کلیسای آرامنه آبادان تنها کلیسای برجا مانده از حضور مسیحیان

کلیسای سور کارپت آبادان تنها کلیسایی است که از مراسم مذهبی مسیحیان در این شهر باقی مانده است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛آبادان یکی از شهرهایی است که از دیر باز مهد مظاهر و ادیان مختلف بوده است ومردم این شهر از گذشته  در مهمان نوازی پیشتاز بوده اند و آثار و ساختمانهای به جامانده از اقلیتها، قومیت‌‌ها و مذاهب گوناگون نشانی بر این موضوع است.

تعدد مساجد ،حسینیه ها ،معابد وکلیسای ارامنه یادگاری پابرجا و محکم از این خصیصه مقدس بشری در بین آبادانیها است.

ارامنه از جمله افرادی بودند که از دیر باز آبادان را بعنوان محل سکونت خود برگزیدند.

ارامنه ایران از دوره شاه عباس صفوی برای فرار از قتلعام ترک‌‌های عثمانی وارد کشورمان شده و در شهرهای مختلف از جمله اصفهان، تهران، تبریز، همدان، مسجدسلیمان، کرمانشاه، آبادان، اهواز و برخی شهرهای ایران اقامت کردند .

در آبادان تبلور همزیستی ادیان و فرهنگ های گوناگون و متنوع  وجود دارد فرهنگ هایی که از شرق تا غرب آسیا را در بر میگیرد و نماد آن مسجد رنگونی های این شهر است و ادیانی که از عیسای معمدان تا پیامبر خاتم را شامل میشود و نماد آن مجاورت مسجد و کلسیا در این شهرستان است.

کلیسای ارامنه کاراپت مقدس یکی از آثار ملی و جاذبه های دیدنی آبادان است که همواره میزبان شمار زیادی جهانگرد و گردشگر داخلی است.

این کلیسا زیر نظر شورای خلیفه گری ارامنه جنوب و اصفهان فعالیت می کند و بنای آن با شماره 8352 در تاریخ نهم اردیبهشت ماه 1382 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کلیسای ارامنه آبادان با نام سورکارپت بنایی مربوط به دوره پهلوی است که ارامنه آیین های مذهبی خود را در طول سال شامل روز 25 دسامبر، تولد حضرت عیسی (ع)، مراسم ژانویه و آغاز سال میلادی، 6 ژانویه مراسم غسل تعمید برگزار می کنند و در روزهای یکشنبه نیز آیین عبادت انجام و ناقوس کلیسا به صدا درمی آید و گروهی سرود مذهبی می خوانند و کشیش نیز برای عبادت کنندگان دعا و نیایش می خواند.

کلیسا و مسجد

آبادان تنها نقطه ای از ایران است که در آن کلیسا ومسجد همسایه هستند .

 مجاورت این کلیسا با مسجد امام موسی بن جعفر(ع) جلوه ای از احترام متقابل میان پیروان ادیان مختلف الهی و از زیباترین جلوه های گفتگوی تمدن ها را به تصویر می کشد.

کلیسای ارامنه گریگوری آبادان سورکارپت در سال ۱۹۵۸ میلادی برابر با ۱۳۳۶ هجری شمسی در آبادان بنا شد و به عنوان بزرگترین تالار اجتماعات ارامنه مقیم آبادان به شمار می رفت.

بعد از پایان جنگ تحمیلی بازسازی کلیسا که 40 درصد آسیب دیده بود از سال 75 شروع و در سال 78 پایان یافت .

این کلیسا اولین کلیسای ارامنه آبادان در عصر حاضر محسوب نمیشود، بلکه پیش از احداث این کلیسا در آبادان دو کلیسای دیگر نیز وجود داشتهاند: کلیسای کریستوفر، در منطقه بریم آبادان که در سال 1928 میلادی 1306 هجری شمسی احداث شد و متعلق به مسیحیان پروتستان آبادان بوده است و دیگر کلیسای آبادان که در سال 1951 میلادی 1329 هجری شمسی تاسیس شد، کلیسای آشوری بوده که در نزدیکی فلکه الفی جای داشته و مورد استفاده مسیحیان آشوری آبادان قرار میگرفته ، که امروزه دیگر از آن دو کلیسای قدیمی اثری بر جای نمانده است.

کلیسای ارامنه در داخل حیاط مدرسه ادب و دیوار به دیوار مسجد امام موسی کاظم( ع) یا همان مسجد بهبهانی ها قرار دارد. در داخل حیاط مدرسه و کنار کلیسا هم، یادمان کشتار صد سال پیش ارامنه توسط عثمانی ها دیده می شود.

دیوارهای کلیسا دارای چهار در دو لنگه قهوه ای رنگ چوبی است که بر هر لنگه آن نقش صلیبی برجسته است؛ کلیسا دارای دو گنبد مخروطی شکل آلومینیومی است که یکی بر ساختمان اصلی کلیسا و دیگری در قسمت انتهایی کلیسا جایی که ناقوس واقع شده قرار دارند.

ارامنه آبادان با داشتن مدرسه، کلیسا، خانههای مستقل و دیگر امکانات، زندگی شادی را در آبادان قبل از انقلاب پشت سر گذاشتندو این موضوع سبب شد که به قول تنها بازمانده زن ارمنی امروز آبادان؛ پیش از انقلاب در حدود هزار و ۷۰۰ خانواده ارمنی در این شهر ساکن باشند.

سوفیک مانوکیان تنها زن بازمانده از خانوادههای ارمنی در آبادان است  که از گذشتههای دور تا امروز در شهرمان زندگی کرده و نمادی از همزیستی مسالمتآمیز اقوامی را به نمایش گذاشتهکه با وجود داشتن مذاهب گوناگون یکرنگی، صفا و صمیمیت را سرلوحه کار خود قرار میدهند.

خانم مانوکیان یکی از مسیحیانی است که آرامش همزیستی در آبادان را با هیچ نقطه ای از کره خاکی جایگزین نمیکند واین همان چیزی است که دین مقدس ما همه مسلمانان را به آن توصیه کرده است و این امر در شهرستان آبادان در اوج خود متبلور شده است .

کلیسای کاراپت اکنون یکی از جاذبه های گردشگری خوزستان و جاهای دیدنی آبادان است که در سفر به این شهر نباید از دست داد.

انتهای پیام/د

کلیسای ارامنه کاراپت مقدس یکی جاذبه های دیدنی آبادان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.