سعیدی در موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی:

آقای حجتی! یک بار در میان کشاورزان می‌آمدید و درد آنان را می‌شنیدید

نماینده مبارکه گفت: ماه‌هاست گلایه‌های کشاورزان را می‌شنویم، آقای حجتی! یک بار در میان کشاورزان می‌آمدید و درد آنان را می‌شنیدید!.

سبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، زهرا سعیدی نماینده مبارکه در جلسه علنی امروز چهارشنبه( 23 اسفند ماه) در جلسه علنی امروز چهارشنبه( 23 اسفند ماه) مجلس و در موافقت با استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، گفت: می‌خواهم صدای مردمی را به گوش شما برسانم که مدت‌هاست از بنده خواسته‌اند تا زبان گویای آنها باشم.

وی افزود: بسیاری از کشاورزان در اثر برخی سوء مدیریت‌ها چشم انتظار رأی امروز مجلس هستند و در برابر قسمی که خورده‌ایم ما را قضاوت خواهند کرد.

سعیدی‌ با اشاره به مشکلات عدیده کشاورزان، تصریح کرد: صدای شمار زیادی از کشاورزان ماه‌های زیادی است که در مقابل وزارت جهاد کشاورزی نیرو و مجلس به گوش می‌رسد.

نماینده مردم اصفهان بیان کرد:‌ اما وقتی از وزارت کشاورزی گلایه می‌شود، می گویند که این امور به ما ارتباطی ندارد و بنده می‌خواهم بین قانون توزیع عادلانه آب و جهاد کشاورزی ارتباط برقرار کنم.

وی ادامه داد:‌ حقابه‌ای که به کشاورزان تعلق می‌گیرد در ماده 18 توزیع عادلانه حقابه صدور پروانه برای حقابه‌داران بر عهده جهاد کشاورزی است و در ماده 21 قانون توزیع عادلانه آب در بند الف گفته شده که تقسیم و توزیع آب کشاورزی و گرفتن آب بها بر عهده وزارتخانه مذکور است.

سعیدی‌ تأکید کرد: ماده 26 قانون مذکور می‌گوید که وزارت نیرو هر آبی که می‌خواهد تخصیص بدهد، در ابتدا باید از جهاد کشاورزی سوال کند و با نظر این وزارتخانه به تخصیص آب بپردازد.

نماینده مردم اصفهان اذعان کرد:‌ بنده حقیقتا نمی‌دانم که چه کسی مقصر است اما طبق قانون وزارت جهاد کشاورزی باید در این توسعه‌ها از حق کشاورزان دفاع کند.

وی یادآور شد:‌ چندی پیش با نماینده صنف کشاورزان استان نیز صحبت کردم، اگر مسئله آب کشاورزان ارتباطی به جهاد کشاورزی ندارد، پس چرا این قانون به تصویب رسیده است؟

سعیدی‌ اظهار کرد: حال که این قانون تصویب شده و رسالتی را بر دوش وزارت جهاد کشاورزی قرار داده چرا از حقوق کشاورزان دفاع نمی‌کنند؟

نماینده مردم اصفهان بیان کرد: ‌کشاورزی که در یک مصاحبه به او توهین شد از بنده خواسته تا از حقش دفاع کنم، کشاورزی که دخترش نان می‌فروشد نماینده کشاورزانی است که بذر می‌کارند، بذر آنها را خریده و به وزارت جهاد کشاورزی می‌دهد و این وزارتخانه وظیفه دارد تا پول بذرها را پرداخت کند.

وی تصریح کرد:‌ در استان ما کشاورزان زحمت کش 5 میلیارد از وزارت جهاد مطالبه دارند و آن بخشی که وام بوده با سودی حدود 21 درصد و 28 درصد حدود 600 میلیون تومان باید سود وام را بازگرداند.

سعیدی‌ افزود: چندی پیش به رئیس اداره برق پیامک دادم و گفتم که این کشاورز از وزارتخانه طلبکار است و اداره برق قرار است که تا فردا برق او را قطع کند و از شما خواهش می‌کنم که این کار را انجام ندهید چرا که یک میلیارد تومان طلب دارد.

نماینده مردم اصفهان ادامه داد: بنده به نتیجه این رأی کاری ندارم اما به دلیل آن که در منطقه‌ای هستم که کشاورزان بسیاری دارد، آقای وزیر! یک بار به میان کشاورزان می‌آمدید و درد آنان را می‌شنیدید .

وی ادامه داد: خدا را شاهد می‌گیرم کسی که تا چند وقت پیش خواهان استیضاح وزیر بود چند روز پیش با من تماس گرفت و گفت اشکالی ندارد شما کوتاه بیایید.

سعیدی‌ اذعان کرد: چقدر مظلومیت می‌تواند پشت یک کشاورز وجود داشته باشد؟ کشاورزی که آقای قاضی‌پور به آن اشاره کرد از زکات دهندگان بود اما اکنون زکات می‌گیرد.

نماینده مردم اصفهان بیان کرد:‌ وقتی کشاورزی نزد بنده می‌آید و می‌گوید من روزگاری زکات می‌دادم اما اکنون در آستانه شب عید پول خرید یک مرغ را ندارم، من مأموری را به خانه این مرد فرستادم و وی مشاهده کرد که یخچال این کشاورز خالی است.

وی افزود: کل حقوق ناظران کشاورزان به اندازه یک ماه حقوق کارمندان نیست و حتی بیمه نیز ندارند با توجه به اینکه سوابق بسیاری از ناظرین در سال 90 به اندازه 30 ماه کامل نبوده از جذب در آن زمان بازمانده‌اند و کماکان بلاتکلیف هستند.

سعیدی‌ خاطرنشان کرد: افزایش نامتناسب محصولات دامی یکی دیگر از معضلات موجود است، آیا نمی‌توانستیم برای فرهنگ‌سازی مصرف شیر اقدامی انجام دهیم تا به این واسطه از دامداران حمایت شود؟

نماینده مردم اصفهان ادامه داد:‌ اتخاذ سیاست نادرست و غیرکارشناسی برای حمایت مرزی از برنج، ساده لوحی در توقف خرید شیر خام، عدم توجه به طرح 550 هزار هکتاری خوزستان، ایجاد نهادهای موازی در پیکره مدیریت جهاد کشاورزی، آسیب به بخش خصوصی با دادن رانت به شرکت‌های وابسته به جهاد کشاورزی، صادرات مجازی و بحران آب، افزایش شدید قیمت محصولات غذایی و تخم مرغ، به کار گیری سیاسیون به جای متخصصان در پست‌های مدیریتی، میوه و مزایای عید برای برخی شرکت‌هایی که خودتان اسمش را می‌دانید، کشت فراسرزمینی از معضلات وزارت جهاد کشاورزی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما همه ساله به دلیل آن که الگوی کشت را از طرف وزارتخانه به کشاورزان ارائه نمی‌دهیم در برخی محصولات مازاد تولید داریم به طوری که باغداران بهترین سیب را تولید می‌کنند اما نمی‌دانند آن را چگونه نگه داری کرده و یا چگونه بفروشند، در چنین موقعی ما آب‌سیب مکزیکی وارد کردیم!.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
شما چرا از قیمت نضمینی محصولات کشاورزی به میان نیاوردید
آخرین اخبار