یک کاریکاتوریست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هنر بهترین روش برای اطلاع رسانی در مورد خطرات چهارشنبه سوری است

علیرضا پاکدل گفت: ارتباط مستقیمی که مخاطبان با هنرهای تجسمی برقرار می کنند، بهترین فرصت برای انتقال مطالب مختلف به آنهاست.

علیرضا پاکدل متولد 1360 در شهر مشهد است. وی از سال 73 کاریکاتور را از طریق همکاری با نشریات «گل آقا» آغاز و از سال 84 در عرصه حرفه ای هنر کاریکاتور و کارتون قدم نهاده است. وی از طریق هنر درآمدزایی می کند. علیرضا پاکدل یکی از هنرمندانی است که توانسته با ارائه‌ای نو و خلاقانه، آثارش را به سبکی خاص و ویژه تبدیل کند. وی تاکنون بیش از ۳۰۰ کاریکاتور چهره طراحی و در فضای مجازی، مطبوعات و جشنواره ‌ها آن‌ها را عرضه کرده است که این آثار بازخوردهای بسیار خوبی نیز به همراه داشته است. یکی از این بازخوردها، کسب جوایز معتبر از فستیوال‌های هنری در سطح ملی و بین‌المللی است.  

 بچه های گل آقا، کیهان کاریکاتور، هفته نامه توانا، هفته نامه طنز، کاریکاتور مشرقیه، روزنامه شهرآرا، روزنامه جام جم، روزنامه همشهری، روزنامه اعتماد و روزنامه خبر، سایت خبرآنلاین، روزنامه قدس، ماهنامه طنز و کاریکاتور بچه مشهد، ماهنامه طنز و کاریکاتور ستون آزاد و ماهنامه طنز خط خطی از جمله مطبوعات و رسانه هایی هستند که آثار پاکدل در صفحات آنها منتشر شده است. برپایی نمایشگاه کارتون و کاریکاتور در شهرهای ایران و جهان از دیگر افتخارات این کارتونیست است.

وی از جمله هنرمندانی است که در آثار خود به دفعات زیاد به معضلات اجتماعی و موضوع چهارشنبه سوری پرداخته است. پاکدل در این خصوص به خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: به نظر من، هنر بهترین ابزار برای انتقال پیام به مخاطب است. به ویژه هنرهای تجسمی که ارتباط مستقیم با بیننده دارد، می تواند بسیار موثر باشد. اگر میلیون ها هزینه شود تا یک برنامه مستند تلویزیونی تهیه و پخش شود، بازهم به اندازه نقاشی، کاریکاتور و... با مخاطب ارتباط نخواهد گرفت.

پاکدل افزود: من از سال 73 که کاریکاتور را آغاز کرده و به صورت خودجوش و بدون بهره مندی از حضور استاد و مدرس، این هنر را ادامه دادم، همواره به دنبال خلق آثاری نو و تاثیر گذار بوده ام. بارها پیش آمده که پس از چاپ آثارم در مطبوعات و برگزاری نمایشگاه، مردم به من گفته اند که این اثر تو خیلی زیبا بود. بعد از دیدن این اثر شما متحول شده و مثلا فلان کار را کنار خواهیم گذشت. این حس خیلی خوبی است و احساس میکنم آثارم تاثیرات خود را گذاشته اند.

وی در خصوص فعالیت های خود درباره چهارشنبه سوری و همچنین آئین های این شب پرهیجان در گذشته اظهار داشت: من هیچ وقت به مواد محترقه حتی دست هم نزده ام. در دوران کودکی ما، فقط روشن کردن آتش، قاشق زنی، شکستن یک ظرف یا بطری شیشه ای و از روی آتش پریدن مرسوم بود. کارهایی که نه تنها هیچ خطری نداشته بلکه منجر به ایجاد شور و هیجان و نشاط می شد. اما در حال حاضر چهارشنبه سوری به معضلی بزرگ تبدیل شده است؛ به طوری که هرقدر آثار مفهومی با این موضوع کار شود باز هم کم است.

هنرمند پرافتخار کاریکاتور ایران درباره چشم اندازهای کاری سال آینده بیان کرد: خوشبختانه 96 سال بسیار خوبی بود. قصد دارم در سال 97 فعالیت های نمایشگاهی، جشنواره ای و تدریس هنر را با انرژی مضاعف دنبال کنم  تا به موفقیت های چشمگیر دست یابم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار