گزارش/

برجام منطقه‌ای، بازی جدید ائتلاف آمریکایی در دوران پساداعش

آمریکا در دوران پسا داعش به دنبال نقشه‌ای جدیدی برای غرب آسیا است تا به وسیله آن اهداف سلطه‌جویانه‌اش را دنبال کند.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی  باشگاه خبرنگاران جوان؛ آمریکا و همپیمانانش سال‌هاست به دنبال تغییر مرزبندی‌های جغرافیایی در خاورمیانه با هدف به انزوا کشاندن جمهوری اسلامی ایران هستند. البته باید توجه داشت که غربی‌ها نوع دخالتشان در منطقه را تغییر داده‌اند و با حضور غیرمستقیم و استفاده از گروه‌های تروریستی، جنگ رسانه‌ای و مطرح کردن موضوعاتی همچون توان موشکی و ادعای حضور ایران در یمن به دنبال صدمه زدن به کشورمان هستند. در همین راستا موضوعی تحت عنوان برجام منطقه‌ای از طرف کاخ سفید و برخی کشورهای اروپایی علیه ایران شکل گرفته است که این کشورها سعی می‌کنند با هدف قرار دادن برخی کشورهای منطقه که به نوعی با ایران تعاملات مثبتی دارند به آنها فشار وارد کنند و در نهایت ایران را به انزوا بکشانند.

سناریوی جدید آمریکا برای تغییر نقشه‌ خاورمیانه با محوریت برجام منطقه‌ای

راه انداختن جنگدر افغانستان، عراق، سوریه و یمن، سناریوهایی در چارچوب تضعیف و وابسته نمودن این کشورها برای ایجاد رژیمهایی وابسته به آمریکا و غرب است تا رژیم صهیونیستی از آشوب به وجود آمده در منطقه در جهت تقویت خود استفاده کند.

البته سناریوهایی که کاخ سفید در 10 سال گذشته نسبت به ایجاد تغییرات در نقشه منطقه با محوریتی ضد ایرانی طراحی کرده همواره با شکست مواجه شده است. آغاز روند جدید سناریوهای آمریکایی در منطقه به دوران پس از جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان برمیگردد که به رغم همه حمایتی که آمریکا از رژیم صهیونیستی به کار برد، شکستی بسیار آشکار نصیبش شد و این ناکامی باعث شد تا از مسیرهای دیگر برای تلافی وارد شود و با به هم ریختن اوضاع منطقه تلاش کند شرایط را برای رژیم اشغالگر قدس هموار کند.

در یک نگاه کلی به منطقه میبینیم که آمریکا با حمایت هم پیمانان عرب خود از جمله عربستان و امارات در ایجاد جنگ و تنش در منطقه نقش آفرینی برجسته و البته متفاوتی داشته است، این ایفای نقش با فروش میلیاردها دلار سلاح به آل سعود کاملا ملموس است.

به طور مثال آمریکا در سناریویی که برای سوریه طراحی کرده بود سعی کرد با 40 کشور غربی و برخی کشورهای عربی حکومت سوریه را تغییر دهند اما پس از 7 سال قتل و جنایت و حمایت از گروههای تروریستی هیچ نتیجهای نصیبشان نشد و شکست‌های سنگینی متحمل شدند.

عراق هدف دیگری بود که آمریکایی‌ها می‌خواستند با اشغال آن خود را در یک قدمی ایران قرار دهند تا بتوانند برنامه‌های ضد ایرانی خود را بهتر پیاده کنند، اما در نهایت پس از راه‌اندازی جنگ خونین در عراق و اشغال این کشور، مجبور به خروج از آن شدند و هزینههای زیادی را هم در راه این پروژه جنگ‌افروزانه سال ۲۰۰۳ متحمل شدند. ضررهای ایالات متحده از جنگ عراق در حدی است که دونالد ترامپ هم چندی پیش به افشاگری جنایات آمریکا پرداخت و از حمله نظامی جرج دبلیو بوش در سال 2003 به عراق انتقاد کرد. اما باید توجه داشت که بحران‌سازی در منطقه از سیاست‌های ثابت ساکنان کاخ‌سفید است همان‌گونه که در ادامه خود ترامپ هم به حمایت از گروه‌های تروریستی در منطقه پرداخت، لذا رویکرد آمریکایی‌ها نسبت به منطقه غرب آسیا تغییری نکرده و تنها روش انجام بحران‌سازی‌هایش در این گستره جغرافیایی دستخوش تغییر شده است.

مصیب نعیمی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سناریوی جدید آمریکا با محوریت برجام منطقه‌ای برای اعمال فشار بر ایران و تغییر نقشه‌ی منطقه، گفت: دخالت‌های آمریکا در منطقه موضوع جدیدی نیست و تبلیغاتی که هم‌اکنون در عرصه بین‌الملل از طرف کاخ سفید به راه افتاده فقط برای کوچک جلوه دادن شکست‌های واشنگتن و موفقیت‌های جبهه مقاومت است.

گزارش برجام منطقه‌ای

وی  با اشاره به اینکه در سوریه وضع به گونه‌ای است که هم اکنون پیچیدگی‌های زیادی در آن وجود دارد و تناقض‌هایی در خصوص حضور برخی گروه‌ها در آنجا مطرح است، افزود: بحث حضور کشور ترکیه در سوریه که از طرفی خودش را هم پیمان روسیه به حساب می‌آورد و از طرفی خواسته‌های شخصی‌اش را در عفرین دنبال می‌کند مورد انتقاد قرار گرفته چرا که پیچیدگی‌های معادلات سوریه را افزایش داده است.

نعیمی با اشاره به اینکه کاخ سفید و همدستانش هموراه به فکر متهم کردن ایران به بهانه‌های مختلف هستند، تصریح کرد: آمریکایی‌ها پس از اینکه در حضور مستقیم در سوریه ناکام ماندند امروزه از گروهک‌هایی که تحت عنوان نیروهای آزادی بخش فعالیت می‌کنند برای به دست آوردن سهمی از دستاوردهای دوران پسا داعش در سوریه تلاش می‌کند و این درحالی است که ایران را متهم به دخالت در سوریه می‌کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه وقایعی که هم‌اکنون در منطقه رخ می‌دهد به رغم سختی‌ها و دشواری‌هایش آن‌گونه نیست که سناریوی آمریکایی‌های و غربی‌ها را محقق کند، بیان کرد: در بحران‌های منطقه شاهد تناقض گویی اروپایی‌ها هستیم چرا که از طرفی خود را با دولت لبنان می‌دانند و از طرفی دولت سوریه را به رسمیت می‌شناسند و از طرف دیگر مخالفان دولت سوریه مثل عربستان را تحریک به خرید سلاح می‌‌کند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا به دنبال تغییر نقشه‌ی منطقه خاورمیانه با هدف قرار دادن جمهوری اسلامی ایران است، اظهار کرد: این پارادوکس و دوگانگی غرب همیشه وجود داشته اما مخفی بوده و امروز آشکار شده است و اتفاقات اخیر موضوع جدیدی در منطقه نیست بلکه تکرار وقایعی است که در 10 سال اخیر رخ داده است.

سناریوی جدید آمریکا برای تغییر نقشه‌ی خاورمیانه با محوریت برجام منطقه‌ای

نعیمی با اشاره به بحران ایجاد شده در یمن از طرف سعودیها، اظهار کرد: در یمن وضع فاجعه باری را شاهد هستیم اما هر اتفاقی که در صنعا بیفتد، عربستان هرگز پیروز آن نخواهد بود و سعودیها اگر نصف مردم یمن را هم بکشند جز بدنامی، ننگ و نفرت جهانی چیزی عایدشان نخواهد شد.

کارشناس مسائل بینالملل با بیان اینکه بحران یمن باعث شده تا سعودیها در یک انزوای بینالمللی قرار بگیرند، بیان کرد: بخشی از نمایندگان پارلمان انگلیس که خود حامی اصلی رژیمهای دست نشانده منطقه هستند خواستار انجام نشدن سفر ولیعهد عربستان به کشورشان بودند و این نشان میدهد ملت یمن با پایداری و مظلومیت حقانیت خود را اثبات کرده است.

وی با بیان اینکه عربستان هر اقدام فاجعه باری در یمن انجام دهد بر بدنامیهایش میافزاید، تصریح کرد: شکست عربستان در جنگ با یمن مشهود است و اینگونه نیست که بتواند در صنعا حاکمیت داشته باشد.

نعیمی با اشاره به سکوت جامعه بینالملل نسبت به بحران یمن، گفت: سازمان ملل قدرتی ندارد تا بتواند جلوی نسلکشی عربستان را بگیرد و یا اگر هم قدرتی دارد ارادهای برای انجام اقدام عملی در خصوص بهبود اوضاع وخیم یمن ندارد.

کارشناس مسائل بینالملل با بیان اینکه ایران هرگز در امور داخلی کشورها دخالتی ندارد، افزود: اراده آنهایی که سازمان ملل را مدیریت میکنند تحت تاثیر تفکر آمریکاییها است و کاخ سفید در موضوع یمن به درآمدی که از فروش سلاحهایش به عربستان دارد نگاه میکند و تنها برایش مهم است که از این بحران چقدر میتواند استفاده کند و سلاح به منطقه بفروشد.

وی با بیان اینکه مواضع دبیر کل سازمان ملل و برخی محافل بینالمللی نمیتواند تغییر دهنده سرنوشت مردم یمن باشد، اظهار کرد: آنچه در موضوع یمن سرنوشت ساز است مقاومت و قاطعیت آنها در برابر ظلم و جنایات سعودیهاست و از طرف دیگر واکنشهای احتمالی سایر جوامع میتواند تا حدودی تعیین کننده سرنوشت مردم مظلوم صنعا باشد.

نعیمی تصریح کرد: بسیاری از کشورهای عربی نسبت به جنایات خونین آلسعود در یمن سکوت کردهاند و حتی در توطئههای منطقهای روز به روز اسرار بیشتری از آنها فاش میشود.

کارشناس مسائل بینالملل با اشاره به اینکه اگر سازمان ملل بخواهد اقدامی در خصوص بحرانهای منطقه انجام دهد باز نمیتواند تاثیرگذار باشد، بیان کرد: چیزی که روشن است در یمن همانند سوریه و عراق سرنوشت مردم در میدان جنگ مشخص میشود.

سناریوی جدید آمریکا برای تغییر نقشه‌ی خاورمیانه با محوریت برجام منطقه‌ای

نعیمی به حضور گروه‌های تروریستی و دست‌نشانده آمریکا در منطقه را یکی از بحران‌های بزرگ دهه اخیر در خاورمیانه عنوان کرد و افزود: گروه‌های تروریستی امکانات بسیار گسترده‌ای دارند تا بتوانند به اندازه مساحت چند کشور را در اشغال خود قرار دهند، که این نشان می‌دهد یک تشکیلات بزرگ بین‌المللی از آنها حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: گروهای تروریستی به وسیله صدها شبکه اجتماعی و هزاران سایت کشورهای اروپایی و عربی حمایت میشوند که در راستای اهداف این گروها عمل میکنند که این دلیل دیگری از نفوذ تروریستها در منطقه به شمار میآید.

کارشناس مسائل بینالملل با بیان اینکه در کلیه کشورهای عربی رژیم پلیسی حاکم است که حتی یک نفر نمیتواند خارج از آن چارچوب حرکت کند، اظهار کرد: جمع شدن گروههای تروریستی در یک واقعه و داشتن گردانها و لشکرهای مختلف و گذراندن دورههای نظامی از جمله در مناطق دور افتاده عربستان و حتی کشورهای غربی نشان میدهد که یک سری عوامل قدرتمند در پشت پرده به وجود آوردن این گروهکها قرار دارند.

نعیمی در خصوص واکنش نشان ندادن برخی کشورهای منطقه به موضوع تروریسم، گفت: وقتی کشورهایی مثل آمریکا و عربستان به وجود آوردنده این گروهها هستند طبیعی است که اجازه نمیدهند موضوع این گروهها در عرصه بینالمللی، رسانهای شود و اجازه نمیدهند سران آن گروهها محاکمه یا پشت پرده جنایات آنها فاش شود.

وی با بیان اینکه در 20 یا 30 سال آینده حقایق و پشت پرده گروههای تروریستی فاش میشود، بیان کرد: هماکنون آمریکاییها اعتراف کردند که این گروههای تروریستی ساخته خود آنها هستند و از نظر عقلی و منطقی هم روشن است که گروههای تروریستی ساخته و پرداخته استکبار جهانی است.

کارشناس مسائل بینالملل اظهار کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی مجموعههایی افراطی و خونخوار برای ویرانی کشورهای اسلامی هستند و در مدتی که تروریستها در منطقه فعالیت میکنند نه تنها حتی یک تیر به طرف آنها شلیک نکردند بلکه وقتی تروریستها مجروح میشدند در بیمارستانهای اسرائیل مورد معالجه قرار میگرفتند.

نعیمی خاطرنشان کرد: استکبار جهانی و سعودیها تا دیروز این گروههای تروریستی را تامین و تجهیز کردند و به جان ملتهای غرب آسیا انداختند و امروزه هم اجازه نمیدهند جنایتهای آنها آشکار شود و حتی اجازه نمیدهند یک عزم جدی برای از بین بردن این گروهها ایجاد شود.

ادعاهای پوچ غربی‌ها برای متهم کردن ایران

رئیس جمهور آمریکا در ادامه فرافکنی‌های خود، جمهوری اسلامی ایران را به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه متهم کرد و مدعی شد ایران به یمن سلاح ارسال می‌کند و ادعا می‌کند که جهان با مشکلات امنیتی فراوانی از جمله فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه مواجه است! گفتنی است ترامپ پیش از نیز بارها ایران را که نقشی اساسی در مبارزه با تروریست‌های مورد حمایت واشنگتن در منطقه دارد به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده متهم کرده بود.

نیکی هیلی سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز  بارها بدون اشاره به حمایت‌های تسلیحاتی بی‌دریغ واشنگتن از عربستان برای بمباران مردم مظلوم یمن، ایران را به تجهیز جنبش انصارالله یمن برای حمله موشکی به عربستان متهم کرده بود. این در حالی است که  « فرحان حق» معاون سخنگوی سازمان ملل متحد در 14 دسامبر و همچنین «جفری فلتمن» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در 19 دسامبر  این ادعای «هیلی» را رد کردند.

غلامعلی خوشرو نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، اتهامات سفیر آمریکا علیه ایران را قویا رد کرد و گفت: این اقدام نشانه بارز نقش مخرب، تحریک آمیز و غیر مسئولانه آمریکا است.

وی تصریح کرد: به دنبال طرح اتهامات بی پایه دولت آمریکا بر ضد جمهوری اسلامی ایران در 10 ماه گذشته، بار دیگر سفیر آمریکا در سازمان ملل ایران را به ارسال موشک به یمن متهم کرد. اتهام بی اساسی که ما قویاً آن را رد کرده و در عین حال، آن را نشانه بارزی از نقش مخرب، تحریک آمیز و غیرمسئولانه آمریکا می دانیم.

خوشرو ادامه داد: شواهد و مدارک ادعائی خانم نیکی هیلی مثل مدارک جعلی و ساختگی است که آمریکا در گذشته در مناسبت های دیگر نیز ارائه کرده است.

همکاری رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها عصای دست کاخ سفید در اجرای طرح برجام منطقه‌ای

آمریکا به وسیله‌ حکومت‌های دست‌نشانده خود در منطقه از جمله رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها طرح برجام منطقه ای را با محوریت مقابله با جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کند و از طرفی با به کارگیری گروهک‌های تروریستی و به راه انداختن جنگ، قتل و غارت و از سویی دیگر با دامن زدن به اختلافات بین کشورهای اسلامی، گام در مسیری تازه برای اجرایی کردن طرح مورد نظر خود در منطقه نهاده است.

نزدیک شدن برخی کشورهای منطقه به رژیم صهیونیستی می‌تواند بیش از پیش معادلات منطقه را به نفع آمریکا تغییر دهد که کشورهای منطقه باید بیش از پیش به این موضوع توجه داشته باشند.

در این راستا جمهوری اسلامی ایران که همواره در زمینه تأمین امنیت و ایجاد صلح در منطقه تلاش‌های فراوانی را صورت داده است به بیانیه اتحادیه عرب و همکاری‌های عربستان و رژیم صهیونیستی که به منظور دامن زدن به تنش‌های منطقه صادر شده بود واکنش نشان داد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، در واکنش به بیانیه اتحادیه عرب گفت: اینک که عربستان سعودی در اجرای سیاست‌های رژیم صهیونیستی برای تشدید اختلافات درون‌منطقه‌ای و انحراف ملت‌ها و دولت‌های اسلامی از ادامه اشغال فلسطین به‌عنوان مسئله اصلی امت اسلامی تلاشی مضاعف دارد و با اعمال فشار و جوسازی‌های گسترده سیاسی و تبلیغاتی موفق شده بیانیه‌ای سراسر دروغ و تحریف به نام وزرای خارجه اتحادیه عرب صادر شود، جمهوری اسلامی ایران از دولتمردان عربستان سعودی دعوت می‌کند برای نتیجه‌بخش بودن این‌گونه بیانیه‌ها، هرچه سریع‌تر به تهاجم وحشیانه علیه هم‌نوعان عرب خود در یمن پایان دهند تا کودکان و زنان و غیرنظامیان یمن این‌گونه طعمه آتش کینه‌توزی آن‌ها نشوند.

سناریوی جدید آمریکا برای تغییر نقشه‌ خاورمیانه با محوریت برجام منطقه‌ای

وی تصریح کرد: ایران همچنین از عربستان سعودی می‌خواهد به سیاست مبتنی بر فشار بر برادران عرب خود در لبنان و قطر و کل منطقه خاتمه دهد و با پایان دادن به لشکرکشی در بحرین، اجازه دهد مردم این کشور با یکدیگر گفت‌وگو کنند و به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای حل بحران جاری دست یابند.

قاسمی با بیان اینکه سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران بر اساس روابط خوب با کشورهای منطقه تنظیم شده است، افزود: تهران تلاش‌های گسترده در زمینه رویارویی با تروریسم و کمک به حل بحران‌ها و اعاده صلح و ثبات به منطقه از طریق مشارکت فعال در شکل‌گیری و تداوم روند آستانه و ارائه طرح‌هایی چون طرح چهار ماده‌ای صلح یمن و ابتکار گفت‌وگوی منطقه‌ای در همین چارچوب و با حفظ هدف‌گیری فوق انجام داده است اما متاسفانه این تلاش‌ها با سیاست معکوس مبتنی بر تشدید اختلافات و درگیری‌ها و کارشکنی عربستان سعودی مواجه شده و نتیجه‌بخشی کامل آن به تاخیر افتاده است.

برنامه موشکی؛ بهانه‌ی دیگر غربی ها برای اجرای برجام منطقه ای علیه ایران

وزارت خارجه فرانسه نیز چندی پیش ضمن اعلام پایبندی به توافق هسته‌ای، درباره برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران ابراز نگرانی کرد. اما بخشی از این نگرانی شیطنت‌آمیز مقامات پاریس با ادعای اینکه ایران از انصارالله در یمن حمایت تسلیحاتی دارد، اعلام شده است!

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل درخصوص ادعاها و نگرانی‌های فرانسویان نسبت به برنامه موشکی ایران، اظهار کرد: موضوع دفاعی ما ربطی به کشورهای خارجی از جمله فرانسه ندارد که به ما بگویند چه نوع موشکی داشته باشیم، مگر ما به فرانسه می‌گوییم چگونه از خودش دفاع کند.

وی تصریح کرد: ایران کشور مستقلی است و هر طور که صلاح بداند از خودش دفاع می کند با موشک یا هر وسیله دفاعی دیگر.  لذا جمهوری اسلامی ایران نمی تواند در مقابل تسلیح روزافزون کشورهای منطقه و جهان بی تفاوت بماند در حالی که ایران مهم ترین کشور منطقه با حدود ۸۰ میلیون نفر جمعیت بیش از ۸۰۰۰ کیلومتر مرز و همسایگی با ۱۵ کشور است که خوشبختانه با همگی در صلح به سر می‌بریم.

ولایتی آمادگی دفاعی  را جزو حقوق اولیه هر ملتی خواند و گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند برای ما یا کشورهای دیگر تعیین تکلیف کند که چه نوع موشکی داشته باشیم و این مسئله در اختیار جمهوری اسلامی ایران است و هرگونه صلاح بداند عمل می‌کند.

وی تاکید کرد: فرانسه بی جهت ادعایی نکند که از عهده آن بر نمی‌آید. البته آنها هم برای اینکه خودشان را موثر نشان دهند ادعا می‌کنند، اما پاسخ جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اینکه چه نوع وسیله دفاعی داشته باشد موشک یا غیر موشک یا حوزه سلاح‌های کلاسیک به کسی اجازه نمی‌دهد در این امور دخالت کند و آنها هم بهره‌ای نخواهند برد.

تحولات منطقه در غرب آسیا به خوبی گویایی این حقیقت است که واشنگتن با مطرح کردن موضوعات مختلف به دنبال محصور کردن ایران در عرصه‌های گوناگون است و هر روز به بهانه‌های مختلف از جمله هجمه به توانمندی دفاعی و موشکی کشورمان تلاش می‌کند تهران را به دخالت در کشورهای دیگر متهم کند تا بدین وسیله شرایط را برای انزوای ایران فراهم کند.

گفتنی است آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به دنبال این هستند تا سرانجامی مورد رضایت منافع خود را برای سوریه و عراق و یمن را رقم بزنند و سیاست‌های هماهنگی را در این زمینه در پیش گرفته‌اند. روشن است این سیاست‌ها به نفع رژیم صهیونیستی و گروه‌های تروریستی طراحی شده است و از طرفی در یک پروژه بزرگ به دنبال تغییر ماهیت جغرافیایی کشورهای منطقه هستند؛ تغییری که به حضور سیاسی و فیزیکی آمریکایی‌ها در کشورهای منطقه بهتر پاسخ دهد.

با توجه به تحولات غرب آسیا روشن است ملت‌های منطقه نسبت به موضوع تروریسم آگاه‌تر شده‌اند و اهمیت آینده مردم باعث حضور آنها در صحنه مبارزه با تروریسم شده است. در همین راستا در سوریه، یمن، عراق، لبنان و کشورهای دیگر، حرکت‌های شایسته و معقولانه‌ای از طرف گروه‌های مردمی در جهت مبارزه با تروریسم صورت گرفته است. البته توطئه‌های زیادی در این مسیر وجود دارد و گروه‌های زیادی برای ایجاد مانع در تعیین سرنوشت مردم هزینه می‌کنند. آمریکا و هم پیمانانش مثل عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی که در 10 سال گذشته با آشوب‌هایی که در منطقه به راه انداخته بودند و احساس سلطه گری می‌کردند دیگر نمی‌توانند چنین حسی را تجربه کنند چرا که جهان هرگز به دوره سکوت در برابر ظالمان و مستکبران بر نمی‌گردد و این امیدواری وجود دارد که در سال‌های آینده با همه دشواری‌هایی که وجود دارد اوضاع نسبت به گذشته بهبود یابد چون هر روز مردم آگاه‌تر می‌شوند و دیگر فریب سیاست‌های منفعت‌طلبانه و تزویرمابانه غربی‌ها را نمی‌خورند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: آمریکا ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۲:۵۴ ۲۹ اسفند ۱۳۹۶
میتوان گفت که قدرت نفوذ ایران اسلامی چه بسا بیشتر از توان موشکیش برای دشمنان رعب و وحشت ایجاد می‌کند و برای همین قدرت نفوذ در منطقه خونها ریخته شده و الکی و بیخودی این قدرت به وجود نیامده
و این دو قدرت مکمل همدیگرند
آخرین اخبار