تامل در نشانه‌های خلقت با سفر به تاریخ طبیعت + تصاویر

موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز از جمله مکان‌های پژوهشی - تفریحی است که آدمی را به اندیشیدن در عالم خلقت وا می‌دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ جانوران و گیاهان و به طور کلی موجودات این جهان هستی از شگفتی‌های طبیعت هستند که چشم‌ها را خیره می‌کند و انسان را به تامل وا می‌دارد.

موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز از جمله موزه‌های پژوهشی، تحقیقاتی و تفریحی است که با مشاهده موجودات عالم هستی در آن، آدمی به فکر فرو می‌رود.

این موزه، در سال ۱۳۵۳ در جهت افزایش سطح دانش عمومی مردم و بویژه دانش آموزان و اطلاعات در خصوص عالم خلقت، شناخت گیاهان و حیوانات و کمک به آموزش بهتر علوم، به همت صدرالدین شریفی متخصص علم گیاه پزشکی از اساتید دانشگاه شیراز تاسیس شد و سپس در سال ۱۳۵۶ به محل کنونی واقع در بلوار مدرس - خیابان آزادگان انتقال یافت.

مساحت موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز ۱۰ هکتار است.ساختمان موزه در دو طبقه و شامل سالن بزرگ مرکزی گنبد مانند، و دو بال جانبی و زیر بنای آن، ۵ هزار و ۸۰۰ متر مربع است.

مصطفی ندیم رئیس مرکز امور باغ ها، موزه‌ها و فضای سبز دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ گفت: از جمله بخش‌های موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز بخش جانورشناسی، حشره شناسی، گیاه شناسی، آناتومی، زمین شناسی، مردم شناسی و تمبر و اسکناس، است.

وی در خصوص بخش جانورشناسی بیان کرد: در این بخش نزدیک به یک هزار و ۱۰۰ نمونه از حیوانات مختلف مهره دار و بی مهره قرار دارد.

تامل در نشانه‌های خلقت با سفر به تاریخ طبیعت + تصاویر

استاد تاریخ دانشگاه شیراز ادامه داد: این موجودات در ۲ طبقه، در سالن‌های مرکزی به نمایش گذاشته شده است.

ندیم افزود: از جمله نمونه‌های دیدنی این بخش حیوانات و آکواریوم ماهی‌های آب شیرین و مار‌های زنده است.

عضو هیئت علمی بخش تاریخ دانشگاه شیراز اضافه کرد: از دیگر شاخصه‌های جالب و دیدنی این بخش عجیب الخلقه‌هایی مانند بزغاله دو سر، مرغ چهار پا، قوچ چهار شاخ و جنین دو قلوی پسر از سینه به هم چسبیده است.

وی در خصوص بخش حشره شناسی با اشاره به اینکه حشرات در عالم هستی دارای تنوع زیادی هستند، گفت: در این بخش تعداد زیادی از حشرات و پروانه‌ها نه تنها مربوط به ایران بلکه از نقاط دیگر جهان به صورت خشک و تاکسیدرمی شده نگهداری می‌شوند.

ندیم با اشاره به بخش گیاه شناسی این موزه، بیان کرد: این بخش از سال ۱۳۵۳ و از همان ابتدای ساخت موزه کار خود را آغاز کرد.

رئیس مرکز امور باغ ها، موزه‌ها و فضای سبز دانشگاه شیراز ادامه داد: این بخش با جمع آوری گیاهان مناطق مختلف کشور به اقشار مختلف جامعه خدمات ارائه می‌کند.

تامل در نشانه‌های خلقت با سفر به تاریخ طبیعت + تصاویر

این استاد دانشگاه در خصوص بخش آناتومی موزه تصریح کرد: در این بخش مجموعه‌ای از نمونه‌های اسکلتی و آناتومیک به نمایش گذاشته شده است و از آن جمله اسکلت بازسازی شده نهنگ گوژپشت است که ۱۵ متر طول دارد (این نهنگ از بندرعباس به این موزه انتقال یافته است)، همچنین به منظور آموزش دانشجویان و دانش آموزان مولاژ‌های متنوعی که اعضای مختلف بدن انسان و حواس پنجگانه آن را نشان می‌دهند تهیه شده است، مجموعه مولاژ‌های مراحل رشد جنین انسان از یک ماهگی تا ۹ ماهگی در این بخش به نمایش گذاشته شده است.

تامل در نشانه‌های خلقت با سفر به تاریخ طبیعت + تصاویر

ندیم با اشاره به بخش زمین شناسی موزه تاریخ طبیعی شیراز افزود: این بخش شامل نمونه سنگ ها، کانی ها، فسیل ها، ساختار‌های رسوبی و آذرین است.

وی اضافه کرد: این بخش برای همه مقاطع تحصیلی از جمله مقاطع راهنمایی و دبیرستان و حتی دانشجویان از نظر علمی مفید است و می‌توان از آن به عنوان یک ابزار کمک آموزشی قوی استفاده کرد.

رئیس مرکز امور باغ ها، موزه‌ها و فضای سبز دانشگاه شیراز گفت: از جمله بخش‌های در دست اقدام در موزه تاریخ طبیعی، موزه مردم شناسی است که اخیرا بخش بزرگی به آن اضافه شده است و شامل ابزار و اشیاء مربوط به زندگی مردم است.

تامل در نشانه‌های خلقت با سفر به تاریخ طبیعت + تصاویر

ندیم بیان کرد: در این زمینه تاکنون بعضی از کار‌های پژوهشی انجام گرفته و یا در مراحل پایانی است که شامل تهیه و ترجمه توضیحات مربوط به اقلام بخش عشایری، تحقیقی در خصوص جایگاه موزه انسانشناسی در موزه تاریخ طبیعی، مقولات راهنما در موزه انسان شناسی و خصایص ویژه زندگی کوچ گری است.

وی تصریح کرد: هدف از راه اندازی موزه مردم شناسی این است که با توجه به پژوهش‌های علمی، یک ذهنیت تاریخی - اجتماعی - زیستی از انسان به بازدیدکنندگان از موزه منتقل شود.

استاد تاریخ دانشگاه شیراز ادامه داد: به همین منظور موضوعات و اهدافی که در اولویت قرار می‌گیرند شامل سیر تحول بشر، بویژه از آغاز شکارگری تا زندگی در شهر‌های مدرن امروزی، نمایش ابزار معیشتی انواع مختلفی از زندگی، از قبیل: زندگی شکارگری، کوچ گری با دام، کشاورزی و شهری، نشان دادن تنوع نژاد بشری به کمک عکس ها، مجسمه‌ها و ارائه اطلاعات و توضیحات لازم در این خصوص، اشاره به انواع فعالیت‌های بشری در انواع فرهنگ‌ها به کمک عکس‌ها یا ماکت‌ها است.

تامل در نشانه‌های خلقت با سفر به تاریخ طبیعت + تصاویر

ندیم اضافه کرد: پرداختن به همه این اهداف برای جلب توجه عموم به تفاسیری است که در کنار جنبه‌های نمایش موزه، می‌تواند به نحوی ساده‌تر مورد توجه اقشار بیشتری از مردم قرار بگیرد و در واقع به عمومی شدن دانش انسان شناسی کمک کند.

وی با اشاره به اینکه از دیگر بخش‌های موزه، بخش تمبر و اسکناس است، گفت: در این بخش نمونه‌های متعددی از تمبر‌های ایرانی و خارجی و انواع سکه و اسکناس به معرض نمایش گذاشته شده است.

سیادتان کارشناس موزه نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ با بیان اینکه موزه‌های علوم و تکنولوژی از زیر مجموعه مجتمع موزه‌های تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز هستند، ادامه داد: در این مجموعه سیر تکاملی صنعت به نمایش و دستاورد‌های علمی و صنعتی بشر در شاخه‌های مختلف تکنولوژی، پدیده شناختی فیزیک، نجوم و ستاره شناسی، مخابرات، الکترونیک، رایانه، برق و انرژی‌های نوین مورد بررسی قرار گرفته و به معرض نمایش گذاشته شده است.

وی اضافه کرد: در موزه تکنولوژی ابزاری، ابزار‌ها و سیستم‌هایی که برای ساده کردن انجام امور یا سرعت بخشیدن به کار‌ها توسط بشر طراحی و ساخته شده، جمع آوری شده، و روند توسعه و تکامل ابزار و دستاورد‌های بشری در گروه‌های مختلف روشنایی، کامپیوتر، سنجش، ارتباطات، صوت و تصویر، محاسبات و ابزار به نمایش گذارده شده است.

تامل در نشانه‌های خلقت با سفر به تاریخ طبیعت + تصاویر

سیادتان گفت: جمع آوری نمونه‌ها از بخش ها، سازمان‌ها و کارخانجات استان و شناسایی علمی، تهیه کارت شناسایی و متن‌های علمی و توضیحات برای هر نمونه و گروه، و حسن ارائه از شاخص‌ترین امور انجام شده در این بخش است.

این کارشناس موزه اظهار کرد: طرح پژوهشی موزه صنعت برق این موزه یکی از طرح‌های پژو هشی مشترک دانشگاه و صنعت است، که با همکاری موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی، دانشکده مهندسی و شرکت برق منطقه‌ای فارس در حال اجرا است.

وی بیان کرد: هدف از اجرای این طرح ارتقاء سطح دانش عمومی جامعه پیرامون پروسه تولید، انتقال، توزیع و مصرف انرژی الکتریکی و بحران انرژی در راستای بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی است.

تامل در نشانه‌های خلقت با سفر به تاریخ طبیعت + تصاویر

سیادتان افزود: در این موزه به بررسی و معرفی تاریخچه صنعت برق ایران و استان، شناسایی تجهیزات مستعمل صنعت برق در بخش‌های تولید، توزیع، انتقال و مصارف صنعتی و تاریخی، و بررسی شاخص‌ترین روش‌های تولید انرژی الکتریکی رایج در جهان و شناسایی نیروگاه‌های گازی، فسیلی، سوخت ترکیبی و تکنیک‌های علمی و صنعتی تولید انرژی پاک (تجدیدپذیر) مشتمل بر انرژی خورشیدی، آبی، بادی، زمین گرمایی و هسته‌ای و معرفی این موارد پرداخته شده است.

این کارشناس موزه تصریح کرد: طرح پژوهشی موزه الکترونیک، مخابرات و رایانه یکی دیگر از طرح‌های پژوهشی، ایجاد مرکز پژوهشی و آموزشی الکترونیک، مخابرات و رایانه در موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی است.

تامل در نشانه‌های خلقت با سفر به تاریخ طبیعت + تصاویر

وی ادامه داد: در بخش الکترونیک و رایانه به بررسی ومعرفی دانش الکترونیک و قطعات الکترونیک و جایگاه آن‌ها در تغذیه سایر صنایع و نقش آن‌ها در توسعه علم و صنعت پرداخته می‌شود.

سیادتان گفت: در بخش مخابرات، به بررسی علم و تکنولوژی مخابرات و معرفی تکنیک‌ها و مبانی علمی این شاخه از صنعت پرداخته می‌شود.

این کارشناس موزه با اشاره به اینکه طرح پژوهشی موزه هوا و فضا یکی دیگر از طرح‌های پژوهشی موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی است، افزود: هدف از این طرح بررسی روند توسعه و تکامل صنعت هوا و فضا و بررسی‌های علمی و تکنیکی صنایع فضایی است و به همین منظور تعدادی از قطعات مختلف هواپیما و ماکت هواپیما‌های مسافربری، شکاری، جنگنده و ترابری تهیه شده، و انتقال دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ و ۷۲۳ نیز در دست اقدام و پیگیری است.

تامل در نشانه‌های خلقت با سفر به تاریخ طبیعت + تصاویر

وی به طرح پژوهشی موزه نجوم و ستاره شناسی اشاره و تصریح کرد: موزه نجوم به معرفی تاریخچه این علم کهن، عقاید، باور‌ها و بیان پایه‌های علمی نجوم می‌پردازد و زنجیره‌ای از گذشته نجوم تا لمس تنها قمر زمین (ماه) و پیشرفت‌های دانش بشری پیرامون قوانین حاکم بر جهان و جذابیت‌های آسمان و فضای لایتناهی را به نمایش می‌گذارد.

سیادتان با اشاره به طرح پژوهشی موزه پدیده شناختی فیزیک، ادامه داد: در این بخش سعی بر این است، که آنچه برای مردم نادانسته و ناشناخته است، تبدیل به نمایش‌ها و آزمایش‌های جذاب و ساده شود، به طوری که هر بازدید کننده با هر سطح سواد و دانشی بتواند، آنان را تجربه و درک کند.

وی بیان کرد: از بخش‌های جانبی موزه تاریخ طبیعی بخش کارگاه ها، بخش سمعی و بصری کتابخانه و امور بازدید است.

این کارشناس موزه با بیان اینکه بخش کتابخانه دارای یک هزار و ۳۰ جلد کتاب است، اضافه کرد: در این بخش انواع گوناگون کتاب‌های علمی در زمینه محیط زیست، حیات وحش و همچنین کتاب‌های مرجع در این موضوعات و نشریات طبقه بندی شده وجود دارد.

وی افزود: در بخش کارگاه‌ها نمونه‌های مورد استفاده، ساخته یا مرمت می‌شود و شامل کارگاه‌های تاکسیدرمی تهیه اسکلت جانوری، کارگاه گیاهی، کارگاه هنر و کارگاه زمین شناسی می‌شود.

موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز علاوه بر تحقیق و آموزش دانش آموزان و دانشجویان، مکانی برای تفریح و اوقات فراغت خانواده‌ها است.

انتهای پیام/ن

موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز مکانی برای آموزش و تفریح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار