ستاری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

تشکیل کمیته رسیدگی به شکایت شرکت‌های دانش بنیان/ جزئیات معافیت کارمندان شرکت‌های دانش بنیان از سربازی

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: برای کمک به شرکت‌های دانش بنیان کمیته رسیدگی به شکایت آن‌ها تشکیل شده است.

تشکیل کمیته رسیدگی به شکایت شرکت‌های دانش بنیان/ جزئیات معافیت کارمندان شرکت‌های دانش بنیان از سربازیسورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با برگزاری  نشست‌های تخصصی با روسای بنیاد نخبگان سراسر کشور گفت: این نشست‌ها هر چند ماه یک بار با روسای بنیاد‌ها برگزار می‌شود و دلیل برگزاری نشست‌ها آگاهی معاونت از دستاورد‌ها و فعالیت‌های هر استان است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: این جلسات به صورت روتین انجام می‌گیرد، تا با هماهنگی‌هایی با یکدیگر از دستاورد‌های هر استان آگاه شویم.

وی در رابطه با سیاست‌های آینده معاونت گفت: باتوجه به تغییراتی بوجود آمده، پست قائم مقام بنباد ملی نخبگان را معرفی کرده ایم که باعث شده است تغییر رویکرد‌هایی را در بحث جوایز و کمک‌ها به نخبگان و برگزیدگان جشنواره‌های علمی داشته باشیم.

معافیت بخشی از سربازی با حضور در شرکت‎های دانش بنیان

ستاری درباره بحث سربازی شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: اتفاقات خوبی برای این شرکت‌ها افتاده است که طی آن کارمندان این شرکت‌ها در صورت اجرای طرح دانش بنیان می‌توانند از طریق معافیت طول دوره سربازی خود را کاهش دهند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: در معاونت علمی و فناوری کمیته‌ای تشکیل داده ایم که جلسات هفتگی را با شرکت‌های دانش بنیان برگزار می‌کند و به شکایت این شرکت‌ها رسیدگی می‌کند این کمیته از سال‌های قبل وجود داشته است اما به دلیل آنکه در حال حاضر نگاه به شرکت‌های دانش بنیان بیشتر شده فعالیت این کمیته هم افزایش یافته است.


وی ادامه داد: ما سختگیری‌های خود را در بحث دانش بنیان داریم و در حال حاضر کمیته‌ای که برای شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شده است هر هفته میزبان این شرکت‌هاست و به شکایات آن‌ها رسیدگی می‌کند.

ارائه۱۲۰ خدمت به شرکت‌های دانش بنیان

ستاری با بیان اینکه مجوز دانش بنیان اختیاری است، گفت: اگر شرکتی بخواهد از فضای کسب و کار جدید استفاده کند باید دانش بنیان شود و از این مجوز و موقعیت پیش آمده در جهت توسعه اقتصادی کشوراستفاده کند، ما نسبت به دانش بنیانی شدن شرکت‌ها حساسیت بسیار زیادی داریم و از بحث ارزیابی شرکت ها تا محصولات نهایی آنها کنترل می‌شود.

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری در رابطه با شرکت‌های دانش بنیان گفت: اینکه تمام شرکت‌های دانش بنیان از تسهیلات ارائه شده و روند کاری راضی باشند غیر ممکن است، اما ما برای رفاه حال بیشتر شرکت‌ها حدود ۱۲۰ خدمت قرار داده‌ایم که  کمک بزرگی است تا آن‌ها بتوانند روز به روز رشد کنند.

وی  در رابطه با انتظارات شرکت‌های دانش بنیان؛ اظهار کرد: این شرکت‌ها انتظار دارند که ما تمام مشکلات آن‌ها را حل کنیم و هر زمان که خواستند آن‌ها را دانش بنیان کنیم اما باید بگویم این موضوع انجام شدنی نیست، اما تا جایی که امکان داشته باشد، کمیته شرکت‌های دانش بنیان به این موضوع رسیدگی می‌کنند.

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری در خصوص حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان از برگزیدگان جشنواره خوارزمی و فارابی گفت: برای برگزیدگان این جشنواره‌ها از طرف بنیاد حمایت‌هایی را قرار داده‌ایم تا این برگزیدگان در بنیاد ورود پیدا می‌کنند و از تسهیلات بنیاد استفاده می‌کنند و پکیج حمایتی خود را دریافت می‌کنند.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
عجب
Ukraine
ناشناس
۱۸:۴۸ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
بجای تمرکز نهادهای علمو فناوری کشور بر روی اپلیکیشن نویسی (که حتی امروز توسط افراد دیپلمه هم انجام میشود) باید روی نیازهای اساسی کار کرد .
Ukraine
ناشناس
۱۸:۴۵ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
در توسعه علم و فناوري و شاخص بودن در بين شرکتهاي دانش بنيان، نبايد ارائه خدمات در حوزه IT و ICT را خيلي بيش از حد پررنگ کرد چرا که بسياري از فعاليتهايي که در اين حوزه معرفي ميشوند صرفا ارايه يک نوع خدمات نوين هستند که عموما خدمات جديدي هستند که بر پايه «اپليکيشن نويسي» بنا شده اند. شايد اينها را نتوان در واقع رشدي در زمينه فناوري محسوب کرد هر چند ايده هاي نويي در کسب و کار هستند.

بسياري از اين فعاليتها که در حوزه ICT معرفي مي شوند وقتي از ديد کلان و بالاتر به جامعه نگاه ميکنيم نه تنها باعث اشتغال نميشوند بلکه باعث کاهش آن نيز ميشوند. به طور مثال وقتي يک نرم افزاري يا يک اپليکيشني ارايه مي¬شود که خدمات خريد و فروش را در سطح شهر تسهيل ميکند اين پديده، يک اتفاق خوب شهري است ولي بايد دقت کنيم که اشتغالي که در رونق چنين کارکردهايي انجام ميشود در ازاي از بين رفتن صدها يا هزاران فرصت شغلي در داخل کشور است. چراکه افراد کمتري براي خريد به فروشگاهها و مغازه ها و پاساژها مراجعه ميکنند يا کمتر مراجعه ميکنند. همچنين به طور مثال در مورد اپليکيشين هايي که در مورد خدمات حمل و نقل شهري ارايه شده اند نيز مصداق دارد چراکه وقتي يک اپليکيشن، خدمات تاکسيراني انجام ميدهد فرصتهاي شغلي از دهها آژانس داخل شهر گرفته ميشود يا حداقل اينست که اين اشتغال از آژانسها به اپليکيشنها (شرکتها) منتقل شده و ايجاد اشتغال جديد انجام نشده است.

نکته بعدي ما توانسته ايم درآمد کشور را افزايش دهيم يا ارزش افزوده ايجاده کنيم. پس ماهيتا اين نوع استارت آپها فقط ارايه دهنده نوعي خدمات نوين هستند که مسلما نمیتوان آنها را در حوزه علم و فناوري جاي داد. چرا که اين ديدگاه و اين مسير در آينده نزديک ميتواند باعث اشتباه محاسباتي در برنامه ريزي ها شود.

نکته بعدي اينست که وقتي ما از حوزه ICT صحبت ميکنيم، اگر منظورمان توسعه تجهيزات الکترونيکي و مخابراتي مدرن باشد، ميتواند پيشرفت مناسبي در حوزه علم و فناوري و ايجاد اشتغال جديد و ايجاد ارزش افزوده در کشور باشد ولي صرفا ارائه خدمات خرید وفروش بر پايه ICT نميتواند با مفاهيم شناخته شده توسعه علم و فناوري و وظايف شرکتهاي دانش بنيان به هیچ وجه مطابقت داشته باشد. اعداد و ارقامي که در مورد ايجاد اشتغال و درآمد اين شرکتها بيان مي شود ميتواند باعث انحراف در برنامه هاي توسعه علم و فناوري در کشور گردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
شرکت ها را از دخالت های سیاسی در نظر دادن بیرون بیار

مسؤول شرکت ها را در صف و ستاد تقسیم کن نظر را از ستاد بخواه مسؤول موفق بودن
طرح را صف قرار بده .
آخرین اخبار