کفاشیان: تا حالا پام به توپ نخورده/قطبی به ما دروغ گفت /کی روش مربی بزرگی است

نائب رئیس فدراسیون فوتبال گفت: پیش از حضور کی روش در ایران، افشین قطبی، با دروغ‌هایی خود ما را مجاب کرد که به عنوان سرمربی تیم ملی انتخابش کنیم.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، علی کفاشیان ملقب به آقای خنده فوتبال ایران است که خیلی کم عصبی می‌شود و همیشه به مشکلات می‌خندد. او که کارش را از دوومیدانی آغاز کرد، در سال ۱۳۸۶ رئیس فدراسیون فوتبال شد و حالا پس از ۱۱ سال، به عنوان نائب رئیس اول فدراسیون فوتبال و رئیس کمیته فوتسال در کنار مهدی تاج کار می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان به مناسبت عید نوروز ۱۳۹۷ گفتگو تفصیلی با علی کفاشیان ترتیب داده که بخش نخست آن را در زیر می‌خوانید.

*ابتدا خود را معرفی کنید.

علی کفاشیان هستم، متولد ۱۵ مرداد ۱۳۳۳ در نایین و کارمند بازنشسته بانک مرکزی.

*چگونه وارد ورزش شدید؟

پیش از آنکه دانشجو شوم، رشته دوومیدانی را آغاز کردم، قهرمان و رکورد دار ایران در ماده ۱۱۰ متر بودم و در ۴۰۰ متر هم می‌دویدم. زمانیکه اوج فعالیت من در رشته دوومیدانی بود، رئیس فدراسیون دوومیدانی شدم و به عنوان شغل دوم، کار ریاست در فدراسیون را آغاز کردم.

*در زمان حضور شما در فدراسیون دوومیدانی، این رشته عملکرد خوبی داشت، چرا پس از آن موفقیت‌ها ادامه نداشت؟

در دوومیدانی ۱۰-۱۱ سال سابقه داشتم و هیچ گاه نتیجه نمی‌گرفتیم و به سختی کار پیش می‌رفت. البته در پایه‌ها عملکرد قابل قبولی داشتیم و در سال های ۷۳ تا ۷۵ که بار دیگر به دوومیدانی آمدم، کار‌های اقتصادی با هماهنگی سازمان تربیت بدنی انجام دادیم و بنیه مالی فدراسیون را قوی کردیم. زیرا زمانیکه پشتوانه مالی قوی داشته باشید، می‌توانید روی پایه‌ها کار کنید و ما هم توانستیم روی پایه‌ها (نوجوانان و جوانان) کار مثبت انجام دهیم که خوشبختانه جواب داد و نتیجه گرفتیم.

*ارتباط تان با احسان حدادی چگونه است؟

احسان (پسرعلی کفاشیان) هم قهرمان ایران در پرش ارتفاع دوومیدانی است و مقام آسیایی هم دارد. احسان حدادی هم استعداد و پدیده بزرگی در دوومیدانی محسوب می‌شود و از زمانیکه او را در جوانی کشف کردیم، حتی آمریکا به او پیشنهاد داد تا به این کشور برود، درس بخواند، بورسیه شود و برای این کشور مسابقه دهد، اما ما اجازه این کار را به او ندادیم و واقعیتش این است که حدادی هم دلش نمی‌خواست از ایران برود و ملی فکر می‌کرد. بهترین افتخارات تاریخ دو و میدانی ایران را حدادی کسب کرد. زمانیکه در وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک، فدراسیون فوتبال و ... بودم، دو و میدانی را رشته اول خودم می‌دانستم.

*پس فوتبال، رشته اول تان نیست؟

تا حالا پام به توپ نخورده است و بودن و حس کردن یک رشته ورزشی با مدیریت آن، تفاوت زیادی دارد. برای مدیریت کردن نیاز نیست، در آن رشته ورزشی قهرمان باشید یا ...، فقط کافی است، مدیریت را بلد باشید تا بتوانید موفق شوید. در فوتبال پام به توپ نخورده است، اما زمانیکه به این رشته آمدم، ۳۰ سال تجربه مدیریتم را در این رشته گذاشتم و کار‌ها را تقسیم کردیم و خداراشکر کار‌ها به خوبی انجام و پیشرفتی هم حاصل شد. در دو و میدانی قهرمان بودم، اما هیچ گاه در مسائل فنی دخالت نمی‌کردم و تلاشم این بود تا در مدیریت فوتبال هم چنین باشد. به رشته دو و میدانی علاقه دارم و اگر هم اکنون بتوانم کمک کنم، دریغ نمی‌کنم و این کار را انجام خواهم داد.

*دوومیدانی می‌تواند در المپیک ۲۰۲۰ سرانجام ۲ مدال کسب کند؟

سخت است که بخواهیم در المپیک ژاپن مدال کسب کنیم هر چند مطمئن هستم در بازی‌های آسیایی مدال‌های خوبی بدست می‌آوریم، اما در المپیک، کسب مدال سخت است و هرچند در دوی سرعت، حریفان محشر هستند، اما باید تفتیان را حمایت کنیم تا رکورد زیر ۱۰ ثانیه در ۱۰۰ متر سرعت بزند، چون تاریخی است، اما برای کسب مدال بعید می‌دانم. همچنین کار احسان حدادی هم بسیار سخت است و باید منتظر وضعیت او در نزدیک المپیک باشیم، اما شانس او برای کسب مدال زیاد است.

*درباره مراسم عید نوروز و عید دیدنی نظرتان چیست؟

از زمانیکه به فوتبال آمدم، عیدی نداشتم و همیشه هم عید در ماه مارس (فروردین) است و مسئولان، درگیر بازی‌های دوستانه، اردو‌های آماه سازی تیم ملی و ... هستند و من هم ۲۹ اسفند باید در نشست هیئت رئیسه AFC در مالزی باشم و در ۱۱ سالی که در فوتبال هستم خیلی کم پیش خانواده بوده ام. به هرحال عید را دوست دارم، هوا خوب است و با خانواده به مسافرت می‌رویم.

*عید ۸۸ بدترین عید شما بود؟

در چند سال اخیر، ۳-۴ عید بد در خاطره ام دارم. در یکسال تیم ملی امید به المپیک نرفت. سال ۲۰۱۵ تیم ملی مقابل عراق حذف شد و "هرکسی ما را می‌دید، می‌گفت: عید ما را خراب کردی و این چه تیمی است". عید سال ۱۳۸۸ هم برای ما به هیچ وجه خوب نبود و متاسفانه نتوانستیم به جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی صعود کنیم. تیمی که ما تحویل گرفتیم، نه مربی داشت و نه سرمربی و به هیچ وجه خوب نبود، اما  پس از مدتی روی غلتک افتاد و بهتر شد. در عید‌هایی که فدراسیون فوتبال نتیجه نمی‌گرفت، از خانه خارج نمی‌شدیم و اگر به بیرون می‌آمدیم، باید جوابگوی مردم بودیم و به همین دلیل تصمیم می‌گرفتم در خانه بمانم.

*حضور محمود احمدی نژاد در نتیجه بازی ایران و عربستان تاثیرگذار بود؟

در بازی با عربستان گل خوردیم و طبیعی بود که شکست بخوریم و ارتباطی به حضور احمدی نژاد ندارد. او رئیس جمهوری بود که از ورزش خیلی خوب حمایت می‌کرد و در بین روسای جمهور‌هایی که داشتیم، احمدی نژاد حمایت ویژه‌ای از ورزش می‌کرد و به ما پول کافی را تزریق می‌کرد و در فوتبال صاحب نظر بود.

*آیا احمدی نژاد دوست داشت علی دایی سرمربی تیم ملی شود؟

من با احمد‌ی نژاد هیچ ارتباطی نداشتم و در بیشتر اوقات با علی آبادی، معاون او صحبت می‌کردم. علی آبادی از علی دایی حمایت کرد و ما هم او را سرمربی تیم ملی کردیم. هیئت رئیسه سرمربی تیم ملی را انتخاب می‌کند و اگر علی آبادی هم توصیه‌ای به اعضای هیئت رئیسه داشته بود، آن‌ها می‌توانستند آن را قبول کنند. در خیلی از اوقات هم وزارت ورزش و جوانان دستوراتی به فدراسیون فوتبال می‌داد، اما زمانیکه آن دستورات به فوتبال ضربه می‌زد، آن را اجرایی نمی‌کردیم، اما در صورتیکه اجرا می‌کردیم، اتفاق خوش به کام آن‌ها بود و اگر انجام نمی‌دادیم و اتفاق بدی رخ می‌داد، مسئولان بیان می‌کردند به شما گفتیم و چرا انجام ندادید. به هر حال در زمان قدیم، تصیم گیری سخت بود.

*نظرتان درباره دخالت سیاسیون در ورزش چیست؟

دخالت سیاست در ورزش درست نیست، اما همیشه وجود دارد و حتما یادتان هست در زمانیکه رئیس فدراسیون فوتبال بودم و کمی در زمان وزیر ورزش و جوانان وقت مقاومت کردیم، چه بلایی سرمان آوردند و همین حالا هم اگر دستوری به فدراسیون‌های دیگر بدهند، روئسا باید از آن اطاعت کنند و در غیر اینصورت اذیت می‌شوند (با خنده).

*دخالت سیاست در ورزش با روح منشور المپیک سازگاری دارد؟

خیلی از چیز‌ها با روح منشور المپیک سازگاری ندارد، اما رخ می‌دهد و ... (با خنده)

*حضور شما در فوتبال روی اجبار بود، آیا اگر به سال ۸۶ بازگردیم، بازهم به فوتبال می‌آیید؟

اصلا. دیگر نمی‌توانم فوتبال رو تحمل کنم، پس از اینکه دوره اول ریاست تمام شد، به وزیر گفتم اگر کسی هست تا جایگزین من شود، بگویید تا من بروم، اما آنقدر طول کشید که من برای دور دوم هم تحمیل شدم. می‌دانستم در دوره دوم ریاستم خیلی مخالف دارم و آن‌ها هم مرا اذیت می‌کنند که این اتفاق هم رخ داد و تا حدودی تحمل کردم و در دوره سوم هم می‌دانستم تحمل این اذیت‌ها را ندارم و به ضرر فوتبال می‌شود و بر همین اساس، اکنون درحال خدمت به ورزش و فوتبال هستم و منتظر می‌مانم تا یک و سال و نیم دیگر هم این دوره به پایان برسد و از این فوتبال بروم. از دوره بعد دیگر شرکت نمی‌کنم و اگر هم بخواهند دیگر نمی‌آیم.

*مهدی تاج، خواست که به فدراسیون بیایید؟

تاج ۸ سال نایب رئیس فدراسیون در زمان ریاست من بود و وقتی او به من گفت تا به کمک من بیا، نتوانستم جواب رد بدهم و قبول کردم.

*همسرتان می‌گوید، دوست ندارد با شما به بیرون برود! چرا؟

فوتبال خیلی تاثیر دارد و شما ببینید مردم چند درصد ازجامعه را می‌شناسند؟ به طور قطع یکی از آن‌ها فوتبال است که همه آن را می‌شناسند و در آن کارشناس هستند. در دو و میدانی، شاید کسی همه را بشناسد، اما کارشناس نیست و اگر برای مثال تفتیان قهرمان شد، نمی‌گویند با چه زمانی اول شده است، اما در فوتبال همه کارشناس هستند و شاید شما در بازی پیروز شوید، اما هواداران شما از عملکرد تیم و نوع بازی راضی نباشند و این کار را سخت می‌کند. در فوتبال جوابگویی سخت است و اگر نتیجه نگیریم، مردم می‌گویند چرا همیشه میخندی و کار انجام نمی‌دهی و به همین دلیل سخت است با خانواده بیرون رفتن. در دورانی که تیم ملی نتیجه نمی‌گرفت به مسجدی که می‌رفتیم، ۲-۳ نفری بودند که می‌گفتند استعفاء بده و این چه وضعی است، اما زمانیکه تیم ملی به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل صعود کرد و از آن‌ها در خصوص وضعیت تیم ملی پرسیدم، از عملکرد تیم ملی رضایت داشتند و این موضوعی است که ما را اذیت می‌کند. فوتبال، زندگی طبیعی را مختل می‌کند و این به تمام افراد معروف داخل فوتبال نسبت دارد. من، علی دایی را درک می‌کنم که او خیلی معروف‌تر از ما است و این نوع مشکلات را چند برابر بیشتر از ما دارد. آن‌ها در جامعه راحت نیستند و سختی کار خود را دارند.

*در خصوص خنده هایتان توضیح دهید که چرا همیشه لبخند می‌زنید؟

واقعیتش این است که این خنده‌ها برای لجبازی با خبرنگاران آغاز شد و پس از هر مسابقه، آن‌ها از روی عصبانیت حرص می‌خوردند که چرا این اتفاق رخ داده و نتیجه نمی‌گیرم که من می‌خندیدم و به آن‌ها می‌گفتم، در آینده نتیجه می‌گیرم. دیگر این خنده روی ما ماند و اسلحه پنهان ما محسوب می‌شود. وقتی خبرنگاران عصبانی می‌شدند، من خوشحال می‌شدم و برای همین زیاد می‌خندیدم. همچنین ورزشکار هستم و روحیه و شادابی زیادی دارم و آن هم کمک می‌کند تا بیشتر بخندم.

*در ۸ سال ریاست تان در فدراسیون فوتبال از خبرنگاری شکایت کردید؟

یک بار شکایت کردم و آن هم به خاطره اتهام و تهمت به خانواده ام بود. اگر به من افترا می‌زدند، مشکلی نداشتم، اما زمانیکه به خانواده ام تهمت زدند، نتوانستم تحمل کنم و نکته جالب آنجاست که آن‌ها شکایت کردند و زمانیکه رضایت می‌خواستند، به آن‌ها بیان کردم باید از همسرم رضایت بگیرید. زمانیکه اصحاب رسانه مطلبی را به دروغ منتشر می‌کنند و آن هم به مغز مخاطب نفوذ کند، برگرداندن آن سخت است و نمی‌توان کاری انجام داد.

*چرا کی روش را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کردید؟

زمانیکه رئیس فدراسیون فوتبال شدم، از همان اول اولویتم سرمربی خارجی بود و ابتدا کلمنته را برای هدایت تیم ملی ایران انتخاب کردیم که پس از ماجرای پله برقی فرودگاه و اینکه او می‌گفت من مربی غیر حضوری هستم و ... حضور او منتفی شد. بررسی‌های زیادی انجام دادیم تا یک مربی با کلاس را بیاوریم  و روی هر گزینه‌ای دست می‌گذاشتیم، هیئت رئیسه با او مخالفت می‌کرد و هر کسی نظری می‌داد، اما سرانجام با توصیه‌ای که از سوی سازمان تربیت بدنی وقت، علی آبادی مبنی بر سرمربیگری علی دایی صورت گرفت، ما هم روی آن فکر کردیم و به این نتیجه رسیدیم که می‌تواند دایی به تیم ملی کند و علی آبادی هم به دایی صحبت کرد و سرانجام او سرمربی تیم ملی شد. این بحث‌ها و مسائل به اتمام رسید تا زمانیکه مدیریت سازمان به دست سعیدلو رسید.

سعیدلو به من یادداشت کتبی داد که مربی پیدا کنید که سابقه حضور در جام جهانی را داشته باشد و من هم هزینه حضور او در ایران را می‌دهم و ماهم چند نفر را مامور کردیم تا مربی با این خصوصیات پیدا کنند و به کشورمان بیاورند. پس از رفت و آمد‌های فراوان با کی روش قرارداد بستیم و فکر می‌کنم یکی از کار‌های مثبتم در فدراسیون فوتبال و ریاست ۸ ساله، آوردن او به تیم ملی فوتبال ایران بود.

*در خصوص حضور کی روش در ایران، دلالی دخالت داشت؟

به هیچ عنوان هیچ دلالی در حضور کارلوس کی روش در ایران دخالت نداشت و فدراسیون فوتبال با مدیر برنامه‌های او در ارتباط بود. عباس ترابیان، مسئول فدراسیون فوتبال برای حضور کی روش در ایران بود و پس از مذاکره با مدیربرنامه‌های او، با کی روش هم صحبت کردیم و سرانجام وی سرمربی تیم ملی شد. فدراسیون فوتبال هیچ تعهدی به مدیربرنامه‌های کی روش نداشت و خودشان با یکدیگر توافق کرده بودند. سرانجام با کی روش در دفتر رئیس سازمان تربیت بدنی (سعیدلو) قرارداد بستیم و قرار بود او بخشی از مبلغ قرارداد سرمربی تیم ملی را بدهد که در پایان هم این کار را انجام نداد.

*افشین قطبی چگونه سرمربی تیم ملی فوتبال شد؟

پیش از حضور کی روش در ایران، افشین قطبی، دروغ‌هایی به فدراسیون فوتبال گفت و بیان کرد: رقیب اصلی ما کره جنوبی است و از او شناخت دارم و می‌توانیم آن‌ها را شکست دهیم. پس از بررسی‌هایی که در خصوص مربیان آن موقع تیم ملی داشتیم، تصمیم گرفتیم قطبی را به عنوان مربی تیم ملی انتخاب کنیم و قبول کردیم تا او سرمربی تیم شود. قطبی شخصیت مربیگری داشت، اما جوهر در این مربی نبود و تصمیم گرفتیم تا پس از مدتی او را برکنار کنیم. ما چاره‌ای جز انتخاب قطبی نداشتیم و متاسفانه ریسک ما جواب نداد و تیم به جام جهانی صعود نکرد. البته در صعود به جام جهانی، ایران بدشاس بود و اگر کمی شانس داشتیم، می‌توانستیم به آفریقای جنوبی صعود کنیم.

*بین ۲ نیمه دیدار ایران و عربستان اتفاق سیاسی رخ داد؟

هیچ اتفاقی بین ۲ نیمه رخ داد و مگر می‌شود دربین ۲ نیمه که ۱۵ دقیقه است، به بازیکنان تیم ملی در رختکن دستور بدهند که کاری انجام دهند؟ هیچ اتفاقی رخ نداده است و تمامی آن‌ها شایعه است. این اتفاقات مانند، زمان انتخابات ریاست فدراسیون بود که من ۵ دقیقه برای رفتن به دستشویی از سالن خارج شدم و زمانیکه برگشتم، همه می‌گفتند کجا رفتید و چه کاری انجام می‌دادید؟

*قرارداد کی روش با فدراسیون فوتبال چه قدر است؟

کارلوس کی روش در زمان قرارداد با فدراسیون فوتبال، زمین چمن خوب، امکانات عالی و... می‌خواست که منطقی بود. کی روش همیشه برای ورزشکاران و بازیکنان تیمش گله‌مند بود، چون فراهم کردن زمین سخت بود، اما تمام تلاش مان را کردیم تا امکانات لازم را فراهم کنیم. مشکل اصلی کی روش آن بود که می‌گفت، چرا وقتی ایرانی‌ها اینقدر عاشق فوتبال هستند، امکانات لازم را به این رشته اختصاص نمی‌دهید وچرا برای تان اهمیت ندارد. قرارداد کی روش با فدراسیون فوتبال یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برای یک سال بود و پس از جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، برای اینکه دیگر از دلار استفاده نکنیم و همچنین واحد پول پرتغال هم یورو بود، یک و نیم میلیون دلار را به یورو تبدیل کردیم و به کی روش پرداخت می‌کنیم.

*رابطه شما با سرمربی تیم ملی چگونه است؟

با کارلوس کی روش رابطه خوبی دارم و مشکلی با هم نداریم. البته او در زمان عقد قرارداد با ایران گفت، من پرونده‌ای در فیفا دارم و ما هم با علم این موضوع با کی روش قرارداد بستیم. البته درحال حاضر مشکلی با هم نداریم و هر کسی کار خودش را انجام می‌دهد.

*چرا مدیران فدراسیون فوتبال فقط برای کاشتن درخت به زمین‌های کمپ می‌روند؟

کاشتن درخت پول نمی‌خواهد و برای ترمیم زمین باید پول بدهیم (با خنده). اگر پول خوبی برای ترمیم زمین چمن داشتیم، به طور قطع ۶ ماهه مشکلات زمین‌های چمن را حل و به خوبی و خوشی زندگی می‌کردیم. در فوتبال و فدراسیون کمبود نقدینگی وجود دارد و نمی‌دانم این مشکل چه زمانی می‌خواهد حل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار