برساند، شاخص هایی که در صورت تحقق، علاوه بر اينکه  شهر رشت را در بین شهرهای خلاق دنیا سربلند می کند، به فرآیند کار آفرینی و روند توسعه پایدار نیز  کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/م.ع

شهر رشت تنها شهر خلاق خوراک شناسی ایران در یونسکو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.