بررسی جام های جهانی فوتبال؛

"دست خدا" و دبل آرژانتینی‌ها در قهرمانی جام جهانی ۱۹۸۶

جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک درحالی با قهرمانی آرژانتین به پایان رسید که این تیم برای دومین بار قهرمان بزرگترین آوردگاه فوتبالی جهان شد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، سیزدهمین مسابقات جام جهانی فوتبال در مکزیک برگزار شد که حواشی زیادی داشت. فدراسیون جهانی فوتبال ( فیفا ) ابتدا کلمبیا را به عنوان میزبان انتخاب کرد اما پس از انصراف این کشور از میزبانی به دلیل شرایط بد اقتصادی، مسئولان برگزار کننده در سال 1983 ، مکزیک را به عنوان میزبان مسابقات انتخاب کردند. این انتخاب درحالی شکل گرفت که تا پیش از آن، هیچ کشوری برای 2 بار میزبان جام جهانی نبود و به نوعی مکزیک طلسم شکنی کرد.

پیش از شروع مسابقات در 31 می، مکزیک با وقوع سه زمین لرزه وحشتناک به استقبال جام جهانی رفت، اما خوشبختانه ورزشگاه های این کشور آسیبی ندید و تصمیم گرفته شد مسابقات طبق برنامه انجام شود. حادثه ای بسیار تلخ که جان 20 هزار نفر از مردم مکزیک را گرفت اما آنها به خوبی از پس میزبانی برآمدند و بزرگترین آوردگاه جهانی فوتبال را برگزار کردند.

سه تیم کانادا، دانمارک و عراق برای نخستین بار در تاریخ در این رقابت ها حضور داشتند و مکزیک، ایتالیا، آلمان غربی، لهستان، فرانسه، برزیل، انگلیس، شوروی، پاراگوئه، اسپانیا، اروگوئه، آرژانتین، الجزایر، مراکش، کره جنوبی، بلژیک، بلغارستان، مجارستان، ایرلند شمالی، پرتغال و اسکاتلند دیگر تیم های شرکت کننده در جام سیزدهم بودند.

تیم ملی ايران هم در بازی‌های مقدماتی جام جهانی 1986 به دلیل حضور در جنگ ایران و عراق و به دلیل عدم پذیرش پیشنهاد فیفا مبنی بر بازی در زمین منطقه بی‌طرف از مسابقات دور مقدماتی جام جهانی کنار گذاشته شد. در این دوه از رقابت های جام جهانی 24 تیم حضور داشتند که در 6 گروه 4 تیمی به مصاف هم رفتند و سپس 2 تیم برتر هر گروه به مرحله حذفی راه می یافتند و سپس 4 تیم برنر 3 هم راهی مرحله یک هشتم می شدند.

گروه A ( آرژانتین ، ایتالیا ، بلغارستان ) گروه B  ( مکزیک، پاراگوئه ، بلژیک ) گروه C  ( شوروی ، فرانسه ) گروه D ( برزیل ، اسپانیا ) گروه E ( دانمارک ، آلمان غربی ، دانمارک ) گروه F ( مراکش ، انگلیس، لهستان ) تیم های صعود کننده به مرحله حذفی بودند و در پایان مرحله یک هشتم و یک چهارم، تیم های فرانسه ، آلمان غربی، آرژانتین و بلژیک به جمع 4 تیم برتر جام رسیدند.

جام جهانی 1986 نوروزی ////////////////////////////////

ابتدا آلمان غربی با گل های برمه و فولر فرانسه را شکست داد و سپس آلبی سلسته ( لقب تیم ملی آرژانیتین ) با حساب 2 بر صفر و گل های دیه گو آرماندو مارادونا بلژیک را برد و به فینال رسید. در دیدار رده بندی خروس ها با ستارگانی همچون میشل پلاتینی، دومنیک روشتائو، ژان تیگانا و .. بلژیک را شکست دادند و به دومین عنوان سومی فرانسه در رقابتهای جام جهانی رسیدند.

روز 29 ژوئن 1986 فینال جام جهانی میان آرژانتین و آلمان غربی برگزار شد. شاگردان کارلوس بیلاردو و مردان فرانتس بکن باوئر در تیم ملی آلمان، در حضور 114 هزار تماشاگر ورزشگاه آزتک برای برگزاری فینال جام جهانی به مصاف هم رفتند که در نهایت یاران دیه گو ماردونا با نتیجه سه بر دو حریف قدرتمند خود را شکست دادند و دومین قهرمانی "آلبی سلسته" در تاریخ جام جهانی را به ارمغان آوردند.خوزه لوئیس براون، خورخه والدانو و خورخه بوروچاگا برای آرژانتین و کارل هاینس رومنیگه و رودی فولر برای ژرمن ها موفق به گلزنی شدند.

جام جهانی 1986 نوروزی ////////////////////////////////

مارادونا  با 5 گل زده نقش مهم و اساسی در قهرمانی آرژانتینی ها داشت و بهترین بازیکن جام لقب گرفت. همچنبن "گری لینه کر" انگلیسی هم با 6 گل به عنوان آقای گل جام سیزدهم رسید.

132 گل در 52 بازی این جام وارد دروازه ها شد که به صورت میانگین آمار 2/54 صدم گل به ازای هر بازی را ثبت می کند. ضمن اینکه 2/394/031 نفر هم این بازی ها با حضور در ورزشگاه ها تماشا کردند که تقریبا آمار 46039 نفر برای هر بازی را به جا گذاشت. در این دوره از مسابقات،2 گل به خودی هم به ثمر رسید که بازیکنان مجارستان و کره جنوبی وارد دروازه خودشان کردند.

ماجرای دست خدا

در دیدار تیم‌های انگلستان و آرژانتین در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی 1986 ، دیگو مارادونا جلوی دروازه انگلستان یک پاس بلند را با دست وارد دروازه سه شیرها کرد که داور این صحنه را ندید و در نتیجه آرژانتین برنده بازی شد.بعدها مارادونا به خبرنگاران گفت که در آن مسابقه «دست خدا» به یاری او آمده بود. آرژانتین با گل دوم مارادونا که از زیباترین گل‌های تاریخ جام جهانی است به پیروزی رسید و راهی 4 تیم برتر جام شد. گل مارادونا به "دست خدا" مشهور اما معتقد است این کار تقلب نیست و بلکه هنر است. به اعتقاد دیه گو در فوتبال آمریکای جنوبی بیشتر از اروپا این قبیل صحنه ها وجود دارد، اما نباید نام آن را تقلب گذاشت.

جام جهانی 1986 نوروزی ////////////////////////////////

نکات جالب درباره جام جهانی 1986؛

مکزیک نخستین کشوری لقب گرفت که پس از انصراف کلمبیا به دلایل اقتصادی، برای دومین بار میزبان جام جهانی شد.

دانمارک، عراق و کانادا اولین حضور در جام جهانی را در مسابقات 1986 تجربه کردند.

در جریان تساوی 1 بر 1 مکزیک با پاراگوئه در مرحله گروهی 55 خطا از سوی "جرج کورتنی" داور انگلیسی اعلام شد.

"خوزه باتیستا" اروگوئه ای پس از گذشت فقط 55 ثانیه از آغاز مسابقه با اسکاتلند به دلیل خطا روی "گوردون استراچان" اخراج شد.

انتهای پیام/

آرژانتینی ها قهرمان جام جهانی 1986

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۱۲ فروردين ۱۳۹۷
هر کس که به کاری واقعا ایمان داشته باشه کارش بیاد ماندنیه چه خوب چه بد
آخرین اخبار